התשואות על אג"ח ארה"ב לשנתיים - בשפל כל הזמנים

סימנים של משבר: התשואות על אג"ח ממשלתיות ארה"ב לשנתיים הגיעו היום ל-0.12% - שפל כל הזמנים ■ גם התשואות על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדו מתחת לרמה של 2%

התשואות על אג"ח ארה"ב לשנתיים הגיעו היו לשפל כל הזמנים, כאשר הדאגות בשווקים הגלובליים מפני חדלות פירעון ביוון הולכות וגוברות - והמשקיעים מעדיפים "להתבצר" בהשקעות באג"ח הממשלתיות של ארה"ב, אשר עדיין נחשבות לנכסי ההשקעה הבטוחים בעולם.

התשואות על האג"ח לשנתיים נפלו ל-0.13% - כאשר במהלך יום המסחר הגיעו לרמה של 0.12%, שפל כל הזמנים. התשואות על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדו גם הן לרמה של 1.97% - קרוב מאד לשפל כל הזמנים אליו הגיעו לפני מספר שבועות, ברמה של 1.89%. בתוך כך, גם התשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-30 שנה ירדו ב-8 נקודות בסיס לרמה של 3.22%.

העלייה במחירי האג"ח (והירידה הנגזרת בתשואות) נובעת בעיקרה מההתפתחויות השליליות באירופה, בימים האחרונים. זאת, כאשר בסוף השבוע האחרון דחו שרי האוצר של האיחוד האירופי את החלטתם על המשך הסיוע הפיננסי ליוון - בהיקף של 8 מיליארד אירו - לחודש אוקטובר.

הסיוע המדובר לממשלת יוון אמור להימסר לה במסגרת תוכנית החילוץ הראשונה שגובשה לה (בשנת 2010), בהיקף של 110 מיליארד אירו. היום, נפגשו נציגי ממשלת יוון עם אנשי קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי, לחיתוך מצב על עמידתה של ממשלת יוון ביעדי הקיצוצים והצנע שהוצבו לה במסגרת תוכנית החילוץ.

למה בורחים לאג"ח?

"מאחורי המרדף אחר אג"ח ממשלתיות של ארה"ב מרחפת פגישת שרי האוצר באירופה שלא הציגו תוכנית לחילוץ יוון", אמר דיויד אדר (David Ader), מנהל השקעות ב-CRT קפיטל.

בחודש אוגוסט רשמו מחירי האג"ח של ממשלת ארה"ב עלייה של 2.8%, השיעור הגבוה ביותר מאז דצמבר 2008, לפי נתוני מריל לינץ'. תשואות האג"ח ל-10 שנים נפלו ב-57 נקודות בסיס באוגוסט.

אגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב נחשבות לנכס בטוח ולפיכך ההתבצרות בהן מעידה על פחד של המשקיעים מכניסה למיתון והמשך ירידות חדות בשווקים.