מכה לעובדי הרכבת: בית הדין הוציא צו מניעה נגד השביתה

(עדכונים שוטפים) - בהסתדרות מתכוונים לערער לבית הדין הארצי בטענה כי למיקור חוץ בהחלט יש השפעה על עתיד העבודה המאורגנת בחברה ולכן העיצומים לגיטימיים

השופטת אפרת לקסר מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הנחיתה היום (ו') מכה קשה על עובדי הרכבת כשקבעה כי שביתה בגין החלטת מעסיק על מיקור חוץ היא שביתה פוליטית ולא כלכלית.

לדבריה, על המדינה לנהל מו"מ רק על ההשלכות על העובדים שנגזרות ממיקור החוץ, ולא על עצם ההחלטה להפריט. על כן, היא חייבה את העובדים להפסיק את העיצומים באמצעות צווי מניעה.

בהסתדרות מתכוונים לערער לבית הדין הארצי בטענה כי למיקור חוץ בהחלט יש השפעה על עתיד העבודה המאורגנת בחברה ולכן העיצומים לגיטימיים. יצוין כי נשיאת בית הדין הארצי לעבודה נחשבת כבעלת הבנה רבה לצרכי המעסיקים, כך שישנו ספק אם היא תהפוך את ההחלטה.

לא מדובר בפסיקה תקדימית אבל בהחלט חריגה - לאור דעות אחרות בפסיקה הישראלית. הצווים בתוקף ללא הגבלת זמן, ונקבע דיון לסוף נובמבר.

יצוין כי השופטת לקסר נחשבה קשוחה לכל אורך הדרך עם עובדי הרכבת, וגורמים מקרב העובדים סבורים כי ההתקפה התקשורתית שייחסה לעובדים "התעללות בנוסעים" רק הקצינה את האווירה בבית הדין.

נזכיר כי אתמול הוציא בית הדין צו מניעה זמני לעובדי הרכבת לבקשת ההנהלה. בהנהלת הרכבת חשבו תחילה להימנע מבקשה כזאת בשלב זה של העיצומים, אולם בשל מספר אירועים שאירעו אחר הצהריים אשר היוו לטענת ההנהלה סכנה בטיחותית, הוחלט להאיץ את הפנייה לביה"ד.

מדובר במקרים שבהם נוסעי הרכבת פתחו בעצמם את דלתות הנסיעה ברכבות והחלו לצעוד על פסי הרכבת. אירועים אלה, שאירעו באזור הצפון, הביאו לעצירה מוחלטת של תנועת הרכבות מחיפה צפונה. כמו כן, אישה בהריון התעלפה כשהרכבת בה נסעה נעצרה בין שתי תחנות באזור חיפה, בשל העומס בקרונות. היא הועברה באמבולנס אל ביה"ח רמב"ם לקבלת טיפול.

לביה"ד לעבודה יהיה זה מקרה מבחן עבורו: האם יוציא צוי מניעה לעובדי הרכבת, לאחר ששורה של בתי דין, לרבות בית המשפט העליון, נמנעו מהוצאת צווים דומים לרופאים שנקטו לאחרונה עיצומים ושביתות במשך ארבעה חודשים - גם כשהנהלת משרד הבריאות הודיעה כי יש בעיצומים משום פגיעה בחולים.

בוועד העובדים של הרכבת ובהסתדרות מביעים תסכול מכך שהציבור לא מוכן לקבל עיצומים ברכבת, אף על פי שמדובר במאבק כנגד הפרטה - ולא במאבק על תנאי שכר. העובדים נמצאים למעשה במלכוד: אין להם כלי אפקטיבי מלבד נשק העיצומים והשביתות, אולם מנגד הכלי הזה משמש דווקא את הנהלת הרכבת ומשרד האוצר, שכן העיצומים יוצרים זעם בקרב ציבור הנוסעים ומקשים מאוד על יצירת דעת קהל חיובית למאבק - שזה מצרך חשוב בכל מאבק.