הפיקוח על בזק פשוט לא עובד

הפיקוח והאכיפה החלשה הם לב הבעיה. איך זה מסתדר עם יותר כוח למונופולים?

הסוגיה של מחיר ה-Naked Adsl משקפת בעיקר את הקושי של המפקח להתמודד עם גוף מקצועי כמו בזק. מפקח יעיל היה נדרש כבר מזמן להתערב במחיר הבלתי סביר של השירות, כפי שהזהירו והתריעו ספקיות האינטרנט ברגע שקבעה בזק את המחיר לפני 3 שנים. זה לא קרה, ואלמלא המאבק של 012 סמייל - סוגיית המחיר כלל לא הייתה צצה.

בזק הוכיחה שוב שהיא גדולה על משרד התקשורת בכמה מידות ושמתכונת הפיקוח על החברה פשוט לא עושה את עבודתה. ואם זה מה שנחשף, תארו לכם כמה דברים המפקח אינו יודע על שיטות התמחור של בזק בשוק העסקי למשל. אבל זה כבר סיפור לפעם אחרת.

הנתונים שמציג משרד התקשורת בעבודה שעשה לפני ששלח לבזק את המכתב, בו הוא "מצפה" ממנה להפחית את המחיר של השירות, מראים עד כמה החברה הזו חזקה וחכמה. בזק, באמצעות ההנחות שהתיר לה המשרד לשווק, משנה את השוק והופכת את הרגולציה עליה לפלסתר.

לא לחינם נאלצו בכירי המשרד להודות בשיחות סגורות כי בזק הפתיעה אותם, שוב, אחרי שהוכח להם עובדתית שהמחירים של החברה בעייתיים.

כמה שנים עושים ניסויים בשיטת הפיקוח על בזק, וכל פעם מגלים שהחברה הצליחה למצוא פרצה חוקית לחלוטין, שדרכה היא חודרת בכל הכוח? אם בשיטת הפיקוח הנוכחית, וכש"לכאורה" יש הפרדה מבנית, בזק מעמידה באור חיוור את אנשי המשרד - מה לדעתכם יקרה כאשר יסירו ממנה את הפיקוח, כפי שרוצה ועדת חייק?

אבל נעזוב את ועדת חייק בצד, מי יודע, אולי המלצתה לביטול הפיקוח על בזק תמורת הקמה של שוק סיטונאי והקמה של 4 קבוצות תקשורת תעשה את העבודה טוב יותר. ועדיין, איך אפשר לצפות שברמת הפיקוח הנוכחית ובתקציבים העלובים שיש למשרד, ניתן יהיה לפקח על 4 קבוצות תקשורת גדולות?

ייתכן וזו התקווה הכמוסה של הוועדה, שהסרת הפיקוח תוביל לכך שהתחרות תגבר, והתוצאה הנלווית תהיה שהפיקוח הנוכחי יוכל להתמודד טוב יותר. אשרי המאמין.

הפיקוח והאכיפה החלשה לאורך השנים הם לב הבעיה. איך זה מסתדר עם יותר כוח למונופולים?