יועץ הסתרים של המתמחים: רונן צור, שייעץ לתשובה ועופר

המנטרה של צור: "המציאות חזקה מכל הסכם" ■ מתמחים מתפטרים שוב, חלקם שבתו רעב

כששופטי בית הדין הארצי לעבודה קבעו אתמול (א') כי התפטרות המתמחים נעשתה באופן קולקטיבי ומאורגן, הם לא העריכו כנראה עד כמה מאורגן המהלך הזה. מסתבר כי מלבד משרד עורכי דין ומשרדי יחסי ציבור שמלווים אותם מתחילת המאבק, את המרד הזה מלווה בשבועות האחרונים גם יועץ סתרים, שנותר עד היום בצל.

ל"גלובס" נודע כי מדובר ברונן צור, יועץ אסטרטגי שעבד בעבר עם הנשיא משה קצב בתחילת פרשת ההטרדות המיניות, ובאחרונה עבד בצמוד ליצחק תשובה, בניסיונו לבלום את אימוץ מסקנות ועדת ששינסקי להעלאת תמלוגי הגז.

העצה הראשונה שנתן צור למתמחים הייתה להעביר את משקל הלחץ בקמפיין מסגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו פרופ' רוני גמזו (שכונה על ידם "בריון הכפר"), אל ראש הממשלה בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו. אצל צור, כמה שיותר אישי - ככה יותר אפקטיבי.

וכך לשון ההודעה של המתמחים שנמסרה על-ידי משרד יחסי הציבור אייקון של מיכל אגוזי ואבישי זוהר, מיד לאחר פסיקת בית הדין לעבודה: "ראש הממשלה, המקבל טיפול פרטי מטובי הרופאים, אינו רואה ממטר את האזרחים אשר יגיעו לחדר המיון וייפגשו רופאים ממורמרים, מותשים ומי שהפכו בעל-כורחם לעובדי כפייה בפעם הראשונה בתולדות המדינה. במקום שראש הממשלה ושר הבריאות בנימין נתניהו יתמודד עם המשבר, הוא שולח את שליחיו לבית הדין לעבודה עם צווי מניעה במטרה לכבול את הרופאים לבתי-החולים".

המטרה המרכזית של צור היא להפוך את הדיון בשאלת החוקיות של ההתפטרות, או החוקיות של ההסכם שנחתם, לבלתי רלוונטית. ביטויים כמו "ארגון יציג" או "דמוקרטיה ייצוגית" הם לא יותר מאשר "פורמליסטיקה" בעיניו. לא מעניין אותו שההסכם חתום כבר והוא מחייב על-פי דין.

בדיונים שצור מקיים מאחורי הקלעים נשמעת מנטרה מרכזית אחת: "המציאות חזקה מכל הסכם". ואכן, זה מה שקורה עכשיו בשטח: חלק מהמתמחים חזרו להגיש גם היום (ב') מכתבי התפטרות, הפעם בנוסח אישי, כמה מתמחים בבית-החולים שיבא פתחו אתמול בשביתת רעב אך סיימו אותה היום, וכמה ועדי רופאים מאזור המרכז קוראים לביטול ההסכם שנחתם בין ההסתדרות הרפואית למדינה, אחרת ינקטו צעדים משפטיים. אותם ועדים, לצד רופאים בכירים, מאיימים לנתק את עצמם מההסתדרות הרפואית ולהקים ארגון מתחרה.

צור טוען כי הוא אמנם מקבל תמורה עבור עבודתו, אבל צנועה יחסית. הגורם שמשלם היא ככל הנראה עמותת מרש"ם, שנמצאת בלב הסכסוך. העמותה פועלת לייצוג המתמחים תוך בידולם מיתר הרופאים, ולאחרונה החלה לגייס דמי חבר.

יציאה למלחמה

צור, שנפרד באחרונה משותפו מוטי מורל, מתמחה בניהול משברים, אך בעיקר בניהול קמפיינים אגרסיביים. בחלק גדול מהמקרים, כשצור נכנס לתמונה כבר לא מדובר בייעוץ תקשורת, אלא ביציאה למלחמה.

בקמפיין נגד ששינסקי צור הוביל קו שלפיו גורמים אינטרסנטיים מעדיפים גז מצרי על פני גז כחול-לבן. הדעה הרווחת היא שתשובה נכווה קשות בגלל הקמפיין הזה, אבל המשך ההתקשרות שלו עם צור עשויה אולי להעיד אחרת.

כיועצו של עידן עופר, הכין צור סרט נגדי ל"שיטת השקשוקה", שהציג את עבודתו של העיתונאי מיקי רוזנטל כאוסף של מניפולציות. היה מי שראה דווקא בסרט הנגדי מניפולציה אחת גדולה.

אחד הקמפיינים האגרסיביים ביותר - אך בהתאם לכך גם האפקטיביים ביותר - היה זה שהביא להגדלת הסיוע לניצולי השואה. המשרד של צור, אז עדיין בשותפות עם מורל, הציב בהפגנה ניצולי שואה במדי אסיר עם טלאי צהוב. ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט זעם על המהלך, אבל מסתבר שאילו חלק ממנהיגי הניצולים לא היו עוצרים אותם ברגע האחרון, זה עלול היה להיראות גרוע בהרבה. צור ומורל תכננו להקים מודל של מחנה ריכוז מול הכנסת ולהביא אליו ניצולים על גבי רכבת.

קמפיין אגרסיבי ואפקטיבי לא פחות היה זה שעסק בהקמת בית-החולים באשדוד, לאחר שמשרד האוצר הקפיא במשך שנים חוק בעניין שעבר בכנסת. גם בקמפיין הזה הוצב ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, בחזית: הוא הוצג כמי שמונע את הקמת בית-החולים ומביא בפועל להרג חולים שנאלצים לעשות את דרכם מאשדוד לבתי-החולים באשקלון וברחובות.

בעת האחרונה מלווה צור את אנשי העסקים אמיר אדלר ואילן פדלון במאבק העסקי שלהם עם משפחת לבנת. שי לבנת, נזכיר, טוען כי אדלר ופדלון הוציאו במירמה עשרות מיליוני שקלים מכמה חברות הנמצאות בשליטתו, ואשר לצמד יש מניות בהן. השניים מצדם מכחישים את הטענות בתוקף, וטוענים כי מדובר בניסיון של לבנת לנשל אותם מאחזקותיהם.

צור מלווה גם את בועז הרפז, החשוד בהדלפת מסמך גלנט המזויף, וכן את תושבי תל-אביב שנאבקים לפינוי שדה-דב.