מעשיות שרה נתניהו והמשרתות

הן יכלו להיות רכילות זולה, אלמלא הייתה להן השפעה על התנהגות בעלה, ראש הממשלה

כפסיכולוגית, שרה נתניהו ודאי יודעת שעקביות בפסיכולוגיה היא בחירה דומה של אדם המופיעה במצבים דומים לאורך זמן. כשדפוס ההתנהגות של רעיית ראש הממשלה חוזר על עצמו לאורך 13 שנה, ועובר כחוט השני בין מי שעבדו כמזכירותיה ועוזרותיה - החל מטניה שור, דרך נעמי אינגוס וליליאן פרץ וכלה בטרה הנפאלית ובעובדות נוספות בלשכה שעזבו וסיפוריהן טרם נשמעו (וספק רב אם אי פעם ישמעו) - קשה להשתחרר מהמחשבה שבניגוד למה שטוענים בלשכת ראש הממשלה, אכן יש דברים בגו.

מעדויות העוזרות לדורותיהן עולה כי מדובר בהתנהגות דומה, שלא לומר זהה, המתוארת כהתפרצויות בלתי נשלטות, הטחת מילים חריפות ואיבוד שליטה.

אף אחד לא נפל מהכיסא כששמע את פרשת העוזרת החדשה. כבר שנים, חודשים ושבועות שסיפורים אלה מרחפים מעל מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. סיפורי שרה והמשרתות היו יכולים להיות חסרי חשיבות ואולי אפילו רכילותיים, אלמלא היו משפיעים קשות על דרך התנהגותו של בעלה, הוא ראש הממשלה.

בראיון ל"גלובס" התירה ד"ר אורית גלילי, יועצת התקשורת של שרה נתניהו, את הספקות כאשר אמרה שהגברת הראשונה מעורבת בסוגיות החשובות ביותר העומדות על סדר היום בישראל, החל מנאום בר-אילן, דרך הקפאת הבנייה בהתנחלויות וכלה בהשתתפות בכתיבת נאומיו של ראש הממשלה.

בכך נפתרה ההתלבטות באשר למידת מעורבותה של הגברת נתניהו. עכשיו ניתן רק לנסות ולשער באיזה עניינים עוד היא מתערבת, מה מידת השפעתה ובאיזו צורה.

העדרויות מר נתניהו

מכמה הצבעות בכנסת או דיונים בלשכה נאלץ ראש הממשלה ליהעדר על מנת להיענות לקפריזות רגעיות או כדי לטפל בעניינים משפחתיים, כנראה שלא נדע לעולם. אבל על כך שהיו מקרים כאלה יכולים להעיד כל עובדי הלשכה לדורותיהם. רק באחרונה נעדר נתניהו משתי ישיבות של סיעת הליכוד בכנסת על מנת לבקר את אביה של שרה בבית-החולים.

בשני המקרים העידו אנשי הלשכה FH ראש הממשלה הוזעק פעמיים בכל יום לבית-החולים על מנת להשתתף בהתייעצות רופאים. גם כשהגיע חוק החרם להצבעה בקריאה שניHה ושלישית בכנסת' שהה נתניהו ליד מיטת אביה הקשיש של רעייתו ונעדר מהמליאה.

כשראש ממשלה נאלץ לקטוע דיוני קבינט כדי להתעדכן על העימות של אשתו והעוזרת ולקיים שיחות הרגעה עם רעייתו במקום להיערך לאירועי ספטמבר, כשהוא מעביר את דיוני הלשכה למעונו הפרטי כדי לקיימן בבית קרוב למשפחה, וכשהוא נעדר מהצבעות הרות-גורל בכנסת בגלל קפריזות - העסק הזה די מטריד. 5 ההודעות הנוגעות לפרשת המטפלת טרה הנפאלית שהוציאה לשכת נתניהו בתוך 18 שעות יכולה לתת אינדיקציה.

די בעובדה זו, שכן ברור שכל אחת מההודעות לא שוגרה לפני שעיני ראש הממשלה ורעייתו עברו עליהן ואישרו אותן. היא מעידה כאלף עדים על מידת העיסוק של ראש הממשלה בנושאים אזוטריים ושוליים במקום בענייני המדינה.

כמות האנרגיה והזמן מוגבלת אצל כל אדם. גם אצל ראש ממשלה. אפילו כמות האיי-קיו. מעניין כמה זמן, כוח ואנרגיות נשארו לנתניהו לטפל בענייני המדינה אחרי המריבות של אשתו עם המטפלות.

שליחיות הגברת נתניהו

סיפורה של טרה, העובדת מנפאל, הסועדת את שמואל בן ארצי בן ה-94, מחדד יותר מכל סיפורי העוזרות - שכן או לא זרקו עליהן נעל, שכן או לא הלינו את שכרן מחברת ההובלות, שכן או לא התבקשו לעשות מעבר למה שסוכם איתה - את ההשפעה שלו על מדיניות מדינת ישראל.

רק לפני כשבוע הצטלמה הגברת נתניהו עם אופק, ילדה בת 4, בת לעובדים זרים, וביקשה למנוע את גירושה מהארץ. במכתב שהפנתה לשר הפנים, אלי ישי, בעניינה של אופק הקטנה, כתבה שרה כי נושא העובדים הזרים מדבר אליה במיוחד. "נושא זה קרוב לליבי, שכן אני רואה במקצוע שבו בחרתי שליחות יומיומית של טיפול וסיוע לילדים ולהורים", כתבה נתניהו. ממכתבה של הגברת נתניהו עולה כי יש לסייע גם לציבור הזרים הבוגר ולא רק לילדי הזרים.

בקשתה של נתניהו להחליף את העוזרת טרה תוביל באופן מיידי לגירושה של הנפאלית חזרה לארצה, מכיוון שזו נמצאת חמש שנים בארץ ואין כרגע אפשרות להאריך את אשרת שהייתה. מעניין כיצד תנהג הגברת נתניהו עם מידת הרחמנות שלה, השליחות והרצון לסייע לעובדים הזרים כשמדובר בעוזרת הבוגרת טרה ולא בילדה קטנה. האם הגברת נתניהו ניהלה על כך שיחה עם שרה הפסיכולוגית?

בהודעה שהוציאה לשכת ראש הממשלה בעניינה של אופק, נכתב אז כי "שרה פנתה ללב של אלי ישי". האם כשטרה תוחלף ותהיה מועמדת לגירוש, גם אז יפעם ליבה של שרה?

אכן אתגר משמעותי למערך ההסברה החדש של ראש הממשלה.

הזוגיות והזיגזג

באחרונה פורסם מאמר שעוסק בחקר התקשורת וביחס בין נבחרי ציבור ובני-זוגם. "מאז התעצמות מדיית הטלוויזיה מגלמים אמצעי התקשורת את התהליכים הפוליטיים המורכבים דרך עולמם הפרטי של השחקנים הפוליטיים... בתהליך זה בני-זוגם של פוליטיקאים מהווים מרכיב אלקטוראלי בלתי נפרד מייצוגם התקשורתי".

מחברת המאמר, אותה גלילי שהוזכרה כמה שורות לעיל, אומרת בתרגום חופשי כי שרה ובעלה הם יחידה אחת, והזיגזוג הזה במדיניות הזרים וביכולת ההשפעה שלו על הציבור, ראוי שיבחן.

ועכשיו נותר רק לשאול: כיצד יסביר מסביר א' את מסבירה ב' שאומרת ההיפך ממדיניות ההסברה הרשמית? ומעל לכל - איך זה ישפיע על מדיניות ממשלת ישראל?