חוקי פיפ"א, עומרי קנדה, ומה שביניהם

מגן הפועל ת"א עשוי להפוך לשחקן הישראלי הראשון שמשתחרר מהמועדון שלו באמצעות "סעיף 17" השנוי במחלוקת בחוקת פיפ"א

עומרי קנדה, שחקנה של הפועל ת"א, עשוי להפוך לכדורגלן הישראלי הראשון שמנצל את אחד מהסעיפים השנויים ביותר במחלוקת בחוקה של פיפ"א על מנת לעזוב את המועדון. המגן בן ה-25 הגיש אתמול (ג'), באמצעות עורך דין תומר פרסלר, בקשה לפתוח בהליך בוררות שיקנה לו את הזכות "לקנות" את דרכו מחוץ לסגל של מחזיקת הגביע, באמצעות שימוש "בסעיף 17", שגם זכה לכינוי "חוק וובסטר".

‏על-פי התקנה, שחקן שחתם על חוזה מקצועני בקבוצת כדורגל לפני שהגיע לגיל 28, יכול להשתחרר מהקבוצה שלו במידה ועברו שלוש שנים מרגע שחתם על אותו חוזה, גם ללא הסכמת הקבוצה. הסעיף מחייב את השחקן לשלם למועדון המעסיק אותו סכום השווה לפחות ליתרת השכר שהוא אמור להרוויח במסגרת החוזה, על מנת להשתחרר. במקרה של קנדה, מדובר על כלל השכר שמגיע לו בגין העונה הקרובה (‏‎2011/12‎‏), האחרונה בחוזה ל-4.5 שנים עליו חתם עם הפועל ת"א בינואר 2008. שחקנים מעל גיל 28 יכולים, תיאורטית, "לפדות" את החוזה שלהם כבר לאחר שמימשו שנתיים ממנו.

‏התקדים שבזכותו קיבל החוק תוקף נוצר בעקבות המקרה של אנדי וובסטר, שחקן סקוטי שעבר לקבוצת הפרמיירליג וויגאן ב-2006. ה-CAS‏, בית הדין הגבוה בשווייץ לערעורי ספורט, קבע כי יוכל לעשות זאת תמורת פיצוי של 180 אלף ליש"ט לקבוצה איתה ביקש להפר את החוזה - הארטס הסקוטית. מאוחר יותר הגיע המקרה של מטוזלם, הברזילאי שכיום משחק בלאציו: ב-2009 פסק ה-‏CAS‏ בתביעה שהגישה שחטאר דונייצק נגד מטוזלם שעבר ממנה לסרגוסה ונגד המועדון הספרדי עצמו, פיצויים בגובה 13 מיליון אירו, בהסתמך על אותו "סעיף 17".

‏עד כה לא צבר "סעיף 17" פופולאריות בקרב שחקני כדורגל, שחוששים לצאת בגלוי נגד המעסיקים שלהם, ולא רוצים להצטייר כ"מפירי חוזים" מקצועיים. בנוסף, שחקנים חוששים מההליך המשפטי המורכב הכרוך בשימוש ב"חוק 17".

‏יש לציין כי המקרה של עומרי קנדה מסובך ביותר. על-פי דורון אוסידון, יו"ר הפועל ת"א, השחקן חייב כספים לקבוצה, ולכן גם לא קיבל משכורת מהקבוצה בחודשים האחרונים.