כל המתמחים המתפטרים - מבתי-חולים במרכז הארץ

80% מהמתפטרים מגיעים מ-5 בתי-חולים גדולים ומרכזיים ■ הסיבה: בפריפריה מרוצים מההסכם שנחתם, ומנהלי בתי-החולים שם העבירו מסר ברור נגד ההתפטרות

כל 1,067 הרופאים שהגישו מכתבי התפטרות שצפויים להיכנס לתוקף ביום א' הקרוב עובדים בבתי חולים הממוקמים בין ראשון לציון לחיפה, לצד שני בתי חולים בירושלים.

על פי פילוח המתפטרים, שרובם מתמחים, עולה כי 80% מהם מגיעים מחמישה בתי חולים גדולים ומרכזיים מתוך 25 בסך הכל: איכילוב (150), הדסה (146), תל השומר (137), מאיר (132), רמב"ם (132) ובילינסון (120). אפילו רופא אחד לא התפטר מבתי החולים בצפת, בטבריה, בנהריה, בעפולה, באשקלון, בבאר שבע ובאילת. אפילו בקפלן שברחובות לא התפטרו, גם לא מהלל יפה שבחדרה.

הנתונים האלה מחזקים לכאורה את הטענה כי ההתנגדות החריפה להסכם שנחתם בסוף השבוע האחרון בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר, מגיעה רובה ככולה מרופאים המועסקים בבתי החולים במרכז הארץ - שהבינו כבר בחודש שעבר כי ההסכם שהלך והתרקם צפוי להיטיב במיוחד עם הרופאים בפריפריה.

על פי ההסכם, רופאים בפריפריה יזכו לתוספות שכר הגבוהות בכ-20% מאלה שבמרכז, וכי תשלום התוספת יינתן להם על פני שלוש שנים בלבד, לעומת שמונה שנים במרכז. רופאים צעירים שיעברו לפריפריה למשך ארבע-שש שנים יזכו במענקים בגובה 300-500 אלף שקל, ומי שיתמחה במקצוע המצוי במצוקת כוח אדם יזכה בתוספות שכר בשיעור של עד 70%.

נציגי הרופאים הצעירים והמתמחים כינסו אתמול (א') מסיבת עיתונאים והבהירו כי הם נחושים להתפטר בשבוע הבא, אלא אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יתערב. הם דורשים לפתוח את ההסכם שנחתם או לכל הפחות להוסיף לו נספח מחייב, שיגדיל את תוספות השכר ובפרט את מרכיב שכר היסוד, וכן יקצר את משך פריסת התשלום של התוספות.

בהסתדרות הרפואית ובאוצר, לעומת זאת, מזכירים כי לרופאים ולכלל העובדים במגזר הציבורי ישנו מנגנון לזחילת שכר אוטומטית ללא קשר לתוספות השכר. כן הם מדגישים כי שכר הרופאים קופץ במעבר שבין דרגת מתמחה למומחה, כי ישנם קידומים נוספים בדרגות עם השנים וכי ההסכם הנוכחי כולל דרגת שכר חדשה בשם "מנהל שירות" שתינתן לכ-700 מומחים צעירים - שמשמעותה תוספת שכר אפקטיבית של 12%-20% מעבר לתוספת הקבועה בהסכם.

רוח גבית מהמנהלים

גורמים במערכת הבריאות טוענים כי כל מהלך ההתפטרות הזה לא היה קורה, בטח שלא בעוצמה הזאת, ללא רוח גבית לכאורה מצד מנהלי בתי חולים במרכז הארץ - בין אם נעשתה באמצעות עצימת עין ובין אם נעשתה על ידי תמיכה אקטיבית במתפטרים. גם נציגי המתמחים מודים כי בפריפריה בחרו הרופאים שלא להתפטר, במידה רבה בשל המסרים הברורים שהעבירו מנהלי בתי החולים שם, כנגד המהלך.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הנחה את מנהלי בתי החולים להכין תוכנית עבודה למקרה שבו יממשו הרופאים את איום ההתפטרות. גמזו קרא לרופאים להחליף את מהלך ההתפטרות בכל אמצעי אחר של מחאה לגיטימית, כדי להימנע ככל הניתן מפגיעה בחולים. לפי שעה, ההיענות של מנהלי בתי החולים מהמרכז פושרת למדי: לא נאמר למתמחים באופן מפורש כי אם לא ימשכו את מכתבי ההתפטרות הם צפויים לאבד את מקום עבודתם במערכת.