סרקוזי ומרקל במסע"ת: "נקים מועצה כלכלית בגוש האירו"

(עדכון) - קנצלרית גרמניה ונשיא צרפת דנו היום במשבר החוב בגוש האירו ■ מרקל: "אג"ח כלל-אירופאיות אינן חלק מהפיתרון למשבר החוב" ■ ברקע נתוני צמיחה מדאיגים באירופה

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הודיעו הערב (ג') במסיבת עיתונאים בתום פגישתם בנושא בהתפשטות משבר החוב באירופה כי אג"ח כלל-אירופיות אינן הפיתרון למשבר החובות בגוש וקראו להקמת מועצה כלכלית שתגשר על הפערים בין המדינות החברות בגוש.

"צרפת וגרמניה יפעלו להקמת מועצה כלכלית אחת לגוש האירו", אמר סרקוזי. "גוש האירו צריך מנהיגות כלכלית אמיתית שתאחד את המדיניות הכלכלית של כל ראשי המדינות". המועצה החדשה תיפגש לפחות פעמיים בשנה בראשה יעמוד נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי.

עוד הסכימו השניים בפגישה כי הכרחי שממשלות גוש האירו יתחייבו להנהיג תקציב מאוזן. "המדינות יהיו חייבות לכבד את החוקים הפיסקאליים החדשים ומגבלות על החוב של כל מדינה", הוסיף סרקוזי. "גוש האירו צריך חוקים פיסקאליים נוקשים יותר. גם גרמניה וגם צרפת נחושות להגן על גוש האירו".

בנוגע לאג"ח משותפות לכל גוש האירו אמרה מרקל כי "אג"ח כלל-אירופאיות אינן חלק מהפיתרון למשבר החוב". זאת, על רקע הרעיון של האוצר האיטלקי בשבוע שעבר - רעיון המקבל תמיכה מאיטליה, יוון, בלגיה ולוקסמבורג.

נציין כי הפגישה בין השניים התקיימה לאחר שפגישת 17 שרי האוצר של מדינות גוש האירו ב-21 ביולי, שנועדה להציג פתרונות לחילוץ מדינות הפריפריה בגוש, לא הניבה תוצאות משמעותיות.

הפגישה היום בפריז התקיימת ברקע הטלטלה שחווים השווקים הגלובליים בשלושת השבועות האחרונות, בהם נודע על הורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי S&P, וכן הודיעו חלק ממדינות אירופה על איסור המסחר בחסר (שורט), במטרה להרגיע את המסחר הגועש.

בתגובה לדברים של השניים, האירו מזנק מול הדולר ונסחר סביב 1.4449 דולרים לאירו, לפני מסיבת העיתונאים, מדדי אירופה ננעלו במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים.

נתוני צמיחה מדאיגים בגרמניה וצרפת

עוד נציין, כי מנהיגי שתיים מהכלכלות הגדולות ביבשת מקיימים את הפגישה ברקע פרסום נתונים לא מעודדים אודות הצמיחה בגרמניה וצרפת ברבעון השני של שנת 2011. כלכלת גרמניה צמחה רק ב-0.1% ברבעון השני, בעוד כלכלת צרפת צמחה בשיעור אפסי באותה התקופה - נתונים אשר מדאיגים מאד לא רק את מרקל וסרקוזי, אלא את כל מנהיגי היבשת, שסומכים על הכלכלות החזקות שיגררו אותם מחוץ למשבר. כלכלת גוש האירו צמחה רק ב-0.2% ברבעון השני. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

הפגישה של מרקל וסרקוזי מתקיימת לאחר בשבועות האחרונים התגברו החששות מהתפשטות משבר החוב לכלכלות איטליה וספרד - השלישית והרביעית בגודלן (בהתאמה) באירופה. לפיכך, התערב גם הבנק המרכזי האירופי במסחר בשוק המט"ח בשבוע שעבר, והודיע כי רכש אג"ח איטלקיות וספרדיות, במטרה להוריד את התשואות עליהן ולהעצים את ביטחון המשקיעים בשווקים המקומיים.