אירופה: מדד אמון המשקיעים ירד לשפל של שנתיים

המדד ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2009 ■ היום פורסם גם מדד המכירות הקמעונאות באירופה והתוצאות הפתיעו לטובה ■ לא פורסמו נתונים לגבי איטליה ויוון, שתי הכלכלות הכי בעייתיות באירופה כרגע

בצל החששות מהתפשטות משבר החובות באירופה וגלישה למיתון, פורסמו היום (ב') שני נתונים מאקרו-כלכליים, האחד מעודד ומפתיע, ואילו השני היה מאכזב. מדד אמון הצרכנים שפורסם היום באירופה הצביע על ירידה לרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2009.

המדד רשם ירידה לרמה של (15.4-) בחודש אוגוסט מרמה של (13.5-) בחודש יולי. "המשקיעים מאוכזבים מהמשבר המתמשך באירופה והמניות החלשות באותה מידה שהם מאוכזבים מראשי המדינות באיחוד האירופי ומהבנקים המרכזיים", נכתב בהודעה שפירסמה חברת הסקרים Sentix.

בצד האופטימי, מדד המכירות הקמעונאיות רשם עלייה מפתיעה של 0.2% בחודש יולי לעומת תחזיות שדיברו על ירידה של 0.2%. הסיבה לעלייה במדד הינה עלייה בהוצאות משקי הבית בצרפת ופורטוגל. צרפת היא הכלכלה השנייה בגודלה באיחוד האירופי. העלייה בהוצאות במשקי הבית הצרפת ופורטוגל חיפו על הקיפאון בהוצאות משקי הבית בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה.

ואולם, חנויות באירופה יתקשו להנות מהעלייה במכירות שכן הצעדים שנוקטות בהם הממשלות ברחבי האירופה לצימצום החוב במדינות רבות באירופה צפויה לגרום לירידה בביקושים מצד הצרכנים. רשת קמעונאות השנייה בגודלה בעולם, קרפור (Carrefour SA), כבר הורידה את תחזיות הרווח שלה לשנה הנוכחית.

בגרמניה, מדד המכירות הקמעונאיות נותר ללא שינוי ביחס לחודש יוני, וכך גם בספרד. בצרפת המדד עלה ב-0.6% ובפורטוגל המדד זינק ב-2.5%. הלשכה האירופית לסטטיסטיקה לא פירסמה נתונים לגבי איטליה ויוון, שתי הכלכלות הכי בעייתיות באירופה כרגע.