דיל במינהל: אטיאס ימליץ על בנצי ליברמן, נתניהו ישיב במחווה

רה"מ לא יאשר סף השתכרות ב"מחיר למשתכן" ■ לשכת רה"מ: "טרם התקבלה החלטה; המועמד ייבחר בהתייעצות עם שרי השיכון והאוצר" ■ סף ההשתכרות יפגע בציבור החרדי בקבלת דיור

דיל למינוי ראש מינהל מקרקעי ישראל? ל"גלובס" נודע על הבנה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר השיכון, אריאל אטיאס, לפיה אטיאס ימליץ על מינויו של בנצי ליברמן לתפקיד מנהל רשות (מינהל) מקרקעי ישראל, כפי שמעדיף נתניהו. ראש הממשלה נתניהו לא יאשר המלצה של ועדת טרכטנברג, אם ההמלצה תהיה להכליל בקריטריונים של "מחיר למשתכן" תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות. במערכת הפוליטית מאמינים כי זהו ה"דיל" שעומד מאחורי הכוונה למנות את ליברמן לתפקיד. לפי שעה לא ברור אם המינוי המדובר יובא לאישור הממשלה ביום ראשון.

קריטריון סף של כושר השתכרות עשוי לעקר את היתרון המובנה של הציבור החרדי בפרויקטים של "מחיר למשתכן", בהם 30% מהדירות מופנות למי שיש לו 7 ילדים ומעלה, ועוד 30% מהדירות מופנה למי שיש לו 6-4 ילדים והשאר למי שיש לו עד 3 ילדים.

יתרון מובנה

בוועדת טרכטנברג לדיור התגלעה בישיבה האחרונה מחלוקת חריפה אם להכניס את הקריטריון כתנאי סף אוניברסלי, או להסתפק בפשרה לפיה הוא לא יוכנס כתנאי סף, אלא רק כקריטריון לתעדוף, במשקל שאיננו ידוע כרגע. חבר הוועדה, מנכ"ל משרד השיכון מרדכי מרדכי, התנגד בחריפות לתנאי סף של כושר השתכרות. בקריטריון זה יכריע בסופו של דבר נתניהו, כשיקבל את המלצות טרכטנברג.

בנצי ליברמן ועו"ד עזרי לוי הומלצו על-ידי ועדה בראשות אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הפורש, מנכ"ל משרד השיכון, מרדכי מרדכי, והממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן. נתניהו הותיר לאטיאס את הבחירה בין שני המועמדים. על המינוי חייבים לחתום רה"מ ושרי השיכון והאוצר.

הניסיון לקדם במהירות את המינוי של ליברמן גרם להתרוצצות בימים האחרונים, סביב הארכת המינוי הזמני של מ"מ מנהל המינהל, רונן כהן, שהחליף את המנכ"ל המתפטר ירון ביבי. זאת, משום שהמינוי הזמני של כהן הסתיים אתמול, והמגמה הייתה לנסות למנות את ליברמן כמנהל קבוע, בלי צורך להאריך את המינוי הזמני של כהן. המינוי של כהן הוארך אתמול (ד') בערב לחודש נוסף.

לשאלת "גלובס" על ההבנה של מינוי ליברמן ואי הכללת כושר השתכרות כתנאי סף ב"מחיר למשתכן", נמסר ממשרד ראש הממשלה: "טרם התקבלה החלטה סופית. המועמד ייבחר בהתייעצות עם שרי השיכון והאוצר". ממשרד המשפטים נמסר כי המועמדות של ליברמן עדיין לא הגיעה לבדיקת המשנה ליועמ"ש מלכיאל בלאס, לבדיקת הסדר ניגוד עניינים.

קרבה לנתניהו

כפי שפורסם ב"גלובס" ("העתירות כבר בדרך" מאת משה ליכטמן, 25.8), עו"ד בנצי ליברמן, תושב פדואל בשומרון, שהיה סגן ראש עיריית חדרה, עסק בנדל"ן בשוק הפרטי כיועץ לחברת קרדן. לליברמן קשר אישי ישיר לנתניהו, מה שיאפשר לזכות בגיבוי אם יתעוררו חילוקי דעות בינו לבין אטיאס. הוא נחשב אדם ממוקד מטרה, וייתכן שיוכל להתמודד עם הרפורמה ברשות המקרקעין לצד המשך שיווקי קרקע בהיקפים גדולים.