ערוץ 10: הרייטינג מאכזב, והבעלים מתקשים להזרים כסף

שנה אחרי שניצל מסגירה, ערוץ 10 שוב בקשיים: הבעלים הפסיקו להזרים כסף, התוכניות המושקעות לא עמדו בציפיות, ובאחרונה אף הוקפאו הפקות, ותשלומים לספקים הועברו באיחור

הפסדים של מיליוני שקלים

גם בשנותיו הקשות ביותר של ערוץ 10, גם כשחרב הסגירה הייתה מונחת על צווארו, המשכורות והתשלומים לספקים הגיעו בזמן. בחודש יולי השנה, לראשונה, ערוץ 10 לא עמד בלוחות הזמנים של תשלומיו לספקים. אלה הועברו רק במחצית אוגוסט. היה זה הבהוב לשוק כי הערוץ שרוי בתקופה קשה.

חרף המצוקות, יש להבדיל בין מצב הערוץ כפי שהוא היום ובין המצב בו עמד לפני כשנה. מבנהו של ערוץ 10 יציב יותר, מדפו מלא יותר בתכנים, והעבודה נעשית תוך הצמדות לתוכנית מובנת ומתמשכת. יחד עם זאת, עדיין נדמה שהערוץ נקלע לסיטואציה שיהיה לו קשה מאוד להיחלץ ממנה, אלא אם יגיע משקיע משמעותי וישנה את התמונה.

ל"גלובס" נודע כי הערוץ דחה לפחות שתי הפקות גדולות שאמורות היו לעלות בקרוב - בהן "אקסטרים מייקאובר" של חברת ההפקה דרסט. כמו כן, נעצרה העונה של "נבחרת ישראל" (בהפקת יואב גרוס) לפני שהושלמו כל פרקיה, והעונה של "בנות הזהב" (אולפני הרצליה) חולקה לשניים, כשחלקה השני שמור בינתיים על המדף.

כפי שזה נראה כעת, הפרסומים שלפיהם הערוץ יפסיד בסוף השנה 40 מיליון שקל היו נמהרים - הערוץ עשוי לסיים את השנה בהפסד גדול הרבה יותר, אולי אף כפול.

הזרמות הכספים נעצרו

לפני מספר חודשים ביקשו בעלי המניות של ערוץ 10 200 מיליון שקל מקרן המנוף אוריגו. מיד אחרי שזיכיון הערוץ הוארך בראשית 2010, תוכנית העבודה הברורה של ערוץ 10 הסתמכה על כך שהערוץ ימשיך להזדקק להזרמת כסף מצד בעלי המניות, בראשם יוסי מימן (51%), ולצדו רון לאודר וארנון מילצ'ן.

מדובר בבעלי מניות ששילמו מאות מיליוני שקלים לאורך השנים לטובת ערוץ שלא הניבו עבורם דבר - 1.3 מיליארד שקל ליתר דיוק. ההנחה הייתה כ-200 מיליון השקלים שיגיעו מהקרן יחליפו את המשך הזרמת הכסף.

אלא שהמשא-ומתן מול הקרן עלה בתוהו. דרישות התשלומים והערבויות של הקרן לא עמדו בקנה אחד עם היכולות של בעלי המניות. אם לא די בזאת, החלו הרוחות במצרים לגעוש, והערבויות שדרשה הקרן הלכו וגדלו. זאת לאור התפיסה שעמידותו של ערוץ 10 תלויה ישירות בצינור הגז המצרי שמפעיל בעל השליטה בו, יוסי מימן. החתימה בוטלה, והערוץ נשאר תלוי בבעלי המניות שלו.

אלא שהמצב במצרים רק החריף, ואחת לכמה שבועות בוצעו חבלות בצינור הגז של מימן. בעל השליטה בערוץ, ומקור החיים העיקרי שלו, הפסיק להזרים אליו כסף, וכך נשמר המצב כבר כמה חודשים.

בחצי שנה האחרונה, בעל המניות השני רון לאודר היה היחיד שהזרים כסף - עשרות מיליוני שקל, שהופנו לתזרים המזומנים של הערוץ. ממילצ'ן נפרד הערוץ כבר לפני מספר חודשים, לאחר שזה הודיע כי אין באפשרותו להזרים יותר כסף וכי מניותיו עומדות למכירה.

ההכנסות מפרסום: קיץ חלש

השנה נפתחה נהדר בעבור ערוץ 10. ההכנסות היו גבוהות, והרייטינג עד למחצית השנה היה משביע-רצון באופן שגם הכניס יותר כסף מהצפוי. תוכניות כמו "היפה והחנון", "טריני וסוזנה" ואפילו "הישרדות" בעונה חלשה יחסית, הגיעו להישגים נאים.

אלא שאז החלה האטה בשוק שהקיפה את השוק כולו, והיא הורגשה החל מהמחצית השנייה של השנה בביתן של כל הזכייניות, ואפשר לראות זאת לפי מיעוט הפרסומות בקיץ האחרון. על-פי ההערכות ,מדובר בירידה של עד 20% ברבעון האחרון של השנה. ערוץ 10 לא הצליח גם למקסם את מה שהיה לו לשים על המדף.

בניגוד למה שקל לחשוב, חוסר הצלחתו של הריאליטי "הדור הבא 24/7" לא הייתה הגורם שהביא למשבר של ערוץ 10. מאידך, היא גם לא ממש סייעה לערוץ להיחלץ מאותו משבר.

הסיבה לכך היא שאתר האינטרנט וואלה נשא ברוב עלויות ההקמה של האולפנים רחבי הידיים בבת-ים, שהסתכמו בכ-8 מיליון שקל. הערוץ כמעט לא השקיע דבר בהפקה, ולכן העלות מבחינתו היא כמו בעבור תוכנית ריאליטי בינונית. ועם זאת, גם על זה הוא מפסיד.

התוכנית תבוא לסיומה, ככל הנראה בממוצע רייטינג של כ-12% צפייה, ובערוץ 10 גזרו רק את הכנסות הפרסום הדלות. כל הכנסות הניו-מדיה, ואפילו מהערוץ הפתוח בכבלים ובלוויין, כולן, הלכו לוואלה.

ההווה: המעבר לירושלים מכביד

הערוץ עובד בהילוך נמוך יחסית, וזאת לאחר שכבר הצהיר כי דרכו היא ללוח שידורים תחרותי והישגי. הערוץ השכיל להיערך לתוקפה זו, כך שעבודה קדחתנית הובילה לכך שהמדף מלא יותר מבשנים קודמות, וכבר בעתיד הקרוב יעלו תוכניות דגל כמו "הישרדות" ו"היפה והחנון", אבל על-פי ההערכה גם העלייה שלהן לאוויר תעוכב עד לאחר ששוק הפרסום יתחיל להניב די על מנת שיהיה אפשר להפיק את התועלת המרבית מכל תוכנית.

הפקות שאפתניות אחרות, כאמור, הוקפאו, ולפי שעה הערוץ חוזר למתכונת של שידורים חוזרים בעיקר. במקרים כמו "לעוף על המיליון" ו"בנות הזהב", בעזרת השידורים החוזרים, הערוץ רק מתחיל להחזיר את ההשקעה בתוכניות.

כרגע, על-פי ההערכות, אין חשש כי יהיו קיצוצים בשכרם של העובדים - מהטאלנטים הבכירים ועד לעובדים הזוטרים - וזאת בעיקר לאור העובדה כי ערוץ 10 הוא מגופי התקשורת היחידים שלא החזירו את המשכורות לגובהן הקודם לאחר הקיצוץ המקיף של 2008. ועם זאת, זו צפויה להיות תקופה של ירידה בנדיבות, והיא עשויה לתת אותותיה גם בחברת החדשות, שהיא האגף שבדרך-כלל זקוק לחריגות תקציביות.

לערוץ אין אלטרנטיבה אלא לעבור לירושלים. אלא שגם נושא המעבר עלול להיות מושפע ישירות מהמצב הנוכחי של הערוץ.

כפי שזה נראה עכשיו, הערוץ לא יוכל לעבור לבירה ללא הזרמה מאסיבית מצד בעלי המניות. וגם אם בכל זאת יזרימו כסף - נראה כי השתכנות באולפני הבירה, האופציה היקרה יותר, כבר לא תתאפשר, ויתרה מזאת, גם בנייני האומה מתרחקים.

כתוצאה מכך האפשרות הריאלית ביותר היא מעבר דווקא למתחם נווה-אילן, ליד הקולגות מחדשות ערוץ 2. אולי אפילו מעבר לאבו גוש ישוב לתמונה. החוק, בכל זאת, דורש את המעבר בתוך 4 חודשים.

באשר לשוק ההפקה, כפי שזה נראה אין השפעה ישירה, אך גם היא תורגש. ערוץ 10 ממשיך להיות ערוץ מצטיין בכל הנוגע לעמידה בחובות בפני הרשות השנייה ומקפיד להעביר את תשלומיו ואת מכסות הסוגה העילית. אך שוק ההפקה הישראלי אינו מסתפק במכסות, והוא היה רוצה ערוץ משגשג שמשקיע יותר ממה שהוא צריך, וערוץ 10 לא יכול להיות כזה.

העתיד: מי יהיה בעל הבית?

השינוי המשמעותי ביותר שיכול להיטיב עם ערוץ 10 כרגע הוא שינוי במבנה הבעלויות. אופן התנהלותו של מימן בתקופה האחרונה עשויה להעיד על ייאוש גדול מהערוץ, ויש כבר הערכות בשוק כי הוא עשוי לחפש את דרכו החוצה.

במקרה כזה, ולאור המוטיבציה שמגלה רון לאודר, לא מן הנמנע כי איל הקוסמטיקה ייקח צעד קדימה בנוכחותו. נוני מוזס, מו"ל קבוצת ידיעות אחרונות, עדיין נמצא בתמונה לכניסה כבעל מניות בערוץ, ובכלל זה גם האופציה לשילוב מיזוג עם רשת בתמונה הכוללת עדיין באה בחשבון.

למרות הרישיון שנמצא באופק ואשר מעלה את האטרקטיביות של הערוץ, באופן שהוא מתקיים היום, לא יוכל הערוץ להמשיך לשרוד - אבל הוא כבר שרד משברים לא פחותים.

תגובות

מערוץ 10 נמסר: "אחרי שבשנת 2010 עוד ריחפה סכנת הסגירה מעל הערוץ, בשנה האחרונה הוא במגמה עקבית של עשייה והתחזקות, ואף החל להניח נדבכים ראשונים של תחרות מול קשת, הזכיין הכי חזק בטלוויזיה.

"ההתחזקות של הערוץ באה לידי ביטוי ברייטינג הממוצע של הערוץ, שהגיע ב-8 החודשים הראשונים של שנת 2011 ל-9.4% - גידול של לא פחות מ-34% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

"לצד מגמת ההתחזקות, צריך לזכור כי ערוץ 10 הוא עסק כלכלי שמתנהל על-פי פרמטרים כלכליים, ועל כן דואג להתאים את לוח המשדרים המוצע לציבור לרמות הביקושים בשוק הפרסום.

"בדומה לשחקנים האחרים בשוק הטלוויזיה, גם אנחנו ערים למשבר החמור בענף הפרסום, ודואגים לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי למזער שינויים בחוויית הצפייה מחד, וכדי לאפשר המשך פעילות עסקית רציפה ובריאה מאידך.

"בניגוד לשנים עברו, מלאי תוכניות הערוץ גדול דיו כדי לאפשר להציב לוח שידורים תחרותי גם בעונת השידורים הבאה, אם שוק הפרסום יתאושש. יצוין כי ערוץ 10 ממשיך בפעילות ההפקה והיצירה של ז'אנר עליון, וכמתבטא מדוחות הרשות השנייה, הערוץ ממשיך לעמוד בכל מחויבויות הרגולציה".

דובר קבוצת מרחב מסר כי "מיום הקמתו של ערוץ 10 יוסי מימן הוא בעל השליטה, ובכוונתו להמשיך להיות בעל השליטה גם בעתיד. כל אמירה/הערכה/ספקולציה אחרת בנושא משוללת כל יסוד".

אחזקות ערוץ 10
 אחזקות ערוץ 10