משבר אשראי? בנק באסיה חתך אשראי לבנקים בצרפת

רויטרס חושפת: 5 בנקים נוספים באסיה בוחנים גם כן להקטין חשיפה לבנקים באירופה ■ תנודתיות חריפה בשוקי המניות בעולם ■ במשבר האשראי הקודם קרסו שוקי המניות בעולם בשיעור של עד 60% ■ קריימר: "זה לא כמו ב-2008; הפעם, הממשלות כבר תומכות בבנקים"

בנק באסיה חתך קווי אשראי לבנקים בצרפת ו-5 בנקים נוספים באסיה בוחנים לנקוט בצעד דומה - כך חושפת היום (ה') סוכנות רויטרס. בתגובה, מניות הבנקים בצרפת נחתכות והמפולת בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם נמשכת, לאחר שמוקדם יותר היום הבורסות דווקא עלו.

לפי הדיווח ברויטרס, המהלך מגיע על רקע חשש הבנקים באסיה מפני חשיפת הבנקים הצרפתיים למדינות הפריפריה עמוסות החובות באירופה. צרפת היא הכלכלה השנייה בגודלה באירופה והבנקים הצרפתיים מחזיקים אגרות חוב של ממשלות כמו יוון, אירלנד, איטליה, ספרד ופורטוגל - מדינות עמוסות חובות.

אתמול נפוצו שמועות לפיהן דירוג האשראי המושלם של צרפת (AAA) ייפגע בשל החוב התופח שלה, ובתגובה הורה נשיא צרפת ניקולא סרקוזי לשרי האוצר והתקציב שלו להכין תוכנית קיצוצים חדשה תוך שבוע, במטרה להציגה ב-24 באוגוסט לכל היותר. במקביל, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום כי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי ייפגשו מחר כדי לדון במשבר.

אם הדיווח ברויטרס נכון, זו הפעם הראשונה מאז 2008 שבנקים מפסיקים להלוות אחד לשני. כזכור, סירובם של הבנקים להעניק אשראי אחד לשני הובילה למשבר אשראי חריף ב-2008, במהלכו צנחו שוקי המניות בשיעורים של עד 60%. אם מישהו היה צריך תזכורת נוספת למפולת 2008 הוא קיבל אותה בחשיפת ה"ניו יורק טיימס" לפי הרשויות באירופה שוקלים לאסור זמנית את המסחר בשורט בשווקים באירופה. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

"השינוי העיקרי עכשיו לעומת מה שקרה ב-2008 זה שהיום הבנקים המרכזיים דואגים לנזילות של הבנקים המסחריים", אמר ל-CNCB הפרשן ג'ים קריימר. "כשליהמן ברדרס קרס זה הצית תגובת שרשרת וכל בנקי ההשקעות נפגעו. היום זה שונה, הממשלות כבר פעילות".

בתגובה מיידית לדיווח ברויטס, בורסת צרפת עברה לירידות של כ-3%, החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט עברו לירידה של כ-1% והבנקים בצרפת יורדים בהמשך לנפילות החדות מאתמול, כמו למשל סוסייטה ז'נרל ו-BNP פאריבה .

"העלייה בסיכון גרמה לבנקים באסיה לבחון מחדש את עמידתם של הבנקים בצרפת והם בוחנים האם להקטין חשיפה לבנקים באירופה", נכתב בדיווח של רויטרס, בהתבסס על מקורות ב-6 הבנקים האסיאתיים. גורם בבנק האסיאתי שחתך את קווי האשראי לבנקים בצרפת אמר לרויטרס: "החלטנו לחתוך. כל הגבולות נפרצו. מעכשיו הבנקים בצרפת צריכים לבקש אישור מיוחד לקבלת אשראי וכל מקרה ייבחן לגופו". הוא סירב לומר באילו בנקים מדובר.

דוברת בנק BNP פאריבה בצרפת מסרה בתגובה: "אנו מעולם לא מגיבים לשמועות בשוק". מבנק סוסייטה ז'נרל ובנק קרדיט אגריקול לא נמסרו תגובות.