הערב, או בחודש הבא תרד הריבית

המצפה לראלי פראי כפיצוי לירידות, טועה. אם יתפתח כזה, הרי הוא מלכודת דובים קלאסית

עיני כל העולם היו נשואות בסוף השבוע לג'קסון הול. צמרת הכלכלה העולמית התאספה על מנת לראות אילו שפנים ישלוף ברננקי ממגבעתו המתרוקנת. יו"ר הפד בחר לדחות את קבלת ההחלטות בחודש ימים, אז קיבלנו פסק זמן: פסק זמן ברננקי.

איני יודע אם נגיד הבנק האמריקני בחר לדחות דברים ומעשים מתוך לחץ, מתוך רצון להרוויח זמן בתקווה שעוד חודש העתיד יהיה מעורפל פחות, או מתוך רצון לצאת עם תכנית מסודרת, אחרי ששיתף בפרטיה את כל הגורמים הרלוונטיים. כך או כך, לדעתי הוא עשה מהלך נבון מבחינתו, שכן הוא הוציא את הקיטור הרב שהצטבר בשווקים באופן מבוקר.

לפני כשנתיים אמרתי על תכנית ההרחבה הכמותית שהיא הניסוי הכלכלי הגדול בעולם ושאין ביכולת אף כלכלן - רוביני או הודיני - לחזות את תוצאותיו.

היום, על כל פנים כבר נוכחנו בבירור בדבר אחד: כסף מתכניות ההרחבה שנווט הישר אל הכלכלה הריאלית, השיג את המטרות שייעדה לו התוכנית. לדוגמא: התוכנית לייצוב תעשיית הרכב האמריקנית, באמצעות תוכנית הגריטה ומתן המענקים לכל רוכש רכב, שאפשרה למתעשייה זו להתאושש ולהמשיך לתפקד במרץ, עד עתה. לעומת זאת, כסף שמצא את דרכו לבנקים להשקעות, זרם לשווקים מתפתחים,למטבעות ולסחורות, ולא זו בלבד שלא תרם מאומה להתאוששות הכלכלה בארה"ב, גם תרם לאינפלציה, בנוסף לכל הצרות.

גם סטנלי פישר מסכים שהעולם במצב מסובך. מה שקורה, לא כתוב בספרים וזה גורם למקבלי ההחלטות לפעול תחת לחץ. והלחץ הזה משודר לשווקים. אני מאמין שתגובת שוקי המניות לנאום ברננקי ביום ה', הייתה שלילית בין אם היה מכריז על תכנית הרחבה נוספת במתכונת התכנית הקודמת, ובין אם היה מודיע כי תכנית כזו לא תצא לדרך. לכן, דווקא ההחלטה שלא להחליט, הרגיעה את השוק ובכך, השיגה את שלה, אפילו אם מדובר ברגיעה זמנית.

מי שמצפה עכשיו לראלי פראי, שיפצה על הירידות בשווקים בחודשים האחרונים, טועה. לנוכח הנתונים השליליים שזורמים מכל העולם, אם יתפתח ראלי, הוא יהיה מלכודת דובים קלאסית. האפשרות היחידה להימנע ממיתון ממושך וכניסה למשבר נוסף היא תכנית אפקטיבית, שבבסיסה הזרמת כסף להנעת הכלכלה הריאלית. אם תכנית זו תגובה בהגבלת הגופים הפיננסיים,תכנית קיצוצים רב שנתית והעלאת מיסים מהותית יותר מזו שהוסכם עליה בקונגרס, אפשר יהיה להתחיל להיות אופטימיים.

ברננקי שינה את התחזית אצלנו

הערב (ב') צפויה להתקבל החלטת הרבית לחודש ספטמבר. כאן כבר קיבלנו בסוף השבוע מפישר יותר מרמז עבה, אם לא לגבי היום, לפחות לגבי ההמשך. בכל הדיונים והודעות הריבית הדגיש בנק ישראל את רצונו לחזור לריבית נורמלית כהגדרתו. ההערכות דיברו על סוף 2011, אולם בהודעתו האחרונה נדחה המועד ל- 2012. הודעתו המפתיעה של ברננקי שלא יעלה ריבית בארה"ב עד אמצע 2013 משנה את כל התמונה.

גם אם הולך ומתהווה בעולם משבר נוסף, הרי שישראל נכנסת אליו, שוב, במצב טוב, מבחינת נתוני אבטלה ויחס חוב תוצר. עם זאת, ההאטה המסתמנת בשל משבר החובות באירופה והמצב בארה"ב, כבר פוגעת בנתוני הצמיחה וכמוהם גם העודף בחשבון השוטף שמתאפס, בשל הגידול המדאיג בגירעון המסחרי. לחצים כלכליים נוספים שאין להתעלם מהם הם המחאה החברתית והמצב הביטחוני והמדיני - בהיבט הפלשתיני הצר והמזרח תיכוני הרחב.

כשלוקחים את כל אלו בחשבון קל מאד להבין למה מתכוון פישר כשהוא אומר שהבנק עוקב אחר ההתפתחויות ומשנה את הריבית בהתאם להן, ושהוא "אינו יודע לאן פני הכלכלה העולמית והיכן תהיה שנה מעכשיו" ולכן אינו יכול לנבא בביטחון מה יהיה שיעור הריבית בעוד שנה.

למיטב הבנתי, משמעות הכרזה זו הוא שהריבית כנראה לא תעלה בתקופה הקרובה. אם סדר העדיפויות ישתנה ובנק ישראל יחוש כי עשה את חלקו במאבק במחירי הנדל"ן וכי המשך הטיפול בנושא נמסר לידי בנימין נתניהו, לא מן הנמנע שנראה הפחתת ריבית, אם לא היום אז בחודש הבא.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס]

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.