נגנים מעוררי התפעלות בפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית

בתחילת ספטמבר ייפתח הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים ■ יו"ר הפסטיבל: "קשה לי להמליץ על קונצרטים ספציפיים השנה, כי בכל קונצרט יש משהו מיוחד"

ב-3 בספטמבר ייפתח בירושלים הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית, המתקיים השנה בפעם ה-14. הפסטיבל מוכר בברנז'ה המוזיקלית העולמית בשם "הפסטיבל של אלנה", ולא בכדי. בראשו עומדת אלנה בשקירובה (Bashkirova), שחוץ מהיותה פסנתרנית מובילה היא גם רעייתו של דניאל ברנבוים. בשקירובה מצליחה להביא לירושלים מדי שנה עשרות מוזיקאים מעולים, כולל שמות גדולים מהצמרת העולמית.

הפסטיבל יימשך השנה שבועיים, ויתקיימו בו 15 קונצרטים. ישתתפו בו 85 מוזיקאים מרחבי העולם, שכמה מהם נחשבים לכוכבים הגדולים של תחומם. דניאל ברנבוים אמנם לא יגיע השנה, אבל רשימת המוזיקאים מרשימה מאוד גם בלעדיו. ממש קשה להאמין כשעוברים על רשימת הכוכבים הזו, שכל פסטיבל מוזיקה בעולם היה מנופף בה בגאווה.

"קשה לי להמליץ על קונצרטים ספציפיים השנה, כי בכל קונצרט יש משהו מיוחד", אומר יחזקאל בייניש, יו"ר הפסטיבל. "יגיעו השנה לירושלים עשרות מוזיקאים מהרמה הגבוהה ביותר. כולם מגיעים לירושלים בהתנדבות, ולא מקבלים שכר".

- יכול להיות שהאינטרס העיקרי שלהם להגיע הוא כדי לחזק את הקשר לדניאל ברנבוים, שיכול לתרום לקריירה שלהם?

"ממש לא. הרבה מהם דניאל לא מכיר בכלל. הם באים מסיבות אחרות: גם הקשר האישי עם אלנה, גם כי זה נעשה פסטיבל יוקרתי, וגם כי הם נהנים לבוא לירושלים ולנגן יחד".

שמו של בייניש מצלצל מוכר ולא במקרה: הוא בעלה של נשיאת ביהמ"ש העליון, דורית בייניש. הוא מספר כי הוא וברנבוים חברים כבר מגיל 15, כשברנבוים הגיע לנצח על תזמורת חיפה שבה ניגן. "דורית מכירה את ברנבוים כבר מגיל עשר, כי למדה איתו בבית ספר", הוא אומר. "כשהכרתי אותה התברר שהוא חבר משותף שלנו".

- לעובדה שאשתך היא נשיאת בית המשפט העליון יש השפעה על הפסטיבל?

"דורית קשורה לפסטיבל רק בדבר אחד - היא באה לקונצרטים מדי ערב. למרות שאני יו"ר הפסטיבל אני קונה לה תמיד את הכרטיסים בכסף, ולא נותן לה הזמנות. היא מאמינה שכך ראוי לנהוג. היא מקפידה לשלם מכיסה גם בנסיעות להשתלמויות מקצועיות, ויצרה מסורת כזו גם אצל יתר שופטי העליון".

- הפסטיבל נודע בקונצרטים ארוכים בהרבה מהמקובל. זה יהיה גם השנה?

"הקונצרטים הארוכים הם בחירה אמנותית של בשקירובה. מבחינתה קונצרט שאורך פחות משלוש שעות הוא קצר. זה חלק מאווירת הפסטיבל. אבל בעתיד אולי נקצר קצת".

עיון בתוכנית הפסטיבל מגלה רשימה פנטסטית של מוזיקאים, ורפרטואר מודרני ונועז מהרבה מהמקובל בארץ. אז למה ללכת? להלן רשימה של קונצרטים מומלצים.

5 בספטמבר, 19:30

זהו קונצרט ארוך ומעניין, שבו יבוצעו יצירות מאת בטהובן, קראסה (Karasa), שוברט, ליסט ומהלר ("שירים על מות ילדים"). השירים של מהלר יבוצעו בגירסה להרכב קאמרי, שערך אוהד בן-ארי.

למה ללכת: כדי לשמוע שורת אמנים מעולים כמו החלילן עמנואל פאיו (Pahud) ונגן הקרן ראדק באבורק (Baborak), שניהם מהפילהרמונית של ברלין; הפסנתרן קיריל גרשטיין; הכנר הגרמני אריק שומאן; וזמרת המצו-סופרן הגרמנייה הנהדרת איריס ורמיליון (Vermilion) שתבצע את השירים של מהלר. סיבה לא פחות חשובה - הרפרטואר נפלא.

6 בספטמבר, 19:30

הקונצרט הזה מציג יצירה קאמרית ייחודית של בטהובן (סונטה לקרן ופסנתר), חמישיית כלי נשיפה של האס, והשוס הגדול - ביצוע מלא של "מסע החורף", מחזור השירים הנפלא של שוברט. הבשורה היא בשמות המבצעים של "מסע החורף": הסולן הוא זמר הבריטון רוברט הול, והמלווה - הפסנתרן המעולה אנדרס שיף (Andras Schiff), בהופעת בכורה בפסטיבל בירושלים.

למה ללכת: בשנה שעברה הצליח רוברט הול לעצור את נשימת הקהל מרוב התרגשות, בביצוע בלתי נשכח ל"זר שירים" של שומאן. ל"מסע החורף" של שוברט יש פוטנציאל ריגוש לא פחות גדול, והליווי של אנדרס שיף - מהפסנתרנים הרגישים והאציליים של דורנו, מעורר גם הוא ציפייה גדולה.

7 בספטמבר, 19:30

אם אתם יכולים לבחור רק קונצרט אחד השנה בפסטיבל, זוהי אחת האופציות המובילות. יש בערב הזה מכל טוב: סונטה לצ'לו ופסנתר של בטהובן עם הצ'לנית העולה מארי - אליזבת הקר (Hecker) והפסנתרן מרטין הלמשן (Helmchen); יצירות לפסנתר של באך ושל בוזוני עם אנדרס שיף וקיריל גרשטיין; המחזור הנהדר "שירי ריקרט" (Rueckert) מאת מהלר, עם זמרת המצו-סופרן וולטרוד מאייר; ו"שיר יונת היער" המרגש מתוך "שירי גורה" (Gurrelieder) של שנברג, בשירתה של מאייר ועם הרכב קאמרי גדול.

למה ללכת: וולטרוד מאייר, שתופיע השנה בפסטיבל לראשונה, נחשבת היום לפרשנית מספר אחת בעולם ליצירות של וגנר, מהלר והרומנטיקה הגרמנית. זאת, בנוסף לרפרטואר הנפלא, הופכים את הקונצרט הזה לערב שאסור להחמיץ.

10 בספטמבר, 20:15

גם זו אופציה טובה למי שיכול לבחור רק קונצרט אחד השנה. יש בו יופי של יצירות, ושורת מבצעים נפלאה. בין היצירות אפשר למצוא את סונטת "האביב" היפהפייה של בטהובן לכינור ולפסנתר, שאותה ינגן הכנר המעולה רנו קפוסון (Capucon) בליווי יפים (Yefim) ברונפמן; שירים מאת ויקטור אולמן, עם הבריטון רוברט הול ובליוויו של אנדרס שיף; ושיא הערב - ביצוע קאמרי ל"השיר על הארץ" של מהלר, עם זמרת המצו-סופרן וולטרוד מאייר, זמר הטנור רוברט גמביל (Gambill), ושורת נגנים מעולים.

למה ללכת: כדי לשמוע את וולטרוד מאייר שרה את "השיר על הארץ". לפי הקלטותיה ליצירה צפויה חוויה מרגשת מאין כמותה. כשמוסיפים לזה את העובדה שבאותו ערב יופיעו גם תותחים כמו אנדרס שיף, יפים ברונפמן ורנו קפוסון, מקבלים קונצרט שכל פסטיבל מוזיקה בעולם היה מתגאה בו.

11 בספטמבר, 19:30

הקונצרט הזה משלב יצירות מאת האס, בטהובן (עיבוד של ה"קונצ'רטו המשולש" לשלישיית פסנתר), ופרק האדאג'יו מהסימפוניה העשירית של מהלר בעיבודו של קליף קולנוט.

למה ללכת: כדי לשמוע מוזיקאים נהדרים כמו הכנר גיא בראונשטיין (כנר ראשון בפילהרמונית של ברלין), הצ'לנית המטאורית אליסה ויילרשטיין (מהשמות החמים בעולם כיום), החלילן גי אשד ושורה ארוכה של סולנים מצוינים נוספים.

יש בפסטיבל עוד קונצרטים מומלצים רבים, וכדאי לעבור על אתר האינטרנט המצוין למטה כדי לבדוק אופציות נוספות.

אתר הפסטיבל: www.jcmf.org.il

כל הקונצרטים בפסטיבל יתקיימו באולם הקונצרטים ימק"א, רחוב המלך דוד 26 ירושלים. מחיר כרטיס לכל אחד מהקונצרטים הוא 150 שקלים