רקוויאם ל-HP

מנהלי החברה, שהייתה מעורבת ביצירת עולם המיחשוב האישי נהפכה למסורבלת משעממת ולא מעודכנת

ביום ה' הודיעה חברת HP על כניעתה. חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם במונחי הכנסות (הצפי של HP לשנת 2011 הוא כ-127 מיליארד דולר, לעומת כ-108 מיליארד דולר של אפל ו-IBM), תפסיק בקרוב לייצר מכשירים סלולריים וטאבלטים.

בנוסף, מתכוונת HP להיפטר מחטיבת המחשבים האישיים, למרות שהיא אוחזת בנתח השוק הגדול ביותר בעולם בתחום - קרוב ל-20% נכון לאמצע שנת 2011.

למרות זאת, HP אינה מסוגלת להתמודד יותר בשוק המחשבים האישיים על שלל נגזרותיו - מחשבי שולחן, ניידים, טאבלטים, מכשירי סמארטפון - והיא מפנה את מקומה לטובת יצרנים חזקים יותר וחדשניים יותר, שבראשם כמובן חברת אפל.

יש משהו עצוב בכניעתה ללא תנאי של HP, החברה שמסמלת כל-כך את עמק הסיליקון ואת ההיסטוריה המפוארת שלו.

HP הוקמה בגראז' שכור ברחוב אדיסון מס' 367 בפאלו אלטו, בשנת 1938. סביר להניח שמקימי החברה, ביל היולט ודייב פקרד (שראשי התיבות של שמות המשפחה שלהם יצרו את שם החברה, HP) לא דמיינו שהגראז' הקטן הזה יהפוך לסמל היזמות והחדשנות של עמק הסיליקון.

המוצר הראשון של HP היה מכשיר בדיקה למכשירי אודיו, שנמכרו ללקוח הראשון, אולפני וולט דיסני.

בשנת 1940 יצאה HP מהגראז' ועברה למשרדיה הראשונים בפאלו אלטו. בחג המולד באותה שנה קיבלו כל העובדים את הבונוס הראשון בהיסטוריה של החברה: 5 דולרים לכל עובד.

ב-1957 התבצעה הנפקה ציבורית של החברה. ב-1966 יוצר המחשב הראשון של HP, וב-1969 שיווקה החברה את המחשב המדעי הראשון בעולם, ה-A9100, במחיר מציאה של 4,900 דולר.

בשנת 1980 ייצרה HP את המחשב האישי הראשון שלה. בשנת 1984 המציאה HP מחדש את עולם ההדפסה כששיחררה לשוק את טכנולוגיות ה-DeskJet וה-LaserJet.

ב-1993 ייצרה HP את אחד המחשבים הניידים הראשונים בעולם ובאותה שנה גם חגגה את מכירתה של מדפסת ה-LaseJet ה-10 מיליון שלה.

ב-1996 נפטר דייב פקרד, בגיל 83. דגלי הלאום הורדו לחצי התורן בכל רחבי עמק הסיליקון ובמשרדי HP ברחבי העולם. בשנת 2001 נפטר ביל היולט, בגיל 87.

שנה לאחר מכן קנתה HP את אינדיגו הישראלית. באותה שנה, 2002, התאחדה HP עם יריבתה קומפאק והפכה ליצרנית המחשבים הגדולה בעולם.

בשנת 2005 הוכתר הגראז' של דייב וביל, מקימי HP, כאתר היסטורי המיועד לשימור, לטובת הדורות הבאים.

ביום חמישי האחרון נחתם פרק בהיסטוריה של HP. החברה, שהייתה מעורבת ביצירת עולם המיחשוב האישי ואחת התורמות המרכזיות למהפכת הטכנולוגיה של סוף המאה ה-20, לא תמשיך לשחק במגרש הזה.

אחראי לכך גורם אחד מרכזי: HP הפסיקה להיות חברה חדשנית. היזמים המדהימים שהקימו אותה, שהיו עתירי יצירתיות ויזמות, פינו את מקומם למנהלים מקצועיים שהיו אמורים להמשיך בבניית החברה במאה ה-21.

המנהלים האלה השכילו להפוך את HP לחברה מסורבלת ומשעממת שמוצריה נראים בדיוק כמו מנהליה - עושים את העבודה, אבל לא יותר מזה.

ובהקשר הזה, אפשר רק לתהות איך תיראה אפל ביום שאחרי סטיב ג'ובס.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל