ישועה מכיוון הפרייבט אקוויטי?

דוח חדש מצביע על מעורבות הולכת וגוברת של קרנות פרייבט אקוויטי בהשקעות בהיי-טק

1. אנשי ההון סיכון בישראל מוטרדים. חברות הסטארט-אפ והיזמים צלחו לכאורה את המשבר של 2008, אולם מבט מעמיק יותר בנתונים מעלה את החשש שהן עדיין לא התאוששו ממשבר הדוט.קום, שפגע בתעשייה בתחילת העשור הקודם.

דוח חדש של ארנסט יאנג, עשוי להוות קרן אור באפלה. הדוח מצביע על זינוק של 60% בהיקף ההון שהזרימו משקיעי פרייבט אקוויטי להיי-טק. ברבעון השני השקיעו הקרנות 8 מיליארד דולר, לעומת 5 מיליארד ברבעון המקביל. השינוי העלה את נתח ההשקעה של קרנות ה-PE בחברות טכנולוגיה פרטיות לרמה של כ-10%.

הנתונים מתייחסים לעולם כולו, אולם ניתן כבר להבחין במגמה דומה גם בישראל - בעסקת המימון הגדולה ביותר של השנה - בהיקף של 50 מיליון דולר - מעורבת קרן הפרייבט אקוויטי סילברלייק שהשקיעה בחברת פריים סנס הישראלית.

חברות היי-טק צעירות צמאות להון של קרנות הפרייבט אקוויטי, בניגוד לעבר. לפני כ-15 שנה הצליחו חברות היי-טק צעירות להגיע לשוקי ההון הרבה לפני שנדרשו מהן השקעות עתק. היבול הצנוע של האקזיטים בשנים האחרונות הופך את קרנות הפרייבט אקוויטי לאלטרנטיבה נוחה. הקרנות יכולות להזרים סכומי ענק לחברות באופן פרטי ובמידת הצורך לקנות החוצה משקיעים עייפים.

2. בארנסט אנד יאנג סבורים שהשיפור במצב הכלכלי העולמי ומחירי המניות - שעלו עד למפולת האחרונה - עודדו משקיעים ותאגידים גדולים להשקיע בחברות טכנולוגיה. ג'ו סטגר, ראש חטיבת שירותי הייעוץ בתחום הטכנולוגי בארנסט אנד יאנג, סבור שלקרנות יש מזומנים רבים והן מחפשות הזדמנויות טובות להשקעה".

בקרנות ההון סיכון המקומיות ישמחו לאמץ את התחזית הזו בשתי ידיים. הקרנות הישראליות מדממות; לרובן אין בקופה כסף שיאפשר להן לבצע השקעות חדשות; החברות המרשימות שיש לחלק מהקרנות בפורטפוליו הן הבטחה, אולם עד שההבטחה הזו לא תמומש, הקרנות מתקשות לגייס קרנות המשך - התהליך הזה דורש הרבה סבלנות.

בשנתיים האחרונות הקרנות הישראליות ישבו על הגדר וחיכו שהמשבר יחלוף. בתקופה האחרונה, החלו בחלק מהקרנות לגהץ את החליפות, לעדכן את מצגות הפאואר פוינט ולנסות למנף את האווירה החיובית בקרב הגופים המוסדיים. אך הטלטלה בשווקים טרפה באופן טבעי את הקלפים. אף אחד לא יודע אם מדובר בתיקון חולף או במשבר, ובקרנות עוקבים בדאגה אחרי מצבו של שוק ההנפקות הראשוניות. במקרה שבו השוק ייעצר, צפויה תעשיית ההיי-טק העולמית להיכנס לקיפאון ממושך. שוב.

קרנות פרייבט אקוויטי גלובליות כבר שולחות לישראל שליחים בתקופה האחרונה, על-מנת לרחרח ולהכיר מקרוב את חברות הטכנולוגיה המקומיות.

הגישושים האלה כבר הבשילו כאשר קרן וקטור רכשה את החברות נס ואלדין. עכשיו אפשר לקוות שכמה עסקאות נוספות יולידו דינמיקה חדשה.

קרנות הפרייבט אקוויטי אמנם לא משקיעות בחברות עובריות, אבל יש לא מעט חברות בוגרות שהון חדש יאפשר להן לצמוח.