נבואת השורטים הכזיבה

הנתונים שפרסמה הבורסה ב-14 החודשים החולפים מערערים את התיאוריה הרווחת בשוק

שוו בנפשכם סיטואציה שבה אתם מתיישבים ליד המחשב, במצב רוח אופטימי, והופ קופצת על המסך שלפניכהם הידיעה: "מפולת לפנינו? יתרות השורט על המעו"ף בשיא", כמובן בליווי תמונת דוב אימתני או תמונת סוחר בוול סטריט, שפרצופו מעיד שהוא על סף התקף לב. גם פניכם הופכות כפני אותו דוב, והזריזים בוודאי ישחררו הוראות מכירה.

כמובן שגם הסיטואציה ההפוכה אפשרית: החלטתם למכור מניה או לצאת מהשוק, והנה קופצת לפניכם הידיעה שיתרות השורט על המניה שלכם או על המדד בשפל, האם תשנו את החלטתכם?

התיאוריה הרווחת בשוק ההון היא ששינוי ביתרות השורט על נכס, ברמה הגבוהה מ-20%, היא מדד מובהק לשינוי מגמה: עליה ביתרות השורט צופה כמובן כניסה למסלול ירידות, בניגוד לירידה ביתרות המעידה על כוון חיובי.

בדיקת נתוני יתרות השורט אשר פורסמו באתר הבורסה לניירות ערך ב-14 החודשים האחרונים, מראה מצב הפוך, בחלק גדול מהמקרים, שלא לומר ברוב המקרים, המציאות הייתה שונה - מגמת הנכסים היתה הפוכה מזו שניבאה, לפי התיאוריה, יתרת השורטים.

מתוך שלל המקרים בחרתי מספר דוגמאות בולטות:

תוצאות אופטימיות של פסימיסטיים

13/7/10 יתרות השורט על סלקום עלו ב-335%, מה יותר "מלחיץ" מזה ומה אמור להעיד על שינוי מגמה מובהק מזה? והנה, בפועל - מתאריך הפרסום ובחודש שלאחר מכן עלתה מנית סלקום ב-14%.

16/8/10 יתרות השורט על רציו עלו ב-23%, ומה קרה לרציו? עלייה ב-43%, בשבועיים הבאים.

15/3/11 יתרות השורט על מדד המעוף מזנקות לשיא היסטורי - מדד המעוף עמד על 1243 ומנקודה זו נסק בהתמדה במשך חודש עד לשיא של 1341 סה"כ עליה של 7%.

20/12/10 היקף השורטים במניות החברה לישראל עלה פי 7 - בשלושת השבועות שלאחר מכן מטפסת מנית החברה לישראל ב-8.3%.

תוצאות פסימיות של אופטימיסטים

13/7/10 ירידה ב-22% ביתרות השורט במניית טבע - כולי תקווה שלא רצתם לקנות טבע מרוב "אופטימיות" שהנתון הזה שידר, כי בשבוע שלאחר מכן ירדה טבע ב-11%.

28/7/10- בלומברג מפרסמים הודעה "יתרות השורט הכלל עולמיות בשפל של שנתיים, הדובים חזרו לישון" - בשלושת השבועות שלאחר מכן ירדו מדד הדאו ג'ונס וS&P 500 ב-5% כל אחד.

11/1/11 ירידה של 81% ביתרות השורט במניית טבע - והיא יורדת ב-12% בשלושת השבועות שלאחר הידיעה.

פרדוקס יתרות השורט

שחקני השורט הם ברובם "סוחרים כבדים" וכאשר נפתחת פוזיציה הם יעשו הכל כדי שהיא תתורגם לרווח מהיר, הבעיה נוצרת כאשר השוק חי ותוסס עם מחזורי מסחר גבוהים, הפוזיציה "עלולה לברוח" - נכס הבסיס עולה בניגוד לציפיות.

הפחד מהפסד מאלץ את הסוחרים לסגור פוזיציות, וככל שהיקפי השורט גבוהים יותר כך גבוהים היקפי הביקוש לנכס הבסיס, וכך בפועל מחזיקי השורט עצמם תורמים לעליה בערך הנכס.

יתרות השורט על מדד המעוף או על מניה ספציפית, מהוות כלי חיזוי עבור המשקיעים לבחינת שינויי מגמה צפויים במדד או במניה בטווח הקצר.

יתרות השורט נחשבות בדרך כלל בעיני המשקיעים ככלי אמין, כלי חסר הטיה בניגוד לכל מיני המלצות וכותרות אחרות.

ובכן, אני מציע להרהר במוסכמה הזו, שוב.

ד"ר אופיר ברנע הוא מרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים