נעילה חזקה בוול סטריט: הנאסד"ק זינק 4.2%

המשקיעים בהמתנה דרוכה לקראת נאום ברננקי בג'קסון הול, ביום ו' ■ אנליסט: "הסיכוי להרחבה מוניטארית בזמן הקרוב - קטן" ■ נתון מכירות הבתים בארה"ב בשפל של 5 חודשים ■ התשואות על האג"ח לשנתיים בארה"ב בשפל כל הזמנים ■ בנק אוף אמריקה צנחה

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') בעליות שערים חדות, ברקע ציפיות המשקיעים לנאום ברננקי ביום ו' הקרוב. נזכיר כי אתמול ננעל המסחר במגמה מעורבת לאחר שרוב יום המסחר התנהל בעליות. הנאסד"ק זינק 4.2%, הדאו ג'ונס עלה ב-2.9%, בעוד ה-S&P500 הוסיף לערכו 3.4%. כאמור, המסחר בשווקים הגלובליים מתנהל השבוע בהמתנה דרוכה לקראת נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, וניכרת אופטימיות זהירה בשווקים לקראת הנאום, בו צפוי יו"ר ה'פד' על צעדי הבנקי המרכזי לאישוש הכלכלה. עם זאת, הטלטלות האחרונות בשווקי המניות והערכות של חלק מהמומחים בשוק כי ברננקי לא יחולל פלאות - מובילות להתגברות "הבריחה לזהב", מה שהוביל לעליית מחיר המתכת היקרה לשיא אמש. היום נסחר הזהב בירידה של 3.3% למחיר של 1,829 דולר לאונקייה, ואילו הנפט הוסיף 2% לערכו למחיר של 86.13 דולר לחבית. עוד נציין כי התשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב לשנתיים הגיעו במהלך המסחר לשפל של כל הזמנים - 0.222% - כאשר האוצר האמריקני מכר במהלך יום המסחר אג"ח מסוג זה, בהיקף של 35 מיליארד דולר.

נציין כי המסחר התנהל כרגיל, חרף העובדה כי לקראת השעה 22:00 (שעון ישראל), נודע על רעידת אדמה בעוצמה 5.9 בסולם ריכטר שפגעה בוירג'יניה, והורגשה גם בערים נוספות - ביניהן וושינגטון וניו יורק. הכרוז בוול סטריט הכריז בעת המסחר על דבר רעידת האדמה, אולם מבנה הבורסה לא פונה, והמסחר נמשך כבשגרה. (רעידת האדמה - לסיפור המלא)

"זה הכל עניין של פסיכולוגיה", אומר פיליפ אורלנדו (Philip Orlando), אנליסט ב-Federated Investors. "הראלי בשוק נובע מהציפייה ל-QE3. אנחנו לא חושבים שיש הצדקה לכך, ומדובר עדיין בסביבת מסחר מסוכנת ביותר. זה לא משהו שמומלץ למשקיע הממוצע להתעסק איתו, אולם כמו ב-2009 - ייתכן ויש כאן הזדמנות קנייה משמעותית".

נציין כי לקראת נאומו של ברננקי השאלה הגדולה היא האם יהיה איתות לתוכנית הקלה כמותית שלישית, "העלייה הניכרת בנתון הליבה של מדד המחירים לצרכן בארה"ב בחודשים האחרונים, מקטינה את הסיכוי להרחבה מוניטארית נוספת בתקופה הקרובה", כך מעריכים בהראל פיננסים בהתייחסם להערכות כי ברננקי עשוי להכריז על תוכנית הקלה כמותית שלישית בנאומו בג'קסון הול בסוף השבוע הקרוב. "קיים סיכוי להרחבה מוניטארית כזו רק במידה ויצטברו נתונים נוספים המצביעים על גלישה של הכלכלה האמריקנית למיתון ולא רק נתונים המצביעים על האטה בצמיחה", מעריכים בהראל פיננסים.

כלכלני כלל פורקס מזהים בהתנהגות המשקיעים בוול סטריט "תרדמת". "מרבית הסוחרים בעולם אינם מצפים מברננקי לניסים ונפלאות, לכן אותם סוחרים ממשיכים לנתב את כספם לכיוון הזהב בשלב זה", מציינים כלכלני כלל פורקס. "במידה וברננקי יפתיע וישלוף שפן מתחת לכובע, יתכן כי השווקים יצאו למהלך ראלי, אך יהיה זה ראלי שונה מהראלי שהתרחש לפני כשנה לאחר נאומו הקודם של ברננקי כשרמז על תוכנית ה-QE2", מעריכים הכלכלנים.

בפדרל ריזרב כבר מתחילים להכין את הקרקע לקראת נאומו של ברננקי, והלילה העניק ג'יימס בולארד, בכיר ב'פד', ראיון לעיתון יפני בו אמר כי הפד יתערב כדי להאיץ את הצמיחה הכלכלית. הוא העריך שהצמיחה תואץ במחצית השנייה של 2011 ולתוך 2012, וזאת בניגוד לתחזיות אנליסטים בשוק שהורידו לאחרונה את תחזיות הצמיחה.

האם אנחנו בדרך למיתון?

"המפולת רק החלה. לא נראה רק ירידות, אבל הטרנד הדובי, בעיני, הוא ברור והחל עוד בתחילת הרבעון השני של שנת 2011", אומר בוב ג'נג'ואה (Bob Janjuah), מנהל השקעות בכיר בבנק נומורה, שטוען כי "הערך הראוי של מדד ה-S&P500 הוא 800-900 נקודות".

"במצב היום, אני חושב שהערך הראוי למדד ה-S&P500 הוא כ-800-900 נקודות", מסביר ג'נג'ואה. "אני מאמין שהמדד יגיע לרמות האלה בתוך 12-15 חודשים. לשנת 2011 אני עדיין צופה - כמו שאמרתי בעבר - כי ה-S&P500 יגיע לרמה של 1,000 נקודות".

וג'נג'ואה אינו היחיד שחושב כך: "גם בארה"ב וגם באירופה אנו עומדים לחוות עשור של צמיחה איטית במיוחד", אמר היום מארק פאבר, בריאיון ל-CNBC. "המשקיעים צריכים להגן על עצמם - לרכוש זהב, ולשים אותו במקום בטוח. עדיף מחוץ לארה"ב".

"אם אני מסתכל על הפוליטיקאים בארה"ב ובאירופה, אני לא חושב שזה סימן טוב להמשך הצמיחה", אמר פאבר, פרופ' לכלכלה שעורך ומוציא לאור את הדוח "Gloom Boom & Doom".

בהלה מאירופה?

המסחר באירופה מביא לידי ביטוי את הדריכות והאופטימיות לקראת נאום ברננקי; הבורסות ביבשת ננעלו בעליות שערים, גם גם ברקע הציפייה לחדשות מעודדות מכיוון ארה"ב בסוף השבוע. זאת, למרות נתוני המאקרו המאותתים על מצב לא מעודד של גוש האירו. בהמשך לאווירה האופטימית נציין כי מדד מנהלי הרכש בסין עלה לרמה של 49.8 בחודש אוגוסט לעומת 49.3 נקודות בחודש יולי.

נתוני מאקרו המראים את מצבו העגום של גוש האירו, עלולים ליצור אווירה שלילית; מדד מנהלי הרכש באירופה נותר בכללותו ללא שינוי אך אם בוחנים את מרכיבי המדד מגלים כי החדשות הרעות מכיוון אירופה לא פוסקות, מדד הייצור מצביע על ירידה בהיקף הייצור בגוש האירו - המדד ירד לרמה של 49.7 לעומת רמה של 50.4 ביולי מה שמצביע על התכווצות. גם מדד נותני השירות רשם ירידה מרמה של 51.6 ביולי לרמה של 51.5.

עוד בשורה לא מעודדת מכיוון אירופה, מדד ביטחון העסקים בגרמניה רשם ירידה חדה הגבוהה מהירידה שצפו התחזיות. המדד עמד על רמה של (37.6-), הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2008, לעומת התחזיות שדיברו על ירידה לרמה של (26-).

בזירת המאקרו בארה"ב, התפרסם נתון מכירות הבתים החדשים בארה"ב - שנפלו במפתיע ב-0.7% ל-298 אלף בתים (בקצב שנתי מתואם לעונתיות), זאת לעומת צפי לעלייה של 1% ל-315 אלף בתים. מדובר לירידה לרמה הנמוכה ביותר של מכירות בתים חדשים עליה דווח בחמשת החודשים האחרונים (מאז פברואר), וזאת למרות שגם מלאי הבתים נפל לשפל - אף אחד לא ממהר בארה"ב להתחייב על השקעה שכזו.

מניות הבנקים במוקד

H.J. Heinz Co חברת הקמעונאות דיווחה לפני פתיחת המסחר על דוחותיה הכספיים, הרווח הנקי ירד ל-226.1 מיליון דולר או 70 סנט למניה לעומת 240.4 מיליון דולר או 76 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה ברווח נבעה מעליית מחירי הסחורות. מכירות החברה עלו ל-2.85 מיליארד דולר לעומת 2.48 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.

מניית גולדמן סאקס ריכזה עניין לאחר שהמניה נפלה אמש בכ-5% בדקות הסיום של יום המסחר ללא כל דיווח מצד החברה. ככל הנראה הסיבה לצניחה היא שמועות בחדרי מסחר על כך שהמנכ"ל לויד בלנקפיין שכר את שירותיו של סנגור ידוע, על רקע החקירה המתנהלת נגד בנק ההשקעות בדבר ניגודי אינטרסים והונאה לכאורה.

בתוך כך נציין כי מניות הבנקים המשיכו לבלוט על רקע החולשה הכלל עולמית בסקטור הפיננסים. נציין את בנק אוף אמריקה (אשר צנחה במהלך המסחר לשפל של 52 שבועות), סיטיגרופ , ג'י פי מורגן , מורגן סטנלי ו-Wells Fargo .

מניית HP ריכזה גם היא עניין לאחר שהורידה את תחזיותיה לרבעון השלישי ולאחר הדיווחים על רכישת חברת התוכנה Autonomy תמורת 10.3 מיליארד דולר.

אורכית פרסמה היום את דוחותיה הרבעוניים המצביעים על שיפור משמעותי בהכנסות ומדווחת על צימצום בהפסדיה. הכנסות החברה זינקו ב-200% והסתכמו בכ-5 מיליון דולר לעומת 1.66 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. גם ביחס לרבעון הקודם רשמה החברה גידול של כ-8% בהכנסות.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]