הצעת חוק: לבטל את ההגבלות המוטלות על מימוש תווי שי

כתוצאה מהמגבלות השונות נפגעת יכולתו של הצרכן לעשות שימוש משתלם בתווי הקנייה ■ יוזם ההצעה, ח"כ יואל חסון: "שיטת הקומבינה הישראלית צריכה להגיע לקיצה גם בתחום זה"

עונתם החמה של תווי השי בעיצומה, ועל שולחן הכנסת מונחת הצעת חוק המבקשת להבטיח את ניצולם באופן מיטבי, ללא מגוון ההגבלות המוטלות כיום על הצרכן בעת המימוש - ביוזמתו של ח"כ יואל חסון.

האותיות הקטנות המלוות לתווי השי רבות ומגוונות, בהתייחס לרשתות שונות: "השובר אינו תקף למבצעים", "השובר אינו כולל את מוצרי מחלקת החשמל" והגבלות שימוש מעל סכום מסוים הן רק כמה דוגמאות. בשורה התחתונה, נפגעת יכולתו של הצרכן לעשות שימוש בתווים אלה.

בנוסף לפגיעה שנגרמת לעובד שקיבל את תווי הקנייה, נטען בהצעה, חמור הדבר שבעתיים כאשר למעשה מתנה הניתנת כשי לחג לעובדים חייבת במס הכנסה ובביטוח לאומי לעובד מהשקל הראשון, כאילו ניתנו כשכר: אם רוכש המעביד תלושים ב-100 אלף שקל עבור עובדיו, והערך הנקוב שלהם הוא 120 אלף שקל - ישלמו העובדים מס כאילו קיבלו תלושים שערכם בפועל הוא 120 אלף שקל.

לפיכך מבקש ח"כ חסון להסדיר את העניין על-ידי חקיקה ולאסור הוספת מגבלות. לדבריו, ההצעה תטיב גם עם אותן חברות שמשווקות את התווים בכך שהוא יגביר את כדאיות השימוש בהם וכן את אמון ועדי העובדים.

"המצב הנוכחי בו מוצא את עצמו הצרכן בלי יכולת לממש את התו באופן שיהיה לו כדאי מבחינה כלכלית", אומר חסון, "הוא מצב בלתי נסבל שאינו יכול להימשך. לא ייתכן כי בתי עסק רבים יטילו הגבלות שונות כך שהתו יאבד מכדאיותו, וכתוצאה מכך הלקוח ייפגע, ושבעתיים כאשר אותו עובד שמקבל את התו כשי לחג עוד משלם על זה מס הכנסה. שיטת הקומבינה הישראלית צריכה להגיע לקיצה גם בתחום זה".