גלובס-הומלס: הדירות הוזלו באוגוסט, השכירות התייקרה

הקיפאון בחודש אוגוסט מתבטא בינתיים בירידות קלות במחירים המבוקשים, תוך עלייה זוחלת במחירי השכירות שעשויה לשכנע בעלי דירות שאולי לא כדאי למכור, מה גם שהריבית על המשכנתא הפסיקה את מגמת העלייה

שוק הנדל"ן למגורים קפא בחודש אוגוסט. ממילא, מדובר בחודש חלש מסורתית בשוק המכירות (שבו מרבית הישראלים מנסים לתמרן בין הילדים לבין העבודה ולא ממש מוצאים זמן גם לביקור באתרי מכירות), שפגש הפעם גל מחאות, ועדות והכרזות שליוו את החודש האחרון ונטעו תקוות לא מעטות שמחר יהיה פה זול יותר, אז למה לקנות היום.

ואף על-פי כן, מי שהאמינו שתהיה כאן התרסקות במחירי הדירות המבוקשות - שבעליהן ללא ספק טיפסו על עצים מאוד גבוהים בשנים האחרונות - צפוי לפי שעה להתאכזב. נתוני לוח הומלס מראים שגם החודש, בעלי הדירות העדיפו כנראה שלא למשוך בכל מחיר את הקונים הספורים שהסתובבו בשוק ואולי חיפשו מציאות.

בתל-אביב, מחיר דירת 4 חדרים נותר יציב. מחיר דירת 3 חדרים רשם ירידה בשיעור 2.4% - ועדיין הוא ניצב ברמה הפנטסטית המתנשאת בגובה 2.14 מיליון שקל, שהם פי שניים ממחיר דירה דומה בפתח-תקווה או בראשון-לציון, ואילו המחיר המבוקש לדירת 5 חדרים בתל-אביב טיפס החודש ב-2.3% ועבר שוב מאת הרף הפסיכולוגי 3 מיליון שקלים בממוצע לדירה גדולה בתל-אביב.

בכל מקרה, המגמה השלילית עדיין איתנו: בדירות הקטנות והגדולות נרשמת מגמה ברורה של ירידות מחירים, המלמדת שהסנטימנט השתנה. בנוסף, גם היצע הדירות בלוחות האינטרנטיים ממשיך לעלות, מה שמעיד שיותר ויותר בעלי דירות מניחים אותן על המדף ומעדיפים לממש כעת, אם כי, כאמור, הם עדיין לא מוכנים לממש בכל מחיר.

בשני אזורים בלבד נרשמה החודש עליית מחירים מבוקשים בכל סוגי הדירות: רמת גן-גבעתיים, שעדיין שומרות על פער ניכר מול האחות הגדולה תל אביב, וירושלים, שנהנית באוגוסט מגל תיירות ויש אולי מפרסמים לא מעטים החולמים על אמריקני עשיר שיתאהב בדירתם ויהיה מוכן לשלם עבורה כמעט כל מחיר.

אין אלטרנטיבה

מה שמיתן החודש את שאיפת משקיעים ואחרים למכור דירות, הן בין היתר העליות בשוק השכירות (נוסף לדיבורים על חזרה למסלול הורדת ריבית, שתוזיל שוב את המשכנתא). המחיר המבוקש לשכירות בתל אביב עלה החודש ב-1.9% לדירת 3 חדרים, ב-2.3% לדירת 4 חדרים ונותר ללא שינוי בדירות 5 חדרים, חרף המחאות בתל אביב מצד רבים משוכרי אותן דירות.

העליות המתונות במחיר השכירות העלו החודש בדרך כלל גם את רמת התשואה (ברוטו) מהשכרת דירות - לתשואה הנעה במרבית האזורים בארץ בין 3% ל-4%, כשמנגד שוק ההון - בארץ ובחוץ לארץ - לא מציע כיום אלטרנטיבה מפתה במיוחד להשקעה לחיסכון בבנקים.

מתודולוגיה

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר דירת ארבעה חדרים אוגוסט 2011
 מחיר דירת ארבעה חדרים אוגוסט 2011

מדדי מחירים ותשואות אוגוסט 2011
 מדדי מחירים ותשואות אוגוסט 2011