כלכלנים בארה"ב: ה"טוויסט" של הפד לא יוריד את האבטלה

קונצנזוס בקרב הכלכלנים והאנליסטים כי תוכנית הטוויסט לא תשנה את שוק התעסוקה המרקטע ורמת האבטלה הגואה הנאמדת בשיעור של 9.1%

אחרי הכרזת הפד על תוכנית הטוויסט, הכלכלנים לא אופטימיים וסבורים כי התוכנית החדשה של הפד לא תסייע לבעיה המרכזית המטרידה את הכלכלה האמריקנית, האבטלה הגואה בארה"ב העומדת על שיעור של 9.1%.

תוכנית הטוויסט כידוע, היא המרה של אג"ח קצרות טווח בארוכות טווח בהיקף כולל של 400 מיליארד דולר, מטרת התוכנית החדשה היא לגרום להורדת התשואות על אגרות החוב הממשלתיות לטווח בינוני-ארוך ובכך להוריד את הריביות על הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, הלוואות לסטודנטים, משכנתאות ועוד.

הערכות בקרב הכלכלנים בארה"ב כי לפד יש סיכוי קטן מאוד להוריד את האבטלה בהיעדר היכולת של המימשל להציג תמריצים פיסקליים או תוכניות משמעותיות לקידום שוק התעסוקה.

"במצב הנוכחי, האמריקנים מוטרדים יותר מהחזר חובות מאשר לקיחת הלוואות נוספות, רמת האבטלה צפויה להישאר גבוהה למרות ניסיונות הפד לדחוף את הריבית מטה", אמר מארק סטרפילד, פרוטפסור לכלכלה בטרינטי קולג' בהרטפורד.

"ברננקי הוא ככל הנראה אופטימי מדי במחשבה כי רמת האבטלה תרד באופן הדרגתי", אמרה לורנס בר, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.