ארה"ב: מלאי הנפט מתחת לצפי; עלייה בתביעות לדמי אבטלה

(עדכון) - עדות נוספת לחולשת שוק התעסוקה האמריקני: הצפי היה ל-407 אלף תביעות בלבד ■ גם הנתון לשבוע החולף עודכן מעלה ■ גירעון המאזן המסחרי הצטמצם ב-13.1%

בזירת המאקרו בארה"ב, פורסם היום ב-15:30 (שעון ישראל) עוד נתון מאכזב, כאשר משרד התעסוקה האמריקני דיווח כי נתון התביעות השבועיות לדמי אבטלה עמד על כ-414 אלף תביעות, מעל הצפי בשוק ל-407 אלף תביעות בלבד, ובהשוואה ל-412 אלף תביעות בשבוע החולף - כאשר גם הנתון המדובר עודכן מעלה, לאחר שבשבוע שעבר הצביע האומדן על 409 אלף תביעות בלבד.

מדובר בנתון נוסף המצביע על המצב הרעוע של שוק התעסוקה האמריקני, המוסיף להדאיג את המשקיעים שחוששים מהתגברות ההאטה בארה"ב ומסיכון למיתון נוסף. חששות אלו קיבלו תמיכה ביום ו' האחרון, עם פרסום דוח תעסוקה חלש מאד בארה"ב, שבישר כי לא נוספו כלל משרות חדשות לשוק האמריקני בחודש אוגוסט.

נציין כי ממוצע התביעות לדמי אבטלה בארבעת השבועות החולפים - המהווה אומדן אמין יותר למצב שוק התעסוקה - עלה ב-3,750 תביעות לממוצע של 414,750 תביעות - הרמה הגבוהה ביותר מאז אמצע יולי.

"כאשר הסיכון לתרחיש של מיתון כפול עולה, החברות הגדולות חותכות בהוצאות העובדים", מסביר ג'פרי רוץ' (Jeffery Roach), אנליסט ב-Horizon השקעות. "החברות לא מוכנות להוביל לעלייה בתפוקות על חשבון יצירת משרות נוספות, והכלכלה ממשיכה לקרטע".

הגירעון המסחרי צנח ב-13.1%

עוד באותה השעה פורסם גם המאזן המסחרי, שהצביע על גירעון של 44.8 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה לצפי לגירעון של 50.6 מיליארד דולר. כמו כן, עודכן נתון המאזן המסחרי לחודש החולף, לגירעון של 51.6 מיליארד דולר, לעומת גירעון של 53.1 מיליארד דולר באומדן קודם.

מדובר בצניחה של 13.1% בגירעון המאזן - הצניחה הגדולה ביותר מאז פברואר 2009. כמו כן, עודכנו אומדני המאזן המסחרי לחודשים אפריל, מאי ויוני כלפי מטה - מה שמוביל את חלק מהאנליסטים להעריך ולקוות כי ייתכן ונתון צמיחת התמ"ג בארה"ב לרבעון השני, יעודכן גם הוא מעלה, לנתון הגבוה מהאומדן הקודם של 1%.

מאוחר יותר, ב-18:00 פורסם נתון מלאי הנפט ומוצריו, שצנח ב-4 מיליון חביות השבוע, לעומת צפי בשוק כי המלאים ירדו ב-1.9 מיליון חביות בלבד; זאת, לעומת עלייה של 5.3 מיליון חביות בשבוע שעבר.

במוקד זירת המאקרו היום עומדים, עדיין, שני נאומים מרכזיים של האושיות המרכזיות ביותר בזירה הפיננסית האמריקנית: נשיא ארה"ב ברק אובמה ויו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי. ברננקי צפוי לשאת דברים ב-20:30 (שעון ישראל), ולהתייחס למצבה של כלכלת ארה"ב המקרטעת; כאשר מאוחר יותר (02:00 שעון ישראל) ינאם אובמה, אשר צפוי להכריז על תוכנית לעידוד שוק התעסוקה האמריקני, בהיקף של 300 מיליון דולר.