אובמה לא עזר: המסחר בוול סטריט ננעל בירידות

המדדים המובילים נפלו בכ-1% ■ מחרתיים: החלטת הריבית של הפד ■ דיווח: יוון קרובה להסכם עם המלווים שלה ■ "המשקיעים מצפים לצעדים נוספים לפתרון המשבר היווני"

המסחר בוול סטריט ננעל הערב (ב') בירידות שערים אחרי שבששת ימי המסחר האחרונים נרשמו עליות שערים. המשקיעים הגיבו היום לנאום אובמה שהציע תוכנית בהיקף של 1.5 טריליון דולר לצמצום הגירעון הממשלתי האמריקני בטווח-הארוך. כמו כן, המשיכו המשקיעים לשאת עיניהם גם לעבר אירופה, שם מתגבר החשש מחדלות פירעון ביוון - עקב חוסר יכולתה של הממשלה הגרמנית להסכים על המשך הסיוע הכספי לממשלה היוונית, ולאחר שפגישת שרי האוצר של אירופה בסוף השבוע הסתיימה ללא תוצאות. עם זאת, נציין כי סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי יוון קרובה להסכם עם המלווים. בנוסף, ממתינים המשקיעים לפגישת ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, אשר תיערך מחר ומחרתיים (20-21 לספטמבר), בסיומה עתיד הבנק המרכזי לפרסם את החלטת הריבית החודשית, כמו גם להכריז על צעדים להאצת הצמיחה בארה"ב.

אובמה הציג קיצוצים נוספים

נשיא ארה"ב ברק אובמה הציע תוכנית בהיקף של 1.5 טריליון דולר לצמצום הגירעון הממשלתי האמריקני בטווח-הארוך כחלק מהסכמותיו עם המפלגה הרפובליקנית - הסכמות שהובילו בחודש הקודם להעלאת תקרת החוב של ארה"ב והימנעות שלה מהכרזה טכנית על חדלות פירעון - מה שעשוי היה להוביל לטלטלה עזה בשווקים הגלובליים. "כוונת העל" של נשיא ארה"ב היא להוריד את הגירעון האמריקני ב-3 טריליון דולר תוך 10 שנים.

"עלינו לעשות מה שאנחנו עושים מדי שנים: עלינו לקצץ היכן שניתן כדי להוציא על מה שחשוב", אמר אובמה. "אם לא נפעל, נטל החוב הממשלתי יעיב על כל השאר, בראש ובראשונה על הכלכלה שלנו. עלינו לקצץ בחובות שלא על חשבון מעמד הביניים והעשירונים התחתונים בארה"ב". (לסיפור המלא)

"השווקים מתמחרים סיכוי גבוה לחדלות פירעון ביוון", אמר פדריק דיקסון (Frederic Dickson), מנהל השקעות ב-DA דיווידסון. "המשקיעים מצפים לצעדים נוספים לפתרון של המשבר ביוון, במטרה להביא לאנחת רווחה לאירופה".

התשואות על אג"ח ארה"ב - בשפל כל הזמנים

מסימני הפאניקה: התשואות על אג"ח ארה"ב לשנתיים הגיעו היו היום לשפל כל הזמנים, כאשר הדאגות בשווקים הגלובליים מפני חדלות פירעון ביוון הולכות וגוברות - והמשקיעים מעדיפים "להתבצר" בהשקעות באג"ח הממשלתיות של ארה"ב, אשר עדיין נחשבות לנכסי ההשקעה הבטוחים בעולם.

התשואות על האג"ח לשנתיים נפלו ל-0.13% - כאשר במהלך יום המסחר הגיעו לרמה של 0.12%, שפל כל הזמנים. התשואות על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדו גם הן לרמה של 1.97% - קרוב מאד לשפל כל הזמנים אליו הגיעו לפני מספר שבועות, ברמה של 1.89%. בתוך כך, גם התשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-30 שנה ירדו ב-8 נקודות בסיס לרמה של 3.22%.

תוכנית תמרוץ שלישית לשווקים?

מחר תתכנס ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) למשך יומיים, התכנסות אשר לאחריה תפורסם הודעת הריבית בארה"ב. בשוק מעריכים כי בנוסף לשיעור הריבית, בכירי ה'פד' יפרסמו סוף-סוף צעדים נוספים להאצת הכלכלה האמריקנית, אשר בניגוד לתוכניות התמרוץ המוניטריות הקודמות (QE1 ו-QE2) - בהן רכש הפד אג"ח וני"ע בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים בכל תוכנית - הפעם לא צפוי הבנק המרכזי להגדיל את המאזן שלו, כלומר לרכוש אג"ח חדשות, אלא רק ישנה את תמהיל האג"ח אשר ברשותו.

בארה"ב הדביקו לתוכנית את הכינוי "operation twist", כאשר ההערכה הרווחת היא כי ה'פד' ישנה את תמהיל האג"ח שברשותו וירכוש יותר אגרות חוב ממשלתיות המיועדות לפידיון בטווח בינוני-ארוך. המטרה: להוריד את ריביות האג"ח במח"מ בינוני-ארוך, במהלך שאמור לחלחל גם לריביות בתחומים אחרים - ממשכנתאות דרך הלוואות רכב ועד הלוואות לסטודנטים - ולהורידן.

באירופה, שוב חוששים מיוון

ומעבר לים, חששות מחדלות פירעון ביוון: במוקד המסחר היום, נציגי קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי נפגשו היום עם שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס, בכדי לבחון את עמידתה של ממשלת יוון ביעדי הקיצוצים שהציבו לה. לפי דיווחים בסוכנות הידיעות "רויטרס", יוון קרובה להסכם עם המלווים שלה לגבי המשך קבלת כספי חילוץ. (לסיפור המלא)

גם תוצאות הבחירות האזוריות בברלין שהצביעו על תבוסה נוספת לאנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, הוסיפו לחשש כי האחרונה לא תצליח להשיג רוב בממשלה לאישור המשך הסיוע הפיננסי ליוון. זאת, כאשר הבוחרים בגרמניה מביעים את חוסר האמון בצעדיה של מרקל, לטיפול במשבר החוב ביבשת.

נזכיר כי גם התכנסותם של שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים, שנפגשו בסוף השבוע האחרון ליומיים בפולין, משפיעה על הסנטימנט. מובילי המדיניות הפיננסית באירופה, שנפגשו גם עם שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, עזבו את פולין ללא כל הסכמות או הצהרות על צעדים פיסקאליים נוספים לעידוד הצמיחה וטיפול בגירעון היווני - דבר שרק מגביר את הדאגה בקרב המשקיעים.

(אין בשורה: שרי האוצר באירופה שוללים צעדים פיסקאליים)

מאקרו: סקר אמון קבלני הבנייה

בזירת המאקרו, פורסם היום ב-17:00 (שעון ישראל) סקר האמון של איגוד קבלני הבנייה בארה"ב לחודש ספטמבר שנפל ל-14 נקודות בחודש ספטמבר לעומת צפי ל-15 נקודות, שיעור זהה לזה שנרשם בחודש שעבר.

פאנדק וטבע הישראליות ריכזו עניין

פאנדטק ריכזה עניין לאחר שדיווחה כי קיבלה את הצעת הרכש והסכימה להירכש על-ידי חברת ההשקעות GTCR (קרן פרייווט אקוויטי).

טבע המשיכה לעורר תשומת לב לאחר שחברת ספלון שרכשה לאחרונה הגישה במהלך סוף השבוע תביעה נגד חברות התרופות סאנדוז, חברה בת של נוברטיס, בגין הפרת פטנט לכאורה. ספלון טוענת שסאנדוז מפרה את הפטנט שלה בתרופה הנקראת "פנדורה" (Fentora), המיועדת לשיכוך כאבים בקרב חולי סרטן.

UBS (סימול: UBS) ריכזה עניין לאחר שהפוצצה פרשת הסחר הלא מורשה בבנק. קווקו אדובולי (Kweku Adoboli), הסוחר בן ה-31 בבנק הסב לבנק הפסד של 2.3 מיליארד דולר בגין מסחר לא-מורשה, ועשה זאת במשך 3 שנים מבלי שאיש ידע על מעשיו.

אלביט מערכות ריכזה עניין לאחר שהודיעה כי קבלה ממשרד הביטחון חוזה לאספקת מערכות מסוג "קשת" בהיקף כספי של כ-40 מליון דולר עבור צה"ל. מערכות "קשת", מתוצרת סולתם מערכות, החברה הבת של אלביט מערכות, סופקו לראשונה לצה"ל בשנת 2007 והן נחשבות למערכות מתקדמות מסוגן בעולם. אספקת המערכות תתבצע במהלך 4 שנים.

נטפליקס ריכזה עניין לאחר שהודיעה על הפרדת שתי החטיבות המרכזיות של חברה: שליחת DVD בדואר ושירות הזרמת המדיה (צפייה בתכנים דרך האינטרנט).

נובל אנרג'י האמריקנית ריכזה עניין לאחר שהחלה היום בביצוע הקידוח בבלוק 12 בקפריסין, עשרה ימים לפני המועד האחרון שנקבע בהסכם בינה לבין שלטונות קפריסין. בתחילת החודש איימה ממשלת טורקיה כי תפעיל את הצי הטורקי נגד קפריסין אם זו תבצע את תוכניותיה לקדוח במקום.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]