דוד ואנונו, בכיר לשעבר ברשות המסים, הורשע בלקיחת שוחד

ואנונו הורשע כי לקח שוחד מיוחאי יעיש, אמרגנו של קובי פרץ, בתמורה לסיוע בבעיות מס, ודרש טובות הנאה ממנכ"ל קדימה משה שחורי ■ עם זאת, הוא זוכה מסחיטה באיומים של קובי מימון

‎‎בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע היום (ב') את דוד ואנונו, לשעבר ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, בלקיחת שוחד בסך מאות אלפי שקלים מנישומים בתמורה לסיוע בבעיות המס שלהם.

עם זאת, ‎‎בית המשפט זיכה את ואנונו מאישומים הקשורים לחלק מהפרשות בתיק נגדו, בהם סחיטה באיומים של איש העסקים קובי מימון.

‏ואנונו הורשע כי לקח שוחד בהיקף של כ-300 אלף שקל מיוחאי יעיש, אמרגנו של הזמר קובי פרץ, ובניסיון לקיחת שוחד גם מהזמר קובי פרץ בעצמו, שסירב לשלם לואנונו את הכסף שביקש.

ואנונו הורשע גם בלקיחת שוחד, בכך שדרש טובת הנאה ממנכ"ל מפלגת קדימה, משה שחורי, ומרעייתו, דליה שחורי. כן הורשע ואנונו בשיבוש מהלכי משפט ובעבירה על פקודת מס הכנסה.

בית המשפט זיכה את ואנונו, מחמת הספק, מהאישומים כי סחט באיומים את איש העסקים קובי מימון ואת יעיש. בנוסף זוכה ואנונו מהאישומים שעסקו בקידום ענייניהם של חנוך מילוא, לשעבר ממלא-מקום ראש העיר פתח-תקווה, ושל איש העסקים אודי ראובן.

‏את הכרעת דינו ביסס השופט דוד רוזן על עדותו של יעיש, עד המדינה בפרשה, שאותה כינה "אמינה, למרות המורכבות שבה". מנגד, ‎‎בית המשפט דחה את גירסתו של ואנונו, וכתב לגביה כי "מדובר בעד שגירסתו בבית המשפט הינה ולא כלום".

את גירסת בני הזוג משה ודליה שחורי כינה השופט: "מעורערת בבסיסה". השופט דחה גם את גירסתו של יואל מוגמי, היועץ הפוליטי של שחורי, והסביר כי הוא מצא אותה "בעייתית".

בא-כוחו של ואנונו, עו"ד ליאור אפשטיין, מסר: "אני מכבד את החלטת בית המשפט המקצועי והמיומן, שהכריע על-פי צו מצפונו ובהתבסס על עדות עד המדינה, יוחאי יעיש. בשיטת המשפט שלנו טעות משפטית היא אנושית ולא אישית, ושאלת התמיכה בעדות עד המדינה, שנדרשת להתקיים על-פי הפסיקה, יכולה להתברר בערכאת הערעור", אמר.

‎‎‏"אירוע דרמטי"

פרשת השוחד של ואנונו, שזכתה לכינוי "פרשת רשות המסים 2", "התפוצצה" בפברואר האחרון, אז נודע כי ואנונו וחשודים נוספים נעצרו על-ידי המשטרה. במארס הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום חמור נגד ואנונו.

לפי כתב האישום, בתחילת 2007, בתקופה בה שימש כמנהל היחידה הארצית לאכיפה וגבייה ברשות המסים, קשר ואנונו קשר עם איש העסקים רן הדר ז"ל לביצועה של תוכנית עבריינית, לפיה הדר יפנה נישומים לטיפולו של ואנונו, תמורת קבלת שוחד שאותו הם יחלקו ביניהם. בסמוך לכך יצר הדר קשר עם ‏מוגמי‏, וביקש ממנו להפנות לקוחות נישומים שיש להם בעיות בתיקי מס לטיפולו של ואנונו בעבור תשלום שוחד.

במרכז משפטו של ואנונו עמדו 5 פרשות: פרשת ‏יעיש‏, פרשת קובי מימון, פרשת ‏‏ שחורי‏‏, פרשת ‏חנוך מילוא‏ ופרשת ‏אודי ראובן‏.

לפי כתב האישום, בתחילת 2008 נפגשו ואנונו והדר עם יעיש בבית-קפה והציעו לו לסגור את תיק המס של קובי פרץ בתמורה לשוחד בסך 50 אלף שקל, ואולם הזמר סירב להצעה.

בהמשך, נטען, איימו ואנונו והדר על יעיש עצמו כי בדיקה של תיקו ברשות המסים מעלה כי גם הוא מסובך וחב כספים רבים. השניים סיכמו עם יעיש כי יעביר, באמצעות מוגמי, 200 אלף שקל עבור טיפולו של ואנונו בתיק המס שלו. בהמשך, טענה הפרקליטות, לקח ואנונו מיעיש 100 אלף שקל נוספים.

בנוגע לפרשת יעיש ופרץ, כתב השופט בהכרעת הדין: "מצאתי את עדותו של יעיש נאמנה לחלוטין. יעיש תיאר בעדותו את הפגישה עם ואנונו והדר, שבה הטיח יעיש בואנונו כי שילם לו 200 אלף שקל, כדי שזה יסגור לו את התיק במס הכנסה. ואנונו, מנגד, פקיד בכיר ברשויות המס, נצר לשונו ולא אמר מילה וחצי מילה, לא אמר 'לא היו דברים מעולם'. מדובר באירוע דרמטי".

לגבי 100 אלף השקל הנוספים שואנונו הורשע כי לקח כשוחד מיעיש, כתב השופט: "הוכח בפניי כי ואנונו, כפקיד ציבור, קיבל בעד פעולה הקשורה בתפקידו מעטפת מזומנים של 100 אלף שקל, שהונחו על מיטה בחדר השינה של יפה הדר, כאשר ואנונו מודע לנסיבות המסירה ולהשלכותיה".

"עבודה ליקירו"

‏ואנונו הורשע, כאמור, גם בלקיחת שוחד ממנכ"ל קדימה, משה שחורי, ורעייתו דליה. במארס 2008 נחקרה עו"ד דליה שחורי באזהרה ברשות המסים, לאחר שנחשדה בביצוע עבירה של הכללת חשבונית פיקטיבית בפנקסי החשבונות. בעקבות החקירה חששו עו"ד שחורי ובעלה מפני איבוד רישיון עריכת הדין של דליה שחורי.

מוגמי קישר בין שחורי לבין ואנונו, שהסכים לסייע לדליה שחורי בתמורה למינויו של רן הדר לאחראי על אבטחת מחשבים במפלגת קדימה.‏ ואולם, בסופו של דבר לא יצאה התוכנית לפועל (והדר נפטר באוקטובר 2009).

‏בקיץ 2008, במסגרת מערכת היחסים שנרקמה, ניסה ואנונו לסייע לשחורי במציאת מקום עבודה לבנו, נמרוד, ברשות המסים. ואכן, ב-2010 מונה נמרוד שחורי לתפקיד גובה ביחידת האכיפה ברשות המסים.

בנוגע לפרשת שחורי קבע ‎‎בית המשפט: "ואנונו, במסגרת הקשר הפלילי שקשר עם הדר, ביקש ממשה שחורי, שנזקק לסיועו כעובד ציבור - 'טובת הנאה' בדמות עבודה ליקירו".

"עדות מורכבת"

בנוגע לפרשת קובי מימון, טענה הפרקליטות כי ואנונו ניסה לסחוט באיומים את מימון בכך שאיים עליו, באמצעות מוגמי, כי יש לו בעיות במס הכנסה והציע לסייע לו תמורת 125 אלף דולר.

בית המשפט זיכה את ואנונו מעבירות הסחיטה באיומים, בכותבו כי קיימת אפשרות שואנונו לא ידע על הצעת השוחד שהציע מוגמי למימון. "העבירות המיוחסות לואנונו באישום זה מתבססות על עדותו של מוגמי, שהינה עדות מורכבת ובעייתית", נפסק. ‏‎‎‏