ערבות הדדית

בהיעדר צדק חברתי או אחריות השלטון כלפי האזרח הקטן, הערבות ההדדית היא הכרח

בשבוע שעבר נכחתי בישיבת ועדת החינוך של דירקטוריון אורט ישראל. שלושה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים תשע"ב התמקדו הדיונים בעיקר בהכנות אחרונות ליום הראשון ובהיערכות המשמעותית לקראת הרפורמה בחינוך - עוז לתמורה.

היה נושא נוסף שחברי ההנהלה ואנשי הדירקטוריון הקדישו לו זמן ומחשבה: תוכנית אורטוב, לקידום ערך הנתינה והמעורבות החברתית ברשת אורט ישראל, תוך גיוס שותפים חיצוניים והשתתפות פעילה של תלמידים, מורים, אנשי מטה והקהילות שבהן פועלים בתי הספר.

זוהי תוכנית כוללת, פרי תכנון של ועדה מיוחדת שעסקה בנושא וקיבלה משוב מהשטח ומגורמים המתמחים בהתנדבות ומעורבות בקהילה.

בכל בית ספר המשתתף בתוכנית התמנה צוות שאחראי על ההתמקדות בערכי נתינה, סובלנות ומעורבות חברתית. התוכנית גם מעודדת ומתקצבת יוזמות מיוחדות, בתקווה שתלמידים יעלו רעיונות משלהם ויפנו למימושם במסגרת האחריות החברתית שלהם.

בתי הספר ברשת אורט התבקשו השנה לבצע תהליכים של בקרה, מדידה והערכה. במקביל להישגים בלימודים יקבלו התלמידים משוב לגבי מידת תרומתם לחברה. המטרה היא שכל תלמידי הרשת ישתתפו בתוכניות למחויבות חברתית על-פי בחירתם בשנות לימודיהם בתיכון.

לתלמידים מוצעות שלל תוכניות ובהן עזרה לעולים חדשים, תמיכה בילדים המאושפזים בבתי חולים, פעילות הסברה מקוונת לשיפור תדמיתה של ישראל ותיעוד קורות חייהם של קשישים.

"להטמיע את ההתנדבות בדנ"א"

רבים מהתלמידים האלה יגיעו יום אחד לתעשייה ולהיי-טק הישראלי. בהגיעם הם לא רק יידעו לתכנת ולתכנן מעגלים חשמליים, אלא גם יישאו איתם את ההכרה בחשיבותה של התרומה לזולת ובאחריות החברתית שלהם.

בימים אלה של מחאה ציבורית ויום לאחר הפגנת המיליון, ברור לכל אזרחי ישראל שבהיעדר צדק חברתי ובהיעלמותה של אחריות השלטון כלפי האזרח הקטן, הערבות ההדדית היא בגדר הכרח קיומי במדינה שלנו.

רבים מאנשי ההיי-טק בישראל מודעים היטב לאחריותם החברתית. נוגה קפ, מנהלת השקעות ההיי-טק בקבוצת BRM, וראש הוועדה לאחריות קהילתית באיגוד תעשיית ההיי-טק הישראלי (HTIA), אמרה לי: "ההיי-טק הישראלי לוקח חלק פעיל בתרומה לקהילה הן במגזר השלישי והן בבניית עתודות להיי-טק הישראלי.

"יש תרומות כספיות ישירות ועקיפות ויש גם הירתמות בהתנדבות לפרויקטים בתחומי החינוך, בצבא ובפריפריה. תפקיד הוועדה הוא לקשר בין קהילת ההיי-טק לקהילה והחברה כך ששני הצדדים ייצאו נשכרים". קפ בעצמה מתנדבת בעמותות צופן ועולים ביחד.

דפנה אלון, מנהלת התוכנית, עוסקת בחינוך 30 שנה, בתור מורה, סגנית ומנהלת בית ספר. לדבריה, "אנו שואפים להטמיע תרבות של התנדבות בדנ"א של הרשת, מתוך אמונה כי חברה שההתנדבות מהווה חלק מסדר יומה, היא חברה סובלנית וטובה יותר. התלמידים יגדלו להיות אזרחים טובים יותר, המודעים לסביבתם וחושבים כיצד לתת יותר ולא רק לקבל".

לאור הדברים האלה, אני משוכנע שלתלמידי אורט תהיה שנת לימודים פורייה ומוצלחת ביותר.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל