האם הסולידיות תנצח את המניות

האם ההיסטוריה לא תחזור על עצמה בעתיד והאג"ח יגברו מעתה על שוקי המניות?

לפני ימים מספר הייתה לי שיחה מעניינת עם אחד ממנהלי ההשקעות המקצועיים ביותר שאני מכיר, והוא הראה לי שאפשר להרוויח יפה מאוד גם ללא התנודתיות הרבה של שוק המניות. כדי לשכנע אותי, הוא הראה לי גרף שהשווה בין התשואה של אחת הקרנות הוותיקות שהחברה שלו מנהלת למדד תל-אביב 100 המנייתי ב-11 וחצי השנים שחלפו מאז שנת 2000.

למרבה הפליאה, דווקא הקרן השקלית הייתה זאת שהכתה את המדד המנייתי בכמה עשיריות האחוז. כשהשוויתי את הקרן הזו לקרנות נאמנות דומות או למדד אג"ח שקלי, היא גברה עליהם. אולם גם תשואת מדד האג"ח השקלי עצמו לא נפלה בצורה דרמטית מתשואת המדד המנייתי. מנגד, התנודתיות של האפיק האג"חי הייתה אפסית לעומת רכבת ההרים של האפיק המנייתי. הייתכן שאפשר לנצח את שוק המניות באמצעות איגרות חוב סולידיות שכאלה? יצאתי לבדוק.

מאחר ששוקי המניות והאג"ח התל-אביביים צעירים יחסית, הלכתי לחפש את התשובה בשוק האמריקני. לא הייתי צריך להרחיק. התשובה הופיעה בספרו המעולה של פרופסור ג'רמי סיגל, "מניות לטווח הארוך". סיגל משווה את התשואות של שוק המניות אל מול שוק האג"ח הממשלתי בין השנים 2001-1871, והממצאים שלו חד-משמעיים: בטווח של עשרים שנים המניות תמיד הניבו תשואה חיובית, ובנוסף היכו את האג"ח ב-95% מהזמן. בטווחים קצרים יותר האחוזים מתחילים להצטמצם, כצפוי, ובהשקעה של שנים בודדות, היתרון של המניות כבר יורד בצורה דרמטית לאזור ה-60%.

הביקורת העיקרית על המחקר של סיגל נעוצה בכך שלא לכל המשקיעים יש אופק השקעה של שניים-שלושה עשורים. בנוסף, יש הטוענים כי המאה הקודמת הייתה טובה בצורה יוצאת דופן עבור הכלכלה האמריקנית, מה שהקל את ניצחון המניות, ולא בטוח שזה מה שיקרה במאה הנוכחית.

האם ההיסטוריה אינה עומדת לחזור על עצמה בעתיד והאג"ח האמריקניות יגברו מעתה על המניות? קשה לי להאמין. למרות הצמיחה האפסית של כלכלת ארצות הברית, תשואת הרווח (פרמטר דומה להופכי של מכפיל הרווח) של המניות האמריקאיות הגדולות עומדת על כ- 7%, 5% יותר מתשואת האג"ח האמריקאיות לעשר שנים. גם אם הרווחיות של החברות האמריקאיות תצטמק ברבעונים הקרובים, ולהערכתי זה יקרה, עדיין המניות צפויות להניב תשואה גבוהה יותר מהאג"ח.

זה לא אומר שאתם צריכים לרוץ לקנות מניות. אם קראתם בעיון, כבר הבנתם שהשקעה מנייתית מתאימה רק לאלה מכם שיודעים לקנות מניות הנסחרות מתחת לערכן הכלכלי ולמכור אותן כשהגיעו למחיר ההוגן, או לחלופין כאלה שרוכשים תעודות סל מנייתיות ומסוגלים להחזיק אותן למשך תקופה רציפה של עשר שנים לפחות בלי למכור. אם אתם לא עונים על הדרישות האלה, אתם מסתכנים בכך שתצטרכו לקפוץ בפחד מרכבת ההרים של שוק המניות, ובדרך כלל בנקודה נמוכה יותר מזו שעליתם עליה. במקרה כזה, עדיף שתבחרו באפיק האג"חי, שאולי יניב לכם רווחים נמוכים יותר, אבל תישנו הרבה יותר טוב בלילה.

אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בני"ע אחרים. הכותב מנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com