לדור החליט להעמיד לדין את דני דנקנר בגין לקיחת שוחד

זאת בכפוף לשימוע ■ דנקנר, לשעבר יו"ר בנק הפועלים, יואשם בלקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים ועוד ■ החלטה בעניין ציון קינן, המנכ"ל הנוכחי, תתקבל בהמשך

נגד יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, יוגש כתב אישום חמור, בכפוף לשימוע, בעבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, פגיעה בניהול תקין של עסקי תאגיד בנקאי והלבנת הון - כך החליט היום (ב') פרקליט המדינה, משה לדור, בהתאם להמלצת המחלקה הכלכלית בפרקליטות, בראשות עו"ד אביה אלף.

מדובר בסדרת פרשות שבהן מעורב דנקנר, ובהן רכישת בנק פוזיטיף, קבלת הלוואה מבנק DHB ושימוש לצרכיו בחשבונה של מזכירתו חגית מלכה.

בכך קיבל לדור את המלצת המשטרה שניתנה בפברואר השנה.

במקביל הודיעה הפרקליטות כי ההחלטה בפרשות אלה נגד חשוד נוסף, מנכ"ל בנק הפועלים הנוכחי ציון קינן, תתקבל במועד קרוב.

לצד זאת הוחלט לסגור מחוסר ראיות את תיקי החקירה נגד חשודים נוספים בפרשות אלה, ובהם יו"ר בנק הפועלים לשעבר, שלמה נחמה, שנחשד במרמה והפרת אמונים בתאגיד; רונן ישראל, ששימש דירקטור בבנק ונחשד גם הוא בעבירה זו; ורפאל ברבר, שעמד בראש קרן RP ונחשד במתן שוחד לדנקנר.

מזכירתו לשעבר של דנקנר, חגית מלכה, תועמד לדין בכפוף לשימוע על הלבנת הון באחת הפרשות שבהן נחשד גם דנקנר.

הפרשה המסועפת נחקר על-ידי יאח"ה בליווי עורכי דין מהמחלקה הכלכלית, ובהם ד"ר מאור אבן-חן, טל פרג'ון ומורן ברטפלד, בפיקוחה של מנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף.

בחודש יוני השנה נערך במסגרת החקירה גם חיקור-דין בהולנד, שבו נגבו מספר עדויות. תיק החקירה הועבר סופית לפרקליטות לפני חודשיים, ובחודש שעבר העבירה המחלקה הכלכלית את המלצותיה ללדור.

דנקנר לא גילה על קשריו

על-פי התשתית הראייתית שהתגלתה בחקירה, מיוחסות לדנקנר עבירות במספר פרשיות שונות. בפרשה הראשונה, שעניינה רכישת בנק פוזיטיף על-ידי בנק הפועלים בשנים 2005-2008, השתתף דנקנר באופן פעיל בהליך רכישת הבנק ובדיוני דירקטוריון בנק הפועלים שאישרו את רכישת בנק פוזיטיף במשותף עם קרן RP. במהלך תקופה זו לא גילה דנקנר לדירקטוריון על הקשרים העסקיים המורכבים של אלרן השקעות ואלרן נדל"ן, שבה החזיקו הוא ובני משפחתו מניות בשיעור ניכר, שהיוו את עיקר הונו, עם קבוצת RP.

דירקטוריון הפועלים החליט באותה תקופה לשלם לקרן RP פיצוי בסך 25 מיליון דולר, ועל-פי הראיות היה דנקנר מעורב באופן פעיל בניהול המשא-ומתן בין הפועלים ל-Explorer RP בנוגע לעסקת פוזיטיף בכלל ובנוגע לרכישת זכויותיה של Explorer RP בפוזיטיף בפרט, קבע למעשה את גובה הפיצוי ש-Explorer RP קיבלה לבסוף, והוביל לאישור הפיצוי בדירקטוריון.

במשך כל הזמן הזה דנקנר לא גילה לדירקטוריון על הקשרים העסקיים של אלרן השקעות ואלרן נדל"ן עם קבוצת RP, קשרים עסקיים שהיו משמעותיים מאוד באותה תקופה לאלרן, על רקע מצבה הכלכלי המתדרדר של החברה.

הלוואה של 5 מיליון אירו

בפרשה השנייה, שעניינה קבלת הלוואה מבנק DHB בחודש נובמבר 2008, ביקש דנקנר הלוואה בסך של 5 מיליון אירו מבנק DHB, השייך להליט צ'נגלולו, איש עסקים טורקי, המחזיק גם בבנק פוזיטיף, יחד עם בנק הפועלים.

דנקנר קיבל את כספי ההלוואה במארס 2009, מבלי שדיווח לדירקטוריון הפועלים או ליועץ המשפטי של הבנק על ההלוואה שביקש מבנק DHB, לא דיווח על אישור ההלוואה ולא דיווח על העברת הכסף לחשבונו, עד ליום פתיחת חקירת המשטרה בעניינו.

ההלוואה ניתנה לדנקנר בשיאו של משבר האשראי העולמי, שעה שדנקנר או בני משפחתו לא יכלו לקבל הלוואה דומה בכל בנק אחר, לאור מצבם הכלכלי באותה תקופה ולאור מצבה של חברת אלרן באותו מועד.

במהלך התקופה שבין בקשת ההלוואה על-ידי דנקנר ועד קבלת הכסף, פעל דנקנר לכאורה כיו"ר דירקטוריון הבנק, על מנת שהדירקטוריון יאשר חלוקת דיבידנד בבנק פוזיטיף, חלוקה שהיטיבה עם צ'נגלולו, וכן שדירקטוריון הבנק יאשר רכישת 4.82% מניות של בנק פוזיטיף מידיו של צ'נגלולו בסכום של כ-15 מיליון דולר.

בפרקליטות רואים במעשים אלה של דנקנר בקשת ולקיחת שוחד מידיו של צ'נגלולו. לצורך קבלת ההלוואה מבנק DHB הציג דנקנר מסמך החתום על-ידו, ובו הצהרה כוזבת כי ההון העצמי שלו הינו 50 מליון אירו.

החשבון של המזכירה

הפרשה השלישית שבה מואשם דנקנר היא בשימוש בחשבונה של חגית מלכה בין אפריל 2000 ליולי 2009, מזכירתו באותה תקופה, ובה מואשם דנקנר באי-דיווח לפי חוק איסור הלבנת הון.

מלכה, על-פי החשד, איפשרה לדנקנר לעשות שימוש בחשבון שאותו פתחה על שמה. עד למועד שבו המשטרה הקפיאה את החשבון, ביולי 2010, עשה דנקנר על-פי החשד שימוש בחשבון והכספים שהופקו בו היו שייכים לו, למרות שמלכה הצהירה במועד פתיחת החשבון כי היא הנהנית היחידה בו. סך הפעילות בחשבון בתקופה זו עמד על 13.8 מיליון שקל.

פרשה נוספת שבה נחשד דנקנר ושבה טרם התקבלה החלטה, נוגעת במתן הלוואה לדנקנר מבנק הפועלים בסך 3.4 מיליון דולר. ביחס לאישור הלוואה זו נחשד גם מנכ"ל בנק הפועלים הנוכחי, ציון קינן, וגם ההחלטה בעניינו תתקבל בהמשך.

"לא נפל פגם"

סנגוריו של דנקנר, עורכי הדין יורם ראב"ד, יוסי בנקל ונבות תל-צור, מסרו בתגובה: "למיטב הבנתנו, לא נפל כל פגם בהתנהלותו של דני דנקנר כיו"ר בנק הפועלים, קל וחומר שלא נעברה על-ידו כל עבירה.

"בכוונתנו לפנות לפרקליטות בבקשה לעיין בכל חומר החקירה. לאחר שנלמד את החומר נוכל להמליץ לדנקנר אם לקיים את השימוע בפרשה זו.

"בכוונת דני דנקנר לדבוק בקו הממלכתי והמאופק שאיפיין את התנהגותו עד כה, ולפיכך הוא לא יתייחס בתקשורת לטענות שפורטו בהודעת הפרקליטות".

הפרשות והאישומים נגד דני דנקנר
 הפרשות והאישומים נגד דני דנקנר