האטה חריפה באירופה: גוש האירו צמח רק ב-0.2% ברבעון 2

(עדכון) - על פי סקר "בלומברג": הציפיות המוקדמות עמדו על צמיחה של 0.3% איתות מדאיג גם מגרמניה: הצמיחה כמעט נעצרה ברבעון השני, צמחה ב-0.1% בלבד ■ בשעה 13:00 יפורסמו נתוני הצמיחה הרבעוניים גם בישראל - צפי להאטה מהותית

סימני האטה מדאיגים בכלכלת גוש האירו: על פי הנתונים המתפרסמים היום (ג') כלכלת גוש האירו צמחה ב-0.2% בלבד ברבעון השני בהשוואה לרבעון הראשון של 2011, שבו הציגה אירופה צמיחה של 0.8%. בהשוואה לרבעון השני של 2010 מדובר בצמיחה של 1.7%.

מדובר בנתוני הצמיחה הגרועים ביותר של מדינות גוש האירו מאז המיתון ב-2009. הציפיות המוקדמות עמדו על צמיחה של 0.3%, כך על פי סקר של סוכנות בלומברג, כך שהנתונים היו אפילו חלשים מהציפיות בשוק. ההערכות הן כי כלכלות אירופה לא תתאושש בקרוב על רקע תוכניות הקיצוץ הנרחבות בתקציב של איטליה וספרד.

"הביקושים בהאטה והקיצוצים הפיסקאליים במדינות הפריפריה באירופה מכבידים", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן בבנק ING. "הצמיחה באירופה עלולה להתאפס לחלוטין וישנו סיכון למיתון נוסף. חשוב מאוד שהרשויות באירופה יפעלו למניעת התפשטות משבר החוב".

על רקע הנתונים החלשים בגוש האירו, המטבע האירופי מאבד גובה מול הדולר ויורד ב-0.4% ובורסות אירופה נסחרות בירידות.

האטה משמעותית בגרמניה

הצמיחה של גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, כמעט נעצרה ברבעון השני: כלכלת גרמניה צמחה ב-0.1% בהשוואה לצמיחה ברבעון הראשון. הכלכלנים צפו צמיחה של 0.5%, כך על פי סקר שנערך בקרב 33 כלכלנים ב"בלומברג". בהשוואה לשנה שעברה מדובר בצמיחה של 2.8%.

נתוני הצמיחה הגרועים מהצפי של הכלכלה האירופית הגדולה ביותר, מוסיפים לסימנים באירופה על שפל כלכלי באירופה. כלכלת גרמניה מצטרפת להאטה של כלכלת צרפת, כלכלת איטליה מדשדשת וכך גם ספרד ויוון.

"נתוני הצמיחה של גרמניה הם מאוד מאכזבים", אמר כלכלן למרחב האירו בסיטיגרופ בלונדון. "כל הסימנים מאותתים על סטגנציה ברבעון השני", הוסיף.

נתוני התמ"ג החלשים של גרמניה מוסיפים לחששות לגבי עתידה של כלכלת אירופה. ירידות שערים נרשמות באירופה בפתיחה בתגובה לנתוני התמ"ג החלשים.

"אנו צפויים לראות צמיחה כלכלית איטית בגרמניה במחצית השנייה של השנה", אמר אנדרס ריס, כלכלן ראשי ב-UniCredit Group במינכן. לעומת זאת, הוסיף, כי דווקא החברות בגרמניה הן חזקות ומאופיינות בצבר הזמנות חזק.