בן ברננקי שלח את וול סטריט לירידות של כ-1%

הדאו ג'ונס איבד 119 נק' בלחץ הנאום של יו"ר הפד ■ ברננקי: "הבעיות בכלכלה אינן זמניות; ה'פד' מוכן לסייע" ■ טבע איבדה כ-2% ■ יאהו זינקה כ-6%

מגמה שלילית בוול סטריט הערב (ה') בעקבות נאום ברננקי; המדדים ננעלו בירידות של כ-1% בעקבות נאום יו"ר הפד שהלחיץ את המשקיעים. ברננקי העביר מסר כי מצבה העגום של הכלכלה האמריקנית הוא אינו זמני וכי הפד מוכן לסייע. ברננקי לא רמז על תוכנית הקלה כמותית לעת עתה. עיני המשקיעים כעת נשואות לנאום אובמה בציפייה דרוכה לבשורה. אובמה צפוי לשאת בשורות חדשות בדבר הכלכלה האמריקנית בלילה הקרוב. נתוני מאקרו רבים פורסמו היום והשפיעו על כיוון המסחר, המשקיעים בוול סטריט הגיבו גם להחלטת הריבית בגוש האירו (שנותרה ללא שינוי) ולדבריו של נגיד ה-ECB, ז'אן-קלוד טרישה שחתך את תחזית הצמיחה באירופה.

נגיד הפדרל ריזרב בן ברננקי נשא נאום ואכזב בפעם השנייה בתוך מספר שבועות את המשקיעים בשווקים הגלובליים. ברננקי לא התייחס (שוב) לתוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3), ואמר כי ציפיות האינפלציה בארה"ב "נשארות יציבות". (לסיפור המלא).

יו"ר הפד העביר מסר מרגיע באומרו כי אין להורדת הדירוג של ארה"ב ע"י S&P השפעה מרחיקת לכת. נאום ברננקי מגיע היום על רקע דוח התעסוקה הקשה לחודש אוגוסט, שפורסם ביום ו' האחרון והצביע על אפס משרות שנוספו למשק האמריקני בחודש החולף. זאת, לאחר שבנאומו בג'קסון הול בחודש שעבר הצהיר יו"ר ה'פד' כי לא יכריז על תוכנית הרחבה כמותית נוספת (QE3), עד לפגישה הבאה של ועידת השוק הפתוח של ה'פד', ב-20-21 בספטמבר.

ממתינים לאובמה

נשיא ארה"ב ברק אובמה צפוי לנאום בשעה 2:00 לפנות בוקר ובשוק ממתינים לבשורה; אובמה צפוי להציג תוכנית בהיקף רחב של 300 מיליארד דולר כדי לתמרץ את שוק התעסוקה החבול בארה"ב, כך על פי הערכות בוול סטריט. הצצה ראשונה לתוכן נאומו סיפק השבוע אובמה כאשר אמר כי "יש הרבה כבישים וגשרים ברחבי המדינה שצריכים לעבור שדרוג. ויש מיליון עובדי בניה שמובטלים כרגע שמחכים בקוצר רוח לחזור לשוק העבודה".

שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, אמר הערב, לקראת נאום אובמה, כי "התוכנית שיציג אובמה תהיה משמעותית מאוד". דבריו האופטימיים של גייתנר שינו את כיוון המסחר - שעבר לעליות - כאשר האחרון ציין כי הנשיא יציג "חבילת תמריצים משמעותית מאוד", אשר תכלול תמריצי מס, רפורמות, תמריצים בשוק התעסוקה. בנוסף קורא גייטנר לאירופה לנקוט בגישה תקיפה יותר כדי לפתור את בעיות החוב ביבשת.

"כולנו דרוכים לקראת נאומו של הנשיא אובמה. 300 מיליארד דולר הוא המספר שמדברים עליו כרגע ואנו שואלים: האם 300 מיליארד דולר ישנו משהו אם 5 טריליון לא עשו זאת?", נכתב בסקירה של מחלקת המחקר של FXCM.

"מאז 2007 זו כמות הכסף שהוצאה כדי למנוע את העמקת המשבר, ולעודד את הכלכלה. התשובה לא ברורה כל כך, למרות שהשאלה נראית צינית ופרובוקטיבית", כותבים ב-FXCM. "התוכנית יכולה בהחלט להשפיע לטובה בתחום התעסוקה, במידה והנשיא יכוון את הכסף לכיוונים היצרניים, והדבר ייעשה בצורה מיידית, ועוקפת רגולציה וביורוקרטיה רגילה".

"קרב בין התחתית הכפולה לפסגה"

"נכון ליום רביעי בסיום המסחר, גם על סמך הגרפים ניתן להעריך שמגמת העליה תימשך", כותב המנתח הטכני של "גלובס", זיו סגל. "אנחנו עדיין בקרב בין התחתית הכפולה לפסגה המשולשת. הטיפוס מעל 1,175 נקודות הוא הוכחת יכולת של התחתית הכפולה. יעד רלבנטי לעליה של ה-S&P500 לטווח הקצר: 1,265 - 1,280 נקודות. מהלך מעל 1178 הוא סימן חיובי ביותר. אם יחזיק מעמד, נקבל איתות חיובי להמשך השבוע".

החלטת ריבית באירופה

ומעבר לים, מוסיפים המשקיעים לחשוש מהתרחבות משבר החוב באירופה. זאת, כאשר בגרמניה צפוייה להתבצע הצבעה לאישור הסיוע ליוון בסוף החודש. באיטליה, שגם היא עמוסה בחובות, אישר היום הפרלמנט את הרחבת תוכנית הצנע הממשלתית, בהיקף של 45 מיליארד אירו נוספים.

בתוך כך, הכריז היום נגיד הבנק האירופי המרכזי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, על החלטת הריבית - אשר נותרה כצפוי ללא שינוי, ברמה של 1.5%. לאחר פרסום ההחלטה, יצא טרישה בנאום בדבר תחזיותיו להמשך הצמיחה באירופה - כאשר המשקיעים גילו אכזבה לאו דווקא מהדברים שאמר, אלא בעיקר ממה שלא אמר: טרישה לא התבטא בבוטות לגבי צעדים נוספים שינקוט ה-ECB ברקע משבר החובות הריבוניים וההאטה בצמיחה באירופה, וכן ציין כי "אין בעיית נזילות, וכלכלת היבשת ממשיכה להתרחב בקצב מתון". (לסיפור המלא)

האדישות הניכרת מנאומו של טרישה לנוכח המשבר, וכן הכרזתו כי ה-ECB עדכן למטה את תחזית הצמיחה לגוש האירו ל-2011 לרמה של 1.2%-1.4% - החריפו את הירידות במדדים המרכזיים באירופה וכן בחוזים העתידיים בוול סטריט. עוד ראוי לציין, כי טרישה לא הכריז - כפי שציפו בשוק - על שינוי במדיניות המוניטארית, אשר תכלול הפסקת העלאות הריבית.

שטף של נתוני מאקרו

בשעה 15:30 (שעון ישראל) התפרסם המאזן המסחרי, שהצביע על גירעון של 44.8 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה לצפי לגירעון של 50.6 מיליארד דולר. כמו כן, עודכן נתון המאזן המסחרי לחודש החולף, לגירעון של 51.6 מיליארד דולר, לעומת גירעון של 53.1 מיליארד דולר באומדן קודם. מדובר בצניחה של 13.1% בגירעון המאזן - הצניחה הגדולה ביותר מאז פברואר 2009.

באותה השעה פורסמו התביעות השבועיות לדמי אבטלה, כאשר משרד התעסוקה האמריקני דיווח כי נתון התביעות השבועיות עמד על כ-414 אלף תביעות, מעל הצפי בשוק ל-407 אלף תביעות בלבד, ובהשוואה ל-412 אלף תביעות בשבוע החולף - כאשר גם הנתון המדובר עודכן מעלה, לאחר שבשבוע שעבר הצביע האומדן על 409 אלף תביעות בלבד. (לסיפור המלא)

בשעה 18:00 פורסם נתון מלאי הנפט ומוצריו, שצנח ב-4 מיליון חביות השבוע, לעומת צפי בשוק כי המלאים ירדו ב-1.9 מיליון חביות בלבד; זאת, לעומת עלייה של 5.3 מיליון חביות בשבוע שעבר.

בשעה 22:00 פורסם נתון אשראי הצרכנים לחודש יולי, שהציג עלייה מפתיעה של 5.9% והסתכם ב-12 מיליארד דולר, זאת לעומת צפי ל-6.5 מיליארד דולר ולעומת 15.5 מיליארד דולר בחודש החולף. נציין כי מדובר בעלייה הגבוהה ביותר שנרשמה בנתון זה מאז אפריל 2008.

מניות הבנקים במוקד

מניות הבנקים המשיכו לרכז עניין ברקע הטלטלות האחרונות בשווקים, ובצל ההודעה כי אחת מסוכנויות הפיקוח של הממשל האמריקני הגישה בשבוע שעבר תביעות נגד 17 קבוצות פיננסיות בינלאומיות, בטענה ששיווקו בצורה כוזבת ניירות ערך מגובי משכנתאות בסך כמעט 200 מיליארד דולר, ובתביעה לפיצויים בסף מיליארדי דולרים. בין היתר, נציין את בנק אוף אמריקה , ברקליס , סיטיגרופ , מורגן סטנלי ו-JP מורגן צ'ייס

ענקית הטכנולוגיה יאהו הוסיפה לעמוד במוקד בעקבות ההודעה על פיטורי מנכ"לית החברה קרול ברטז אתמול, ומינויו של טים מורס למנכ"ל זמני.

טבע דיוחה אתמול על הצלחה בניסוי: הודיעו כי על פי תוצאות ראשוניות של מחקר קליני בשלב II - המוצר MG01CI, המטפל בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) במבוגרים, עמד ביעד המרכזי - שיפור מובהק וירידה בחומרת ההפרעה בקשב וריכוז.

חברת חיפושי הנפט והגז האמריקנית נובל אנרג'י ריכזה עניין ברקע איומיו של ר"מ טורקיה רג'פ-טאיפ ארדואן, ולאחר שהבהירה כי תמשיך כרגיל בקידוח ב"בלוק 12" בקפריסין. נובל אמרה לעיתון הקפריסאי "Cyprus Mail" כי תמשיך בתוכנית הקידוח חרף האיומים של ארדואן. שלשום נודע כי ארדואן איים על קפריסין לבל תאפשר לנובל אנרג'י לקדוח ב"בלוק 12", שם יש לקבוצת דלק אופציה לרכוש 30% מהזכויות בקידוח.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]