אין בשורה: שרי האוצר באירופה שוללים צעדים פיסקאליים

(עדכון) - שרי האוצר נפגשים בפולין, כדי לדון במשבר החוב ■ על הפרק: החובות של יוון, היקף קרן החילוץ האירופית, ובחינת האפשרות להנפקת אג"ח כלל-אירופאיות ■ שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, משתתף לראשונה במפגש ■ אנליסט: "לצערי, לא סביר שיגיעו לפיתרון"

שרי האוצר של האיחוד האירופי יחד עם נציגי הבנקים המרכזיים, מתכנסים היום (ו') ומחר בורשה, פולין, כדי לדון בדבר משבר החובות הריבוניים באירופה, בדגש על המשבר ביוון. לראשונה, מצטרף למפגש של שרי האוצר ונגידי הבנקים באירופה גם שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, שמאיץ בקובעי המדיניות האירופאים לנקוט בצעדים פיסקאליים ומוניטאריים כדי לטפל במשבר.

אולם, על פי דיווחים בסוכנויות הידיעות, נראה כי שרי האוצר באירופה שוללים צעדים להאצת הצמיחה והזרמת הון לשווקים, כדי לטפל במשבר התוקף את אירופה כבר 18 חודשים. מנגד, ממשיך גייתנר להפציר במובילי המדיניות לנקוט בצעדים משמעותיים, אשר גורסים כי "אין מקום לקיצוץ במיסים או להגדלת ההוצאות על רקע החשש מהמשך המיתון".

"יש לנו תפיסות ועמדות שונות מאלה של עמיתנו בארה"ב בכל הקשור לתמרוץ השווקים", אמר ז'אן-קלוד יונגר, ראש ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי וראש ממשלת לוקסמבורג. "אנחנו לא רואים מקום להשקת חבילות תמריצים - זה פשוט לא יתאפשר".

"יש לכם האפשרות לנהל את האתגרים הפיננסים העומדים בפני יבשת אירופה. אתם פשוט צריכים להחליט לעשות כן", אמר מנגד גייתנר.

בהחלטה סופית על יוון - באוקטובר

מוקד הדיונים, עומדת סוגיית משבר החוב ביוון - לאחר שלאחרונה אושרה תוכנית חילוץ בהיקף 159 מיליארד אירו לפני שלושה חודשים. כמו כן, צפויים המשתתפים לדון בהיקף הרצוי לקרן החילוץ האירופאית (EFSF), אשר מחזיקה בהיקף מזומנים של 440 מיליארד אירו - סכום שאינו צפוי להספיק, במקרה של "אפקט דומינו" שיתרחש לאחר פשיטת רגל אפשרית של יוון, קל וחומר של כלכלות איתנות וגדולות יותר - דוגמת איטליה וספרד.

באשר ליוון, הודיע במהלך היום יונגר, כי "ההחלטה על הענקת הסיוע הנוסף לממשלת יוון במסגרת תוכנית החילוץ שגובשה לה בשנת 2010, תתקבל בחודש אוקטובר".

יונגר, המכהן גם כראש ממשלת לוקסמבורג הדגיש כי "יוון לא הצליחה לעמוד בדרישות הצנע של האיחוד האירופי וקרן המטבע כדי לקבל סיוע נוסף", אולם העיר כי "אנו מכירים במאמציה של יוון לעמוד ביעדים הפיסקליים שהוצבו לה".

גייתנר מאוכזב מחילוקי הדעות

עוד צפויים שרי האוצר לדון בפיתרון נוסף אפשרי למשבר - הנפקת אג"ח כלל-אירופאיות (אירו-בונדס), אשר צפויות לקבל דירוג גבוה ולאפשר לכלכלות אירופה המצויות בחובות, למחזר חובות על בסיס ריביות נמוכות יחסית.

באשר לגייתנר - על פי דיווחים מאתמול, שר האוצר האמריקני מעוניין להציע לבכירים באירופה את מודל קרן ה-TALF, קרן שהוקמה בארה"ב, במהלך משבר המשתכנאות של 2008, כדי שתחליף את קרן החילוץ הקיימת. TALF הינם ראשי תיבות קרן הלוואות המגובה בנכסים (Term Asset-Backed Securities Loan Facility), שהוקמה על ידי הפדרל ריזרב ומשרד האוצר האמריקני במהלך המשבר, בכדי לתמרץ את שוק האג"ח מגובות נכסים (ABS) הקפוא באותה התקופה.

על פי דיווח של הדאו ג'ונס, גייתנר אמר היום לקראת המפגש כי חילוקי הדעות בין שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים באירופה "פוגעים מאד" במאמצים לטיפול במשבר החוב. "לא רק חילוקי הדעות באשר לדרך הטיפול במשבר פוגעים בנו, אלא גם חילוקי הדעות בתוך המדינות - בין הפוליטיקאים לכלכלנים. הממשלות והבנקים המרכזים ייאלצו לנקוט בצעדים משמעותיים כדי להקטין את הסיכון בשווקים", אמר שר האוצר האמריקני.