טרישה: "אין בעיית נזילות; הצמיחה באירופה תהיה מתונה"

(עדכון) - נגיד הבנק המרכזי האירופי הודיע כצפוי על השארת הריבית ללא שינוי - אך בניגוד לציפיות בשוק הוא סירב להתחייב שיפסיק את העלאות הריבית ■ תחזית הצמיחה בגוש האירו עודכנה למטה ■ "רמת אי הוודאות גבוהה מאוד, אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב"

כלכלת אירופה ממשיכה להתרחב בקצב מתון אולם יש מספר גורמים שפוגעים במומנטום, כמו האטה בצמיחה העולמית, תנודתיות בשווקים ופגיעה במחירי המניות. לכן, כלכלת גוש האירו צפויה להתרחב בקצב מאוד מתון בחצי השני של השנה. כך אמר היום (ה') ז'אן קלוד טרישה, נגיד ה-ECB, במסיבת עיתונאים.

ה-ECB עדכן למטה את תחזית הצמיחה לגוש האירו ל-2011 לרמה של 1.2%-1.4%. התחזית ל-2012 עומדת בטווח רחב מאוד של 0.4% עד 2.2% עקב רמת אי הוודאות הגבוהה במספר היבטים של הכלכלה.

טרישה העריך כי האינפלציה צפויה לרדת מתחת ל-2% בחצי הראשון של 2012 על רקע המצב הכלכלי ההאטה הצפויה בצמיחה.

בנוגע לבנקים אמר טרישה כי "חשוב מאוד שהבנקים באירופה יחזרו לשווקים במטרה לגייס הון ולחזק את המאזנים שלהם, כפי שעולה ממבחני הלחץ שנערכו לאחרונה. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הנתונים המגיעים מהכלכלה על מנת להגיב בצעדי מדיניות מתאימים".

טרישה חזר ואמר כי "חשוב מאוד שהממשלות יצמצמו את הגרעונות שלהם ויעמדו בהתחייבויות שלהם ויראו נחישות לעמוד ביעדי התקציב. על הממשלות לבצע במהירות רפורמות שישפרו את המבנה התחרותי שלהם ויעודדו את התחרות והתעסוקה. יש לעודד הפרטה של שירותים שכיום מסופקים על ידי מונופולים ממשלתיים".

בתשובה לשאלה בנוגע לשיעורי הריבית בחודשים הקרובים ולנזילות בשווקים ובבנקים אמר טרישה כי "ההחלטה היום הייתה על דעת כולם. כיום יש יותר סיכונים להמשך הצמיחה לעומת המצב לפני חודש וזה משמעותי ובמקביל סיכוני האינפלציה פחתו. כבר החלטנו על הגברת הנזילות לשבוע, חודש ו-3 חודשים ואנו עומדים הכן לספק עוד נזילות במידת הצורך. אין בעיית נזילות בכל מרחב האירו, זו לא בעיה כיום".

"מספקים נזילות רבה לשווקים"

בתשובה לשאלה אחרת אמר טרישה כי "יש החמרה בתנאי הנזילות בחלקים מסויימים של האיחוד האירופאי ואנו מועדים לכן, אבל אין בעיה כוללת בכל הגוש. לכן, אנחנו עדיין נמצאים במצב של מדיניות מוניטארית מרחיבה ומספקים נזילות רבה לשווקים, וגם רוכשים אגרות חוב של מדינות מסויימות בגוש".

בנוגע לרכישות האג"ח שה-ECB מבצע אמר טרישה כי "אין בכוונתינו להודיע מראש על כמויות הרכישה אלא רק על הפעולות שכבר ביצענו בשווקים ומה שכבר רכשנו. יש אי וודאות ברמה מאוד מאוד גבוהה בכל העולם ולכן הסיכונים לכלכלות הם גבוהים".

"אנחנו, כרגיל, עומדים על המשמר ומוכנים לעשות מה שצריך ולפעול במידת הצורך. אבל, אנחנו לא נתחייב מראש על צעדי מדיניות שונים", אמר טרישה.

קודם לכן נודע כי הריבית בבריטניה נותרה ללא שינוי, ברמה של 0.5%, וריבית גוש האירו נותרה אף היא ללא שינוי ברמה של 1.5%. שתי ההחלטות היו צפויות.

עם זאת, נגיד הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן-קלוד טרישה, היה צפוי להכריז היום (ה') על שינוי במדיניות המוניטארית, שינוי שבבסיסו הצהרה חד-משמעית על הפסקת העלאות הריבית - 5 חודשים בלבד לאחר שהחל בתהליך העלאות הריבית. הבנק המרכזי האירופי פרסם את החלטת הריבית בשעה 14:45 וב-15:30 החל טרישה לנאום וענה על שאלות העיתונים.

השווקים עברו לירידות

לפי דיווחים בתקשורת הזרה, נתוני אינפלציה חדשים שהתרכזו בבנק המרכזי האירופי מעידים על הסרת האיום האינפלציוני בשל משבר החובות שגורם להאטה בצמיחה. לפיכך, טרישה צפוי להפסיק את העלאות הריבית ואולי אף להוריד אותה מרמה של 1.5% בחודשים הקרובים. כאמור, זה לא קרה ולאחר דברי טרישה עברו השווקים לירידות והאירו נחלש מול הדולר.

האינפלציה השנתית באיחוד האירופי עומדת על 2.5% נכון ל-12 החודשים שהסתיימו באוגוסט; היעד של הבנק המרכזי עומד אמנם על 2% לכל היותר, אך ציפיות האינפלציה ירדו וההערכה היא כי לחצי המחירים יתמתנו בשל התקררות הצמיחה. כמו כן, בכוונת טרישה להעביר מסר מרגיע לשווקים לפיו הוא קשוב לנעשה, לאחר שבשבועות האחרונים נפלו שוקי המניות ומחירי הסחורות בשל החשש מכניסה למיתון נוסף.

בחודש שעבר הכריז הפדרל ריזרב על הותרת הריבית בארה"ב ברמה אפסית לפחות עד אמצע שנת 2013, ובהודעת הריבית בסוף החודש ייתכן שהפד יכריז על צעדים מוניטאריים חדשים לעידוד הצמיחה. לפיכך, טרישה לא יכול להישאר אדיש והוא עשוי להגיב הן בהורדת הריבית ואולי אף בהרחבת תוכנית רכישות האג"ח הממשלתיות של מדינות אירופה עמוסות החובות. בשבועות האחרונים הבנק המרכזי האירופי תמך רבות בספרד ואיטליה כאשר רכש את אגרות החוב שלהן, ואף השתתף בהנפקות אג"ח וסייע להורדת הריביות שם.

מוקדם יותר השבוע דחק טרישה באיטליה לזרז את הקיצוצים בתקציב כדי לתת מענה לגירעון התופח שלה. גם מריו דראג'י, נגיד הבנק המרכזי באיטליה שאמוד להחליף את טרישה מה-1 בנובמבר, קרא לממשלות אירופה לטפל בדחיפות בגירעונות שלהן ולא יסתמכו על רכישות אג"ח ע"י הבנק המרכזי.