הצרכן מעניש את רשתות השיווק: 7% נפילה במכירות ביולי

נתונים שמפרסמת היום הלמ"ס מראים שהחרם הצרכני מורגש בשטח - ובגדול ■ הנתונים תואמים את דיווחי הלמ"ס על ירידות במחירי המזון בחודש יולי, כפי שהדבר משתקף בירידה של 0.3% במדד המחירים לצרכן

המחאה והאטה במשק עשו את שלהם: לפי נתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש יולי 2011 חלה צניחה של כ-7% במדד הפדיון המזון של רשתות השיווק (מחירים קבועים, נתונים מנוכי עונתיות) לעומת החודש הקודם.

ניתוח נתוני המגמה של הלמ''ס מעלה תמונה אופטימית בהרבה, אלא שנתוני מגמה הם פחות "טובים" בעת שינוי במגמה שכן הן מבוססים על תוצאות של חודשים קודמים, חיוביים בהרבה, ולכן עדיף להתבסס על נתוני מנוכי עונתיות.

נתונים אלה תואמים את נתוני מדד המחירים לצרכן שפרסמה הלמ''ס לפני שבוע בדיוק, לפיהם חלה ירידה במדד המחירים לצרכן של 0.3% לעומת צפי לעלייה בשיעור זה. לפי נתוני המדד, בחודש יולי חלה ירידה של כ-2% במחיר מוצרי החלב, של 1.3% במחיר הבשר, העופות והדגים, ושל 1.6% במחיר הירקות והפירות הטריים. ההוזלות הללו תרמו תרומה משמעותית לירידה במדד ולירידה של 0.6% בסעיף המזון במדד. גם סעיף הריהוט וכלי הבית ירד ביולי בכ-0.2%.

הנתונים הללו, לחודש יולי, מתארים אולי את השפעת חרם הקוטג' שהתחיל אחרי פרסום התחקירים ב"גלובס" והביעו לסוג של "חרם" צרכנים. כמו כן, הנתונים שמפרסמת היום הלמ''ס מתיישבים היטב עם נתוני הצמיחה לרבעון השני של 2011 המבשר האטה בקצב התרחבות המשק לרבות ירידה בצריכה הפרטית לנפש ומחזקים את הטענה לפיה המשק גולש להאטה בקצב התרחבותו.

נתוני הפדיון ברשתות השיווק של הלמ''ס מתייחסים לרשתות המתמחות במזון ולרשתות המתמחות במוצרים אחרים: מוצרי טקסטיל והלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימה, כלי בית ו"שונות" - מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים ציוד משרדי ואופטיקה. פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים. נתונים אלה, הנאספים מדי חודש מרשתות השיווק על ידי סוקרי הלמ''ס ומשמשים כאינדיקאטור לצריכה הפרטית.