משרד השיכון: מחירי הדירות יירדו לאט; לא תהיה קריסה

סקירה רחבה של משרד השיכון על שוק הנדל"ן: 145 משכורות ברוטו נדרשות היום כדי להגיע לדירת 4 חדרים ■ צפויה ירידה בהיצע הדירות להשכרה בשל עידוד מכירת דירות להשקעה

מחירי הדירות יירדו בקצב איטי ולא צפויה מפולת בשוק הנדל"ן - כך מעריך משרד השיכון בסקירה רחבה שפרסם היום (ה') על שוק הנדל"ן. בסקירה צוין כי מבין 2 האפשרויות של "התכנסות" בשוק - ירידה במחירי הדירות או עלייה בשכר הדירה - האפשרות הראשונה היא הסבירה יותר להערכתו.

"לאור משך התאמה איטי של היצע הדירות במשק לביקוש, נראה כי התאמה באמצעות ירידה יחסית במחירי הדירות הינה איטית יותר", נכתב בסקירה. "עידוד מכירת דירות להשקעה צפויה להוריד את היצע הדירות להשכרה בטווח הקצר".

דירות / מתןך: משרד השיכון
 דירות / מתןך: משרד השיכון

מקור: משרד השיכון

נתוני המשרד לא יעודדו את מפגיני האוהלים ואת מי שמבקש לרכוש דירה: ברבעון הראשון של 2011 נדרשו 145 משכורות ברוטו לרכישת דירת 4 חדרים ממוצעת. מדובר אמנם בירידה קלה לעומת 150 משכורות שנדרשו ב-2010, אך עדיין ברמה גבוהה למדי לעומת 125 משכורות בשנים 2007-2008.

בסקירה מודגשת מגמת הירידה בביקושים לדירות, "מהמחצית הראשונה של 2011 ובמיוחד מהרבעון השני של השנה, תוך המשך הגידול בהיצע". לפי המשרד, "גורמים אלה תומכים בהתמתנות קצב עליית מחירי הדירות וייתכן שישפיעו אף בכיוון ירידה מחירים לאחר העליות החדות".

משרד השיכון, בראשות השר אריאל אטיאס, החל באוקטובר 2009 במדיניות שיווקי קרקעות באופן אגרסיבי כדי להביא לעלייה בהיצע הדירות החדשות לשם הורדת המחירים. 30 אלף דירות שווקו מ-2010 (לאחר ביטולי מכרזים), כאשר לשם ההשוואה בשנים 2005-2008 שווקו כ-20 אלף דירות בלבד (לאחר ביטולי מכרזים).

דירות / מתןך: משרד השיכון
 דירות / מתןך: משרד השיכון

נתוני המשרד מצביעים גם על קיצור בזמן בניית פרויקטים של דירות למגורים, ל-24.3 חודשים ברבעון הראשון של 2011, לעומת מ-26.4 חודשים ב-2010.

דירות / מתןך: משרד השיכון
 דירות / מתןך: משרד השיכון