שני גרפים מספרים את כל הסיפור

ככה זה קרה לנו: המשכורת 'הממוצעת במשק', הספיקה אז כדי לגמור ת'חודש והיום כבר לא

המאבק שמנהלים אזרחי מדינת ישראל מצא חלק גדול מהכלכלנים במשרדים הממשלתיים ובבנק ישראל מופתעים. הם הופתעו מאחר שהם רגילים להתייחס להצלחה כלכלית בעיקר במונחי צמיחה, חוב ממשלתי, תמ"ג וגביית מיסים.

המאבק הוא של כל אזרחי המדינה ישראל ולא רק של אזרחי מעמד הביניים, מאחר שהשוליים במקרה זה הם כל כך צרים שלא ניתן כלל להבחין בהם.

הביקורת על התנהלות הממשלה היא על חלקה בעליית יוקר המחיה, אם באופן ישיר על ידי העלאת מיסים עקיפים, ואם באופן עקיף בכך שלא עצרה את השתוללות מחירי הדירות ומוצרי בסיס אחרים.

דרך חשובה לבחינת המצב היא מצד ההשתכרות.

משנת 2001 ועד היום עלה שכר המינימום בשיעור 25.5% מ-3266 שקלים בשנת 2001 ל-4100 שקלים כיום. כלומר, לעובדים המשתכרים את השכר הנמוך בישראל נוספו למשכורת סך 834 שקלים בעשור שלם. והבה נזכיר בהזדמנות זו שקרוב לשליש התוספת קרתה אך זה עתה, כאשר נכנס לתוקף חוק שכר המינימום ב-1 ביולי השנה.

השכר הממוצע במשק בעשור הנוכחי עלה מ-7207 שקלים ל-8698 שקלים - עליה ב-1,491 שהם 20.7%. לכאורה זו עליה יפה שאמורה לשקף שיפור ברמת החיים.

לפניכם גרף המציג את השינוי בשכר הממוצע ובשכר המינימום במשק.

השינוי בשכר המינימום, השכר הממוצע והמדד
 השינוי בשכר המינימום, השכר הממוצע והמדד

כאשר בוחנים את העלייה בשכר במונחים ריאליים, כלומר ביחס להתייקרויות סל המוצרים המקובל למשפחה, כפי שמקבל ביטוי במדד המחירים לצרכן, הנתונים נראים אחרת לגמרי.

מדד המחירים לצרכן עלה בתקופה שבין דצמבר 2011 ל-יוני 2011 ב- 33.6%. כדי לסבר את האוזן ניקח כדוגמא זוג שבו שניים עובדים ומרוויחים שכר ממוצע לפני עשור, אשר לפני עשר שנים כיסהאחד לאחד את סל ההוצאות שלהם. בחלוף עשור, אותן הוצאות (הבה נניח שדבר לא השתנה בצרכי הזוג הדמיוני שלנו) התייקרו ב-4836 שקלים (7207 כפול 2 בני הזוג כפול 33.6% - שהם שיעור עליית המדד). ובכן, התייקרות זו פתחה פער בגובה27 שקלים לכל אחד מבני הזוג, או 1854 שקלים לשניהם - משפחה שבה שני מפרנסים המרוויחים שכר ממוצע.

עד כאן לגבי מרוויחי שכר ממוצע. ומה לגבי משפחה שבה שני בני הזוג הרוויחו שכר מינימום? ובכן, מאזן ההכנסות וההוצאות שלהם נשחק יותר. כמו הוצאות בעלי השכר הממוצע, גם הוצאותיהם עלו ב-4836 שקלים בתוך עשור, אלא ששכרם המשותף עלה ב-1668 שקלים בלבד, ובכך נפתח פער בגובה 3,168 למשפחה, כלומר מצבם הורע אף יותר מאלו שהרוויחו שכר ממוצע.

והנה גרף המציג את השינוי בשתי דרגות השכר (מינימום וממוצע) בניכוי שחיקת ערך הכסף - כלומר עליית המדד.

השינוי בשכר המינימום ובשכר הממוצע במונחים ריאליים - מנוכי מדד
 השינוי בשכר המינימום ובשכר הממוצע במונחים ריאליים - מנוכי מדד

כאשר הופכים את השינוי בשכר לריאלי מתקבלת תמונה ולפיה השכר במשק ירד בעשור האחרון. שכר המינימום ירד ב-6% בעוד השכר הממוצע ירד ב-9.4%.

זה נתון מדהים שספק בעיני אם יש לו סיבה הגיונית, ועוד יותר נפלא בעיני, איך יסבירו אותי מנהיגי המשק המתגאים בצמיחתו המהוללת על פי הנתונים שהזכרתי בפתח דברי (תמ"ג, גביית מסים, חוב ממשלתי, תעסוקה וכדומה).

הצמדת שכר המינימום למדד המחירים לצרכן היא המהלך הגיוני , אולי היא תגרום גם לממשלה להקפיד שלא תהיינה התייקרויות מוגזמות במשק ותוסיף עוד אחראי למחירים, בנוסף לבנק הישראל.

מקור הנתונים - לשכה מרכזית לסטטיסטיקה, עיבודי ערך מוחלט שכר ממוצע- של שכירים ישראלים.

  • יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות.
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.
  • מייל: contact@avalue.co.il