כואב לכם בכיס? "גלובס" מציע 5 דרכים לחיסכון בחשמל

בצל המחאות והאוהלים, התייקר החשמל לפני כשבועיים "רק" ב-10%, במקום ב-19% כמתוכנן ■ המשמעות: תוספת של כ-1,000 שקל למשק הבית בשנה ■ "גלובס" בדק כיצד ניתן לצמצם בעלויות החשמל הביתיות: מבידוד תרמי, דרך הרגלי צריכה ועד החלפת נורות

1 - מייעלים את הצריכה הביתית

מכשירי החשמל בבית צורכים חשמל בהפעלתם גם כשהם לכאורה דוממים. הפעולות המומלצות הן בבחינת שינוי הרגלי צריכה מבורכים: למשל, להפעיל את מכונת הכביסה על טמפרטורה נמוכה ככל הניתן; להימנע מהפעלת מייבש הכביסה ולנצל את קרני השמש לייבוש כביסה, ולהעדיף פתרונות אחרים להרתחת מים על-פני קומקום חשמלי.

מה עוד? כיבוי מכשירים: מסך המחשב שעובד על ריק זולל חשמל, לכן מומלץ לכבות אותו כשאינו בשימוש. כשנעדרים מהבית לפרקי זמן ממושכים יש להוציא מהחשמל מכשירים שלא בשימוש: בר מים, מערכת אודיו, מדפסת וכדומה. ככלל, מומלץ להוציא מהחשמל גם מטענים שלא מחוברים למכשיר טלפון או למחשב הנייד.

מצב "סטנד ביי" - מכשירי החשמל שנמצאים כמעט תמיד במצב המתנה, שאינם פועלים ולכאורה כבויים - כמו טלוויזיה, DVD, ממיר, מיקרוגל דיגיטלי ועוד - עדיין צורכים חשמל. אמנם מדובר על צריכת חשמל מינימלית, אולם הפסקתה מתבצעת רק עם הוצאת התקע מהחשמל. לשם הנוחות, ניתן לחבר כמה שקעים לרב-שקע שדרכו תנותק אספקת החשמל לכל המכשירים בכפתור אחד. נטרול המכשירים גם יבטיח על שמירתם במקרה של קצר חשמלי.

מתחזקים את מכשירי החשמל - מנקים פילטר במזגן, בודקים את גומיות הדלתות של המקרר (אי אטימות מגבירה את פעילותו לצורך שמירה על הטמפרטורה).

ממזגים בחוכמה - באלקטרה ממליצים להפעיל את המזגן בטמפרטורה התחלתית של 24 מעלות. המלצה אחרת כוללת שילוב של מאוורר, אטימת כל הפתחים והצללה ככל שניתן. למי שחייב לישון עם מזגן, הפעלת פונקציית "שינה" הקיימת בחלק מהמזגנים, תבטיח העלאה הדרגתית של הטמפרטורה בחדר במהלך הלילה.

משה שטרית, ראש אגף רישוי ופיקוח ברשות החשמל, ממליץ על הפעלה ממושכת וקבועה של המזגן על-פני הדלקה וכיבוי הגורמים ל"פיקים" ולאימוץ המדחס, דבר שצורך הרבה אנרגיה. שטרית ממליץ על מזגני אינוורטר שאמנם יקרים יותר, אבל כוללים חיסכון לטווח ארוך "הודות לטכנולוגיה המאפשרת שמירה על הטמפרטורה תוך פעילות בעומס נמוך וקבוע, הצורך פחות חשמל".

פתרון שמתאים בעיקר למשרדים הוא התקנת חיישני נוכחות בחדרים ממוזגים. חיישנים אלה, לאחר פרק זמן מוגדר שבמהלכו יאתרו כי אין איש בחדר, יכבו את מערכת המיזוג.

לסיכום, בדומה לצמצום צריכת המים שיש לקוות שחלחלה לרוב הצרכנים, כדאי לסגל התנהגות מודעת גם לנושא צריכת החשמל: מכבים את המחשב ואת המזגן ביציאה מהבית, מצמצמים שימוש במייבש כביסה ומנתקים מכשירי חשמל בהיעדרות ממושכת.

2 - חוסכים משלב הקנייה

שלומי עמיצור, עורך אתר הקניות wisebuy.co.il, מציע לקחת בחשבון שיקולים של חיסכון בצריכת אנרגיה כבר בשלב בחירת מכשירי החשמל שרוכשים עבור הבית:

בודקים את דירוג צריכת האנרגיה של מוצרי החשמל - בעיקר כשמדובר על מוצרים "לבנים" (מקרר, מכונת כביסה, מדיח כלים וכדומה) וברכישת מזגן. הדירוג מופיע על גבי המוצר באמצעות סימון לפי אותיות בלועזית: מהאות A, שהיא הדרגה החסכונית ביותר, ועד G - הבזבזנית ביותר, שהיא הגבול התחתון.

יפית פסקל, מנהלת התקשורת השיווקית של חברת בוש, מציינת כי כיום מכשירים רבים נושאים את דירוג הטריפל איי, AAA, שהוא הדירוג הגבוה והמומלץ ביותר. תצרוכת מדיחי כלים לדוגמה, משפיעה על חשבון החשמל והמים, וכדאי לשים לב לשני הפרמטרים הללו.

מחפשים תוכניות הפעלה חסכוניות - "בבחירת מדיח לא כדאי לוותר על תוכנית הדחה וייבוש כלים בחצי זמן, המקצרת זמן עבודת המדיח בכ-60%", אומרת פסקל. על אותו עיקרון מושתת חיסכון בשימוש במכונות כביסה. "קיימות היום מכונות עם תוכנית אקספרס של 15 דקות - תוכנית אידיאלית לאקלים בארץ", היא מוסיפה.

פונקציות שימושיות - פותחים הרבה את המקרר? מקרר הכולל בר או דלת חיצונית עם גישה למשקאות או לחלב, יפחית את פתיחת הדלת והפעלת המדחס בכל פעם מחדש. פונקציות אחרות כוללות תנורי אפייה עם חימום מהיר (חימום ל-200 מעלות בארבע דקות לעומת כרבע שעה בתנור רגיל) ועוד.

מתאימים את הציוד לצורכי הבית - לדוגמה, בוחרים מכונת כביסה בעלת קיבולת המותאמת למספר הנפשות בבית, ובכך מצמצמים את מספר ההפעלות המצטבר של הכביסות. גם את גודל המקרר צריך להתאים למספר הנפשות בבית, כך שלזוג ללא ילדים, מקררי הענק הם בגדר בזבוז חשמלי מיותר.

3 - הולכים על בידוד תרמי

"החיסכון הממשי יבוא לידי ביטוי בנקיטת פעולות לשימור האנרגיה שבזכותן יורגש חיסכון משמעותי בטווח הארוך", אומרת משה שטרית, ראש אגף רישוי ופיקוח ברשות החשמל. מדובר בעיקר על פעולות שישימות במהלך בנייה, אולם ניתן ליישמן גם בהחלפת או בשיפור הקיים.

שימור האנרגיה באמצעות בידוד תרמי של המבנה - חלונות מבודדים אינם רק בעלי יתרון אקוסטי, אלא בעיקר תרמי, משום שהם שומרים על הטמפרטורה שבחדר ומונעים כניסת חום או קור. שטרית ממליץ להימנע מחלונות העשויים אלומיניום, ולהעדיף עץ או פלסטיק. את הקירות מבודדים באמצעות טיח תרמי חיצוני או קלקר עבה. "מדובר בעלויות יקרות יחסית, ולכן קבלנים רבים מעדיפים לחסוך, אבל שימור אנרגיה הוא המהלך המשמעותי ביותר לחיסכון של 50% ויותר בחשבונות החשמל, הודות לשימוש מופחת משמעותית באמצעי החימום או הקירור של הבית". בחברת תרמוקיר-ירוק מציעים בידוד תרמי באמצעות שכבת טיח, ובכך לייצר את הבידוד התרמי גם בקירות קיימים.

משאבת חום - חימום או קירור הבית הם פעילות הצורכת שיעורים רבים מהחשמל הביתי. ככלל מסביר שטרית שחימום חשמל חסכוני יותר מחימום על גז. תחום חדש-ישן שפופולרי כיום הוא חימום הבית באמצעות משאבת חום סופחת אנרגיה, שאצורה באוויר ובאדמה. המשאבה מוליכה את האנרגיה ומחממת מים העוברים ברדיאטורים או בחימום תת-רצפתי. לדברי שטרית, זהו מקדם יעילות אנרגטית גבוהה. "מדובר על התקנה הדורשת פרוצדורה דומה למזגן ועלותה מגיעה לעשרות אלפי שקלים. גם כאן את החיסכון נרגיש בטווח הארוך, כשההשקעה תוחזר בטווח של כשלוש שנים".

הטכנולוגיה הזו של "אוויר-מים" מתאימה לדירה או לבית פרטי, כשהמגדילים לעשות יוכלו להפכה לטכנולוגיית מים-מים באמצעות ניצול אנרגיה גיאו-תרמית מהאדמה.

4 - מחליפים לתאורת לד

המוצר ה"חם" בתחום הנורות היא תאורת לד. זוהי התאורה החסכונית ביותר. בעבר מחירי נורות הלד היו יקרים, וכיום מדובר על מחירים סבירים בהחלט ביחס לתועלת שהנורה הזו מפיקה במובן של אורך חייה, תצרוכת החשמל הנמוכה שלה ויתרונותיה האקולוגיים.

הבשורות הטובות בענף הן נורות ליבון (נורה עם הברגה רגילה) בטכנולוגיית לד שיגיעו ארצה בתוך כחודש. צריכת האנרגיה של נורה זו היא 10 וואט לעומת נורת ליבון שצריכתה 75 וואט - עוצמת ההארה היא עד 75 וואט - וזו הבשורה: סוגי לדים רבים קיימים כיום, והם משמשים בעיקר לדקורציה אולם רק כעת הטכנולוגיה יישרה קו עם עוצמות נורות הליבון ועם האפשרות להבריג את הנורה ישירות לבית הנורה הרגיל.

נורת הלד אינה רעילה או פולטת קרינה ואורך חייה הוא כ-5 שנים, לעומת חצי שנה, אורך חייה הממוצע של נורת הליבון הרגילה, ושנה-שנתיים אורך חיי נורת הפלורסנט החסכונית. נורות הפלורסנט החסכוניות והמתברגות לבית הנורה פועלות בטכנולוגיית גז. החיסרון של הנורות הפועלות בטכנולוגיית גז, שהן פולטות קרינה במרחק 30-40 ס"מ, כפי שמסבירה נורית סובול, בעלת "לייטפורם", יצרנית, מעצבת ויועצת לתאורה דקורטיבית: "נורה זו, שבשנים האחרונות מחליפה את נורות הליבון, בעייתית כשהיא הופכת לפסולת משום שהיא פולטת גז חממה, בדומה לנורת פלורסנט המוכרת, שמצד אחד חוסכת אנרגיה ומצד שני 'מקלקלת' את הסביבה כפסולת".

תאורת הלד מאפשרת אפליקציות מגוונות ועיצוביות, כמו פסי לד המשתלבים בתוך גופי תאורה וגם כתאורה גלויה או נסתרת במטבח, בפינות אוכל וכדומה, אומרת סובול. נורות לד קטנות משמשות גם כסמני דרך במדרגות, תאורת חירום, תאורת לילה ועוד.

מחיר לנורת לד: 60-120 שקל (בהתאם להספק). פס לד (מטר): 50-80 שקל. המחירים הללו התחילו מרף גבוה יותר וצפויים לרדת ככל שהטכנולוגיה תצבור תאוצה ויצרנים.

5 - עוברים לתעריף תעו"ז

רוב הצרכנים משלמים על תצרוכת החשמל לפי תעריף קבוע לכל שעות היממה. מסלול תעו"ז יצא לדרך לפני כמה שנים והוא כולל תעריפים שונים לפי עומס המערכת וזמן צריכה, ולפיכך מחולק לפי שעות פסגה, שפל וגבע (ביניים) בהן התעריפים משתנים. הבעיה היא שכדי לעבור למסלול יש להתחייב לשנה, ולכן מומלץ מראש לבדוק באתר חברת החשמל האם לפי הצריכה של משק הבית ישתלם לכם לעבור למסלול כזה. "היתרון של מסלול כזה", מסביר שטרית, "הוא היכולת לאגור את הטמפרטורה הקרה או החמה: מתקינים בקר שמחמם את הבית בשעות השפל והאנרגיה נשמרת". מנויים שעברו לתעריף כזה יכולים גם לתמרן את השימוש במכשירי החשמל כמייבש הכביסה או מדיח הכלים, הזוללים חשמל, לשעות השפל.

תעריף תעוז לתקופת הקיץ
 תעריף תעוז לתקופת הקיץ

התעריף הרגיל שמשלם כיום אזרח במשק ביתי לכל קוט"ש הוא כ-48 אג'. לשם השוואה, במסלול תעו"ז התעריף בשעת השפל עומד על כ-11.5 אג' בלבד.

מנטרלים את זלילת החשמל
 מנטרלים את זלילת החשמל