תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

פוליטיקה עכשיו: דירוג הנשים המשפיעות שכיכבו בתקשורת

השנה הזו התאפיינה במאבקים חברתיים שהובלו על ידי נשים, ולמרות זאת, בראש דירוג הסיקור התקשורתי מככבות פוליטיקאיות ■ לדירוג 50 המשפיעות 2011

כמעט בכל נושא שעלה השנה על סדר היום החברתי-ציבורי, נשמע קולן של הנשים. כמות ההופעות שלהן בכל אמצעי התקשורת רושמת גידול גם השנה.

הפוליטיקאיות ציפי לבני ושלי יחימוביץ' הן הנשים המסוקרות ביותר בשנה החולפת. מרבית הסיקור שלהן היה ענייני, פוליטי, חברתי ומפלגתי, ורק מיעוט מהכתבות עסקו בנושאים אישיים כגון רכילות ומשפחה.

שמה של לבני עולה בעיקר כשהיא מציגה את עמדת האופוזיציה לסוגיות שעל סדר היום. יחימוביץ', לעומת זאת, זוכה לסיקור נרחב למרות שאינה מחזיקה בעמדת מפתח פרלמנטרית. הסבר אפשרי לכך הוא עמדותיה הנחרצות בנושאי כלכלה ומאבקי עובדים. מאבקים אלה מסוקרים גם בעיתונות הכלכלית וגם בעיתונות הכללית, והסיקור הכפול מגדיל את נפח הופעותיה בתקשורת. מרבית מהחשיפה של יחימוביץ' נובעת ממאבקה בעניין תמלוגי הגז. בהקשר זה היא סוקרה כמעט תמיד באופן חיובי.

במקום השלישי נמצאת נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש. כמייצגת מערכת שלטון החוק בישראל היא זוכה לסיקור נרחב ואוהד של נאומיה ועמדותיה בעניין גבולות שלטון החוק והחברה בישראל. יחד עם זאת, העובדה שהיא הפנים המייצגות את בית המשפט מנקזת אליה את הביקורת העוסקת באופיו של העליון. למעשה, הביקורת הגוברת על בתי המשפט מיתרגמת לכך שביניש סופגת מתקפות תקשורתיות יותר מאשר נשיאי בתי משפט שכיהנו לפניה.

השנה הסוערת ביותר מבחינה חדשותית עברה על זהבית כהן, מנכ"ל אייפקס ישראל. בשנים קודמות היא סוקרה באופן מצומצם יחסית, אך בשנה הנוכחית החשיפה שלה עלתה באופן משמעותי (פי 4 מבשנה שעברה), גם לחיוב, אך בעיקר לשלילה. העוצמה שיוחסה לה בעת ניהול הדיונים סביב מכירת תנובה למבטח שמיר וההישגים בנוגע לפסגות, התחלפה בביקורת על קרירות בעת משבר הקוטג'. החריפות העסקית מול אנשי עסקים אחרים תורגמה בעת המשבר לנוקשות מול רחשי הציבור.

סיקור דומיננטי של משבר הקוטג'

בשונה מכהן, עופרה שטראוס משמשת כפנים התקשורתיות של חברת שטראוס לאורך שנים. גם אצלה סיקור משבר הקוטג' היה דומיננטי, והגיע לכדי שליש מהחשיפה התקשורתית. עד לתחילת המחאה סוקרה שטראוס מזווית רכילותית ומשפטית, ולאחר מכן החלה העיתונות להתמקד גם בפעולותיה העסקיות. ממש כמו כהן, גם שטראוס זכתה לקיתונות של ביקורת ציבורית ותקשורתית.

שרי אריסון וגליה מאור, שבשנה שעברה הובילו את טבלת ההופעות בתקשורת, הגיעו השנה למקומות החמישי והשישי בהתאמה. הסיקור של שתיהן התמקד בפעילות העסקית בהנהגתן. אריסון זכתה לתשומת לב תקשורתית רבה בזכות מכירת מניותיה בבנק הפועלים. הסיקור של מאור היה שלילי יותר מזה של אריסון, משתי סיבות. הראשונה נוגעת לביקורת על העלאת שכרה ב-200 אלף שקל, והשנייה נוגעת לדרישת עמותת אומ"ץ להדיח אותה מתפקידה, בעקבות עסקאות נדל"ן שבהן הייתה מעורבת יועצת הבנק, עו"ד דליה טל.

הניצחון של אליצור רמלה בגביע אירופה בכדורסל, הוביל לסיקור חיובי ונרחב של הקפטנית שי דורון. ניצחון מרענן ובלתי צפוי זה משך את תשומת לבה של התקשורת, ומיצב את דורון כאחת מאדריכליות הניצחון. ספורטאית נוספת שזכתה לסיקור משמעותי היא דניאל פרנקל, זאת על אף שאינה שייכת לתחומים הקלאסיים המעניינים את התקשורת, כדורגל וכדורסל, אלא לאתלטיקה קלה - קפיצה לגובה. בזכות העובדה ששברה שיא ישראלי, נמצאת פרנקל במקום ה-12 בטבלת הסיקור התקשורתי, קצת פחות מסמדר ברבר צדיק וקצת יותר מענת לוין.

מעורבותה של ליאורה עופר בעסקאות הגז וברכישת הקניונים של מליסרון ממקמת אותה במקום התשיעי בדירוג האזכורים. בעוד הסיקור סביב נושא הגז היה חיובי, רכישת הקניונים לוותה בדילמות סביב סוגיית הריכוזיות במשק. את העשירייה סוגרת נדל"ניסטית נוספת - ענבל אור, שהשנה התקשורתית שלה מתמצתת בתוכה את מורכבות היחס לנשים בעמדות מפתח. ההשפעה של אור על שוק הנדל"ן וקידום קבוצות הרכישה, שסוקרה בהתלהבות, גררה אחריה התייחסות למראה החיצוני שלה.

בעשירייה השנייה של הדירוג נמצאות כמה נשים שלראשונה זוכות לסיקור תקשורתי נרחב, ובראשן דפני ליף, יוזמת המחאה החברתית. בעיני העיתונים הכלכליים, שהפכו למובילי החשיפה בנושא, מייצגת ליף את המחאה כולה, ולכן הם מרבים לצטט אותה ולכתוב על פועלה. לעומת זאת, רק אחוז קטן מהשטח המוקצה לליף בעיתונים היומיים ובאינטרנט עסק בה באופן אישי, זאת בשונה באופן מוחלט משאר הנשים המופיעות בדירוג.

טמירה ירדני, האדריכלית של "כוכב נולד", משכה אליה אש ברשתות החברתיות כאשר ביקשה מדפני ליף לדחות את אחת מהפגנות המחאה שארגנה - על מנת שלא תפגע ברייטינג של גמר התוכנית. בסופו של דבר הגיעה התוכנית לרייטינג שיא בתולדותיה, מה שזכה לסיקור נרחב.

לפני תחילת המאבק הגדול של השנה חגגה התקשורת את קידומה של אורנה ברביבאי לדרגת אלוף, הדרגה הגבוהה ביותר שאליה הגיעה אישה בצה"ל. בניגוד לסיקור של הפוליטיקאיות, הסיקור של אישה בכירה במערכת הביטחון לווה בהתייחסות נרחבת לתא המשפחתי שלה.

עבודותיה של האמנית סיגלית לנדאו, שנבחרה לייצג את ישראל בביאנלה לאמנות בונציה, זכו לסיקור אוהד. הסיקור התקשורתי שלה היה גבוה מזה של סטלה הנדלר, האישה החזקה בענף התקשורת שעברה מחברת 012 סמייל ל-HOT, והפכה ליד ימינו של הבעלים פטריק דרהי.

הכותב הוא מנכ"ל יפעת. הנתונים מתייחסים לתקופה שבין אוגוסט 2010 ליולי 2011

לדירוג 50 המשפיעות 2011