סטנלי פישר בג'קסון הול: "התיאוריות הכלכליות לא עוזרות"

נגיד בנק ישראל, שינכח בנאומו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי היום, בריאיון ל-CNBC ■ "אנו חווים האטה בארה"ב וגם באירופה" ■ "אנחנו במצב מסובך ומבצעים מהלכים תחת לחץ"

"נגמרה לפדרל ריזרב התחמושת הרגילה והכבדה, אולם יש מקום להקלה כמותית - אם אכן תתקבל החלטה כזו", אמר היום (ו') נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בריאיון ל-CNBC. פישר, כמו נגידים רבים אחרים של בנקים מרכזיים בעולם, ינכח היום בנאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי בג'קסון הול.

"אנחנו צריכים לפקוח עיניים, כי המערכת הפיננסית סבלה ממיתון כבד ונפגעה מאד, בדגש על המערכת הפיננסית, שוק הנדל"ן והצרכנים הפרטיים הרבים שעדיין לא התאוששו ממשבר המשכנתאות", הסביר פישר, בהתייחסו לאפקטיביות שעשויה להיות לתוכנית רכישות נוספת בארה"ב. "זה מצב שעדיין לא תוקן", הוסיף פישר.

"אני מודאג מהצמיחה בארה"ב, וחושש שאנו חווים כעת תקופה של האטה - גם בארה"ב וגם באירופה", סיפר פישר. "הבעיה המרכזית היא ההבדלים בין הממשלות. יש ממשלות שמבצעות כעת קיצוצים, אולם ייתכן וזה לא מספיק. אולם, יש ממשלות שעדיין לא עושות כן ולא רואות כיצד ניתן לעשות זאת מבלי לפגוע משמעותית בכלכלה".

"יש יותר אי-סדר מאשר בעבר", המשיך פישר. "אנחנו במצב מסובך. מה שקורה עכשיו זה לא מה ש'כתוב בספרים' ולא מה שציפינו שיקרה - עם ריבית ברמה אפסית וגירעונות תקציביים גדולים. בנסיבות כאלה, מבצעים מהלכים תחת לחץ, והתיאוריות לאו דווקא מצביעות כראוי כיצד יש לנהוג במצבים כאלה".

לגבי האפשרות כי בנק ישראל יוריד את הריבית המרכזית, לאחר שהעלה אותה מספר פעמים בתקופה האחרונה, השיב פישר כי "אנו עוקבים אחר ההתפתחויות ומשנים את שיעור הריבית בהתאם. אני לא יודע היכן הכלכלה העולמית הולכת להיות שנה מעכשיו, ולכן לא בטוח מה תהיה הריבית בעוד שנה".