האם יקשיב ביבי לסוכנויות הדירוג?

גם האנליסטים של S&P יודעים שלא די בדירוג העולה כדי להחזיר לבורסה בישראל את הזרים

בסוף השבוע האחרון קיבלה ממשלת ישראל רוח גבית למדיניות כלכלית אחראית - העלאת דירוג האשראי על ידי סוכנות הדירוג S&P לדרגת A+, וזאת רק חודש בלבד לאחר הורדת הדירוג לממשלת ארה"ב על ידי אותה הסוכנות.

שר האוצר וראש הממשלה יכולים לחזור לחייך - בעיתוי נפלא מבחינתם הם מקבלים גיבוי מהעולם על כך שלדעת ה"עולם" עליהם לעמוד איתנים מול ועדת טרכטנברג ולהמשיך לשמש המבוגר האחראי מול ה"עם" שלא יודע מה טוב לו.

המשמעות העיקרית של ההחלטה נוגעת כמובן לעלות גיוס החוב של ממשלת ישראל, אשר צפויה לרדת בטווח הארוך נוכח העלאת הדירוג - אך בעת הנוכחית, נדמה שהסיפור האמיתי בעבור הממשלה הוא סביב נושא המחאה החברתית. בסוכנות הדירוג ציינו כי אחת מנקודות המפתח להעלאת הדירוג הינה הריסון התקציבי והמדיניות הכלכלית האחראית.

מאז מאי 2010, עת עבר המשק הישראלי שינוי הגדרה לשוק מפותח כחלק ממדינות ה-OECD ולא עוד שוק מתפתח, סבל השוק המקומי מיציאת כספים מאסיבית של משקיעים זרים. מנהלי השקעות בעולם נאלצו להוציא את מדינת ישראל מקרנות המתמקדות בשווקים מתעוררים, בעוד מנהלי קרנות של מדינות מפותחות לא מיהרו להכניס את ישראל לתיקי ההשקעות שלהם. התוצאה - ירידה משמעותית בכסף הזר המושקע בישראל.

הבורסה בישראל הושפעה מאוד מהיעדרו של הכסף הזר בשנה האחרונה והמדדים המובילים הציגו מאז תשואת חסר ביחס למדדים מובילים בעולם. העלאת דירוג האשראי של ישראל אינה גורם מספיק לבדו כדי להחזיר את המשקיעים הזרים להתעניין במשק המקומי, אך בעת בה הכלכלות המפותחות בעולם סובלות מהורדת דירוג וחלקן, לדוגמה יוון, נמצאות אף בסכנת קריסה, אין ספק כי ברמת המקרו ישראל יכולה וצריכה לחוש גאווה.

עם זאת, כדי שהעלאת הדירוג תהווה קרקע פורייה לכך שהמשקיעים הזרים יחזרו, ציינו כלכלני סוכנות הדירוג כי יש לצפות לרגיעה במצב הבטחוני באזור. אם כן, בכל הנוגע לטווח הקצר, המסחר בבורסה צפוי להיות מושפע יותר מהנעשה בארה"ב ובאירופה, כאשר הירידות החדות בסוף השבוע האחרון שוב צפויות להעיב על המסחר בבורסה בתחילת השבוע, וללא רוח גבית מבורסות העולם גם הבורסה שלנו תתקשה לשוב לעלות.

"השוק מחכה לספטמבר", כתבתי במדור זה לפני מספר חודשים, והרושם הוא שכך גם סבורים בסוכנות הדירוג, אשר מציינת בדוח שלה כי כדי שהדירוג של ישראל לא ישנה כיוון, יש לצפות לרגיעה במצב הביטחוני.

ב-S&P מציינים את החשש הקיים בשל אי היציבות הביטחונית באזור, ובחלוף ספטמבר אולי נדע טוב יותר לאן מועדות פנינו. השוק בהחלט עדיין מחכה לתשובות.

כעת, מעניין לראות גם אם ראש הממשלה יקשיב לעצה של סוכנות הדירוג ויפעל בכיוון של הסדר מתחייב עם שכנינו, אם הוא מסוגל לכך, דבר שיבטיח המשך העלאת הדירוג.

שינוי סדר העדיפויות החברתי נחוץ כדי להבטיח רווחה לעם, אשר נמצא כיום בהרגשה ש"הניתוח הצליח אך החולה מת" - הכלכלה חזקה ומשגשגת והציבור הרחב לא נהנה מכך. שינוי סדר העדיפויות החברתי נחוץ גם כדי להבטיח את חזרת המשקיעים הזרים כפי שמציינים בסוכנות הדירוג - או במילים אחרות, נדרש שלום עם שכנינו ונדרש שלום בתוך עמנו.

בשורה התחתונה, בעיקר הדברים, יש לנהוג באחראיות.

הכותב הוא מנכ"ל מיטב טרייד ני"ע