מה קרה לנדל"ן בשד' רוטשילד בעקבות מחאת האוהלים?

"אנשים לא בורחים עכשיו מהשדרה. דווקא להיפך", אומר זכיין רשת התיווך רשף נכסים הפועל באזור שד' רוטשילד ■ אך יש גם קולות אחרים

עד אמצע יולי 2011 נחשבו שד' רוטשילד לאחד ממוקדי הנדל"ן המעניינים בעיר תל אביב. לרגל סגירת השבוע החמישי של המאהל בשדרה, יצאנו לבדוק כיצד השפיעו קולות המחאה על עסקאות הנדל"ן שם והאם המתווכים הפועלים באזור סובלים מהמצב או דווקא מרוצים.

"אנשים לא בורחים עכשיו מהשדרה. דווקא להיפך. יש אנשים שדווקא בגלל כל המחאה נחשפו למקום וזה נותן להם דרייב להתעניין דווקא עכשיו", אומר בועז גלעדי, זכיין רשת התיווך רשף נכסים הפועל באזור שד' רוטשילד. רק שלפי שעה, המתעניינים הם דווקא בעלי נכסים ולא בהכרח קונים פוטנציאלים. "בשבועיים האחרונים לא מכרנו אף דירה באזור, אבל במקביל נכנסו הרבה נכסים, 20% יותר מאז התחילה המחאה", אומר גלעדי.

נתוני לוח יד 2 מחזקים את דבריו בנוגע להגדלת מספר הנכסים שהועמדו למכירה. על פי בדיקה שערכו באתר, והשוו את חודש יוני 2011 לתקופה בה ניצב כבר המאהל בשדרה, יולי-אוגוסט 2011, עולה כי בעוד ביוני התפרסמו בשדרה רק 10 מודעות, בתקופת המחאה עלה המספר ביותר מכפול ל-24 מודעות.

"מצניעים עסקאות"

"אפשר לראות בבירור שברחובות האחרים באזור אין שינוי. רק ברוטשילד", מסביר רועי שגב, סמנכ"ל יד 2, "השדרה תמיד נחשבה לשיא השיק של תל אביב והיום אנשים מגלים שזה מקום שאפשר גם לסבול בו לא מעט. נראה שיש יותר אנשים שרוצים עכשיו דווקא לעבור מרוטשילד. הם אולי תומכים במחאה אבל לאוכלוסייה שזה קורה לה מתחת לחלון זה לא קל". עם זאת, הוא מציין, "חשוב להדגיש שבעוד שכמות המודעות עלו, המחירים המבוקשים לא השתנו".

משרדה של אביטל כהן אהרוני, זכיינית רשת התיווך רי/מקס בתל אביב, ממוקם בשד' רוטשילד ומשקיף על עיר האוהלים. "לא קיבלתי הצעות חדשות על דירות ברוטשילד בכל התקופה האחרונה בעוד ברחובות אחרים יש הצעות. גם כל מה שנוגע לשכירות יש הרבה פחות פניות. יש בזה גם יתרון כי המצב כזה, מי שפונה הוא הלקוח הרציני. המצב מנפה לנו את כל המתעניינים שלא באמת רוצים לקנות. מי שמבצע עסקאות של מיליונים מצניע את זה בתקופה של המחאה. יכול להיות שיש עסקאות אבל לא מוציאים את זה החוצה כמו שנהגו לעשות לפני כן. צריך גם להבין שמי שרואה את האוהלים מולו כל יום, מושפע פחות ממי שמגיע פעם או פעמיים לשדרה".

כפיר זוהר, מנכ"ל אנגלו סכסון תל אביב לא יודע להבחין בין השפעת המחאה לבין המצב היום בענף: "אני לא מכיר אנשים שביקשו להקפיא עסקאות ברוטשילד עכשיו. באופן כללי, לרוכשים יש פחות מוטיבציה לקנות ויש ירידה בכמות העסקאות. אני לא יודע אם זה בגלל המחאה, המשבר הפיננסי או הקיץ. אולי זה הכל ביחד. השוק היום הוא של קונים מצד אחד אבל גם המוכרים מרגישים איפשהו שאולי זו ההזדמנות האחרונה שלהם לקבל את המחיר הגבוה דווקא עכשיו".