ברננקי: "הבעיות בארה"ב אינן זמניות; ההתאוששות איטית"

(עדכון) - נגיד הפדרל ריזרב בן ברננקי התייחס בנאומו הערב לכלכלת ארה"ב המקרטעת ■ לא הוסיף פרטים על אפשרות לתוכנית רכישות שלישית ■ הודיע כי ציפיות האינפלציה "נשארות מתונות" ■ ברננקי: "להורדת הדירוג אין השפעה מתמשכת" ■ הלילה ינאם נשיא ארה"ב ברק אובמההירידות בוול סטריט מתחזקות

נגיד הפדרל ריזרב בן ברננקי מאכזב בפעם השנייה בתוך מספר שבועות את המשקיעים בשווקים הגלובליים: בנאום שנשא הערב (ה') בו התייחס ברננקי יו"ר ה'פד' למצב הכלכלה האמריקנית המקרטעת, לא התייחס ברננקי במפורש להחלה של תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3), וציין כי "הבעיות בכלכלת ארה"ב אינן זמניות", תוך שהוא מחריף את ירידות השערים בוול סטריט. עוד ניסה נגיד ה'פד' להרגיע, וציין כי ציפיות האינפלציה בארה"ב "נשארות יציבות".

כמו כן, התייחס יו"ר הפדרל ריזרב למחוייבותו של הבנק המרכזי לתמרץ את השווקים ולבצע רכישות לאישוש הכלכלה המקרטעת, אולם גם הפעם בחר להתעלם מפרטים ספציפיים לגבי מתי יתבצע מהלך רכישות שכזה, ובאיזה היקף.

ברננקי ציין כי אינו מודאג מדי מהתגברות האינפלציה מוקדם יותר במהלך שנת 2011: "חשוב לציין שאני רואים מעט אינדיקטורים לכך שהאינפלציה תמשיך להתגבר במהלך השנה", אמר ברננקי במהלך נאומו, אותו נשא במועדון הפיננסי של מיניאפוליס. עוד הסביר ברננקי כי האינפלציה גאתה בתחילת שנת 2011 ברקע עליית מחירי הגז והמזון. "אולם, האינפלציה צפוייה לעלות באופן מתון ברבעונים הבאים", הרגיע ברננקי.

מנגד, שוב בחר נגיד ה'פד' שלא לדבר במפורש על אמצעים מוניטאריים "כבדים" יותר בהם מתכוון הבנק המרכזי בארה"ב לנקוט, ברקע ההאטה בכלכלת ארה"ב במחצית הראשונה של שנת 2011. נזכיר כי בנאומו של ברננקי בג'קסון הול בסוף אוגוסט, נמנע האחרון מלהתייחס במפורש להחלה של תוכנית רכישות נוספת, וציין כי דיונים בדבר אפשרות להשקת תוכנית שכזו ייערכו בפגישת ועידת השוק הפתוח של ה'פד', אשר תתקיים ב-20-21 לספטמבר.

עוד התייחס ברננקי להחלטתה של סוכנות הדירוג S&P להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב מרמה של "AAA" לרמה של "AA+" ב-5 באוגוסט, והבהיר כי "להחלטת S&P אין אפקט מתמשך על השוק".

ברננקי: "צפו להאטה בצמיחה"

עוד אמר ברננקי כי הבעיות בכלכלה האמריקנית "אינן זמניות", וכוללת היקף רחב של אתגרים - ביניהם המשך צניחת המחירים בשוק הדיור, ופגיעותו של השוק המקומי שעדיין מתאושש ממשבר המשכנתאות של 2008, ברקע חוסר הוודאות הגלובלי.

"ברור לכולנו שההתאוששות שלנו מהמשבר הייתה פחות חדה מכפי שציפינו", אמר ברננקי. "מידע עדכני מחזק את הסבירה כי גורמים עקביים מונעים מהכלכלה להתאוששות בקצב הרצוי. אנו צופים האטה בהתאוששות ברבעונים הבאים, בהשוואה לתחזיות קודמות שלנו".

עוד קרא ברננקי לחברי הקונגרס האמריקני והבית הלבן, למהר ולהוביל החלטות לצמצום הגירעון הפדרלי וההוצאות הממשלתיות.

המקלות בגלגלים: שוק הדיור ומשבר 2008

ברננקי המשיך להתייחס לכך שהצמיחה הכלכלית לא עמדה בציפיות, חרף החלתן של שתי תוכניות רכישות אג"ח בחסות הפדרל ריזרב. "לצערנו, המיתון לא רק חריף בפני עצמו ומתרחש בהיקף גלובלי, אלא גם מגיע ברקע משבר חריף בשוק הדיור ולאחר המשבר הפיננסי ההיסטורי של 2008", דבריו.

"שני האלמנטים הללו, כל אחד בפני עצמו והשילוב שלהם, פעלו להחרפת ההאטה בכלכלה", הסביר ברננקי, שקרץ שוב לעבר הצעדים המוניטאריים בהם עשוי הפדרל ריזרב לנקוט, כדי לאושש את הכלכלה: "לפדרל ריזרב יש מגוון רחב של כלים בהם ניתן להשתמש כדי לתמרץ את השווקים", אמר ברננקי.

"הקולגות שלי ואנוכי נמשיך לשקול צעדים כאלה ואחרים, בפגישתנו הבאה בספטמבר - ונחיל צעדים כאלה ואחרים כנדרש, כדי לקדם את ההאצה בצמיחה הפיננסית ולהוביל את השוק לעבר יציבות מחירים", סיכם ברננקי, שהבהיר כי חוסר ההסכמה שקיים בקרב כלכלני ועידת השוק הפתוח של ה'פד' (FOMC) בדבר האפשרויות לאישוש הכלכלה האמריקנית - הינו "דבר טבעי".

הריבית תותר ברמה אפסית עד 2013

עוד התייחס ברננקי לשיעור הריבית, ותיקף את החלטת הפדרל ריזרב להותיר את הריבית ברמה אפסית (0%-0.25%) עד שנת 2013. "עוצמתו של הדולר כמטבע בינלאומי מאפשרת לנו לשמור את הריבית נמוכה לאורך זמן", ציין ברננקי.

לדבריו, "יש קשר ישיר בין מדיניות הפדרל ריזרב לרמתו של הדולר, ואנו זקוקים לשוק תעסוקה יציב וליציבות מחירים בשוק המניות כדי לשמור על כוחו של הדולר".

מחכים לאובמה

דבריו של ברננקי מושכים היום תשומת לב רבה, כשברקע עדיין זוכרים המשקיעים את דוח התעסוקה הקשה לחודש אוגוסט, שפורסם ביום ו' האחרון. על פי הדוח, אף לא משרה אחת התווספה למשק האמריקני בחודש החולף, ושיעור האבטלה מסרב לרדת מרף ה-9%.

נזכיר כי בנאומו בג'קסון הול מסוף אוגוסט, הצהיר ברננקי מפורשות כי אין בכוונתו להכריז על תוכנית הרחבה כמותית נוספת או תכנית תמריצים מסוג כלשהו לפני הפגישה הבאה של ה'פד' ב-20-21 בספטמבר. עם זאת, ברננקי הדגיש כי "לפד יש מגוון רחב של כלים אותם הוא יכול להפעיל במידת הצורך. אנחנו דנו באפשרויות השונות בישיבה שהייתה באוגוסט ונמשיך לדון בהן גם בישיבה הבאה בספטמבר".

נזכיר נאומו של ברננקי מגיע שעות ספורות לפני נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, ויו"ר ה'פד' בוודאי שלא ירצה להאפיל על נאומו של אובמה, הצפוי להציג תוכנית בהיקף רחב של 300 מיליארד דולר כדי לתמרץ את שוק התעסוקה החבול, כך על פי הערכות בוול סטריט. (לסיפור המלא)

הצצה ראשונה לתוכן נאומו סיפק השבוע אובמה כאשר אמר כי "יש הרבה כבישים וגשרים ברחבי המדינה שצריכים לעבור שדרוג. ויש מיליון עובדי בניה שמובטלים כרגע שמחכים בקוצר רוח לחזור לשוק העבודה".