רעידת אדמה בעוצמה 5.9 בסולם ריכטר הורגשה בארה"ב

רעידת האדמה הורגשה בחוף המזרחי של ארה"ב ■ מוקדה בוירג'יניה, אך הורגשה גם בוושינגטון ובניו יורק ■ אגפים מסויימים בבית הלבן פונו ■ כרגע לא מפונה מבנה הבורסה בניו יורק, למרות הסכנה לרעידת אדמה נוספות - המסחר נמשך כרגיל ■ ה-CNN: "אין סכנה לצונאמי כרגע"

הרעש היה מחריש אזניים, כאילו אלפי צלחות חרסינה נשברות בבת-אחת בארונות המטבח. כעבור שניות עלה מספר הדציבלים: מטוס ג'אמבו טס לי מעל הגג. ואחר-כך דממה. אספקת החשמל נפסקה. הטלפון הקווי גווע. הטלפון הסלולרי סרב לשתף פעולה. היה ברור שהתחולל רעש אדמה משמעותי, אבל בביתי בפרבר של וושינגטון לא הרגשתי שום רעד, שום תזוזה. איך נפל צב המתכת שלנו, שמשקלו כ-10 ק"ג, מהכן שלו בחדר האורחים, בקול רעש גדול, לא ברור. הצצתי החוצה. השמש זורחת. עולם כמנהגו נוהג. שרדתי את רעידת האדמה השניה שלי, לאחר אותו רעש אדמה בצ'ילה לפני כמעט 30 שנה.

עכשיו, לאחר חידוש אספקת החשמל וקשר הטלפוניה, מתחילים הפרטים לזרום. רעש אדמה בעוצמה של 5.9 בסולם ריכטר זיעזע את החוף המזרחי של ארה"ב. הוא הורגש מאטלנטה בדרום ועד טורונטו, קנדה, בצפון. מוקדו היה בעיירה מינראל, בווירג'יניה, עיירה בת 500 תושבים, לא הרחק מריצ'מונד הבירה. אבל במרחק מאות מיילים, בוושינגטון, בולטימור, פילדלפיה וניו-יורק, מריכוזי האוכלוסיה הגדולים והצפופים בארה"ב, הזעזועים, או הרעשים שהם הפיקו, או שניהם, הורגשו היטב. אפילו בדיטרויט, מישיגן,הורגשו זעזועים.

נכון ל-10:15 בערב (שעון ישראל), לא נרשמו נזקים משמעותיים, למעט כמה מבנים שהתמוטטו סמוך למוקד הרעש. בנין העיריה במינראל קרס כליל. אין מידע על אבדן חיים או פציעות. אבל החיים באזורים המטרופוליטניים הגדולים פחות או יותר שותקו. תחנת כוח גרעינית בווירג'יניה, לא הרחק ממוקד הרעש, הפסיקה את פעילותה.

בנייני משרדים גדולים, לרבות הבית הלבן, הפנטגון, בניין הקפיטול, ומשרדי ממשל אחרים בוושינגטון ובניו-יורק, פונו. בדאון טאון וושינגטון נשמעו צופרי אזעקה. אלפי עובדים הציפו את הרחובות. הם לא נראו אחוזי פניקה, אבל היה ברור שהם מתוחים, מודאגים. לאחר הכל, רעידות אדמה בעוצמה כזו בחוף המזרחי נדירות ביותר, אם כי רעשים בעוצמה חלשה יותר די שכיחים. "האם אנו צריכים להסיף עוד דאגה לרשימת הדאגות שלנו אחרי הפיגועים של 11 בספמבר"? - שאל הכתב לענייני מדע של רשת NBC.

"כאילו משאית פגעה בבית הלבן"

לאחר שבניין הפנטגון נמצא כשיר, נקראו אלפי עובדיו לחזור למשרדים, ובהדרגה ייקראו לעשות כן עובדים ברחבי החוף המזרחי.

פועל בניין, שעבד על פיגום בבניין משרדים שצמוד לבית הלבן, סיפר ל"ניו יורק טיימס": "היה נדמה כאילו הפיגום קורס תחתיו, כאילו משאית ענקית פגעה בצד הבניין, ממש בבית הלבן".

כל רכבות אמטראק, רשת הרכבות הארצית, לאורך החוף המזרחי שותקו. דובר החברה הסביר, כי מהנדסים יצאו לבדוק את תשתיות רשת המסילות, ובמיוחד איתנות מנהרות וגשרים. מנהטן, אי שמחובר לשאר ארה"ב במנהרת וגשרים, נותרה מנותקת לזמן מה עד לבדיקת כשירות הגשרים. לא ברור איך רבבות עובדים שגרים בפרברים יגיעו הערב הביתה, לקונטיקט, לונג-איילנד וניו-ג'רזי.

מגדלי הפיקוח בנמלי התעופה קנדי בקווינס ונוארק בניו-ג'רזי פונו לבדיקת איתנותם. כמה חברות תעופה קרקעו את המטוסים עד להודעה חדשה.

אנליסטים אמרו, כי החדשות הטובות הן שרעש האדמה התרחש באזור כפרי נידח יחסית. לו היה הרעש מתחולל צפונה יותר, הנזקים היו גדולים הרבה יותר.