"מחירי דיור לא ירדו אם לא תטופל הריכוזיות בענף הבניה"

נשיא התאחדות הקבלנים נסים בובליל בפני ועדת טרכטנברג: "אנחנו ראינו כיצד הזוגות הצעירים הולכים ומתרחקים מהחלום של רכישת דירה חדשה"

נשיא התאחדות הקבלנים נסים בובליל הופיע הבוקר (ג') בפני ועדת טרכטנברג והציג את עמדת התאחדות הקבלנים בנוגע לפתרונות הנדרשים למצוקת מעמד הביניים.

בובליל גורס כי המחאה של מעמד הביניים מוצדקת וציין כי התאחדות הקבלנים הייתה הראשונה להתריע על הקושי של זוגות צעירים לרכוש דירה בישראל לאור עליית המחירים. אנחנו ראינו כיצד הזוגות הצעירים הולכים ומתרחקים מהחלום של רכישת דירה חדשה לאור המחסור החמור בדירות שהוא הגורם המרכזי לעליית מחירי הדירות".

עם זאת ציין בובליל כי הוא חושש שהמחאה לא תוביל לירידת מחירים כל עוד לא תטופלנה הבעיות המרכזיות של ענף הבנייה ובניהם בעיות של ריכוזיות ומונופולים שמונעים התנהלות של הענף כשוק חופשי.

לדבריו, ממשלת ישראל מגבירה ביודעין את הריכוזיות בענף ויוצרת מוקדי כח על ידי ריכוז כל הפרויקטים והעבודות בידיהן של מספר חברות. לדוגמא מעלה בובליל את פרויקט עיר הבה"דים, הפרויקט הלאומי הגדול בישראל שמוערך בהיקף של מיליארדי שקלים שיבנה על ידי חברה אחת שתזכה במכרז כולו, במקום לפצל את המכרז ולספק עבודה למספר גדול של חברות, בעיקר חברות מאזור הדרום שמשוועות לעבודה.

עוד ציין בובליל כי גם הרשויות המקומיות תורמות לריכוזיות בענף על ידי פרסום מכרזים עם תנאי סף שמאפשרים רק לחברות הגדולות ביותר לגשת למכרז ועל ידי גיבוש רשימות של קבלנים קבועים העובדים מול הרשות . בובליל הציג לועדה נתונים שעל פיהם במדינות רבות בעולם נקבע כי 25% מהמכרזים הציבוריים יופנו לסקטור העסקים הקטנים והבינוניים.

בהתייחסו למונופולים בענף ציין בובליל את מנהל מקרקעי ישראל הפועל כמונופול בתחום הקרקע כאשר שיטת המכרזים בה המרבה במחיר זוכה היא הגורם המרכזי לעלייה חדה במחירי הקרקע והיא גם הסיבה שהקבלנים לא יוכלו למכור דירות זולות יותר בתקופה הקרובה לאור המחירים ששולמו על הקרקע. בובליל התייחס למונופולים נוספים כמו מונופול בתחום המלט ושורה של היטלים על יבוא המונעים תחרות בשוק תשומות הבנייה.

"אנחנו יכולים לבנות דירות גם בחצי מיליון שקל , אנחנו יכולים לבנות דיור בר השגה, ואנחנו יכולים לבנות דיור להשכרה, הקבלנים הם זרוע הביצוע של הממשלה , אבל הממשלה צריכה קודם כל לוותר על חלק מהכנסותיה מקרקע וממיסוי, לטפל בבירוקרטיה הקשה ולנהל את הענף בצורה נכונה יותר על ידי נטרול המונופולים, הפחתת הריכוזיות והסדרת שיטת החוזים של קבלנים מול המדינה" סיכם בובליל .

במקביל, העבירה התאחדות הקבלנים מסמך מפורט עם פתרונות בתחום הדיור לוועדה. בין הפתרונות שהציעה ההתאחדות : ביצוע עסקאות קומבינציה עם המדינה , כלומר, המדינה תיתן את הקרקע לבנייה והדירות תתחלקנה בין המדינה (30%) לקבלנים (70%). כלומר 30% מהדירות בכל פרויקט יוקצו לדיור בר השגה ויועברו למדינה כ- 15,000 יח"ד בשנה בפריסה ארצית . התועלת בתוכנית היא הרחבת היקף היצע דירות במחיר אטרקטיבי לאוכלוסיות נזקקות ללא עלות למדינה כאשר התמורה לקרקע תתקבל בדירות במקום במזומן. כמו כן הציע בובליל לחייב את הועדות המקומיות ליישם את תקנת שבס המעניקה 20% תוספת בנייה על הזכויות הקיימות . לדבריו כך ניתן יהיה להרחיב את הצע הדירות הקטנות באופן מיידי למרות התנגדות ראשי הרשויות.