פרשת אורליין: סבג ירצה 6 חודשי עבודות שירות

עוד נגזר על סבג חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 10,000 שקל ■ תיבחן האפשרות כי גם עונש המאסר של ארביבו ירוצה בעבודות שירות

גזרי דין נוספים ב"פרשת אורליין": שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, גזר היום (א') 6 חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות, בנוסף ל-6 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 10,000 שקל על משה סבג, אשר הורשע על-פי הודאתו בעבירות הלבנת הון, לאחר שהעמיד לרשות שגיב נציה, בעל השליטה לשעבר בחברת אורליין, את חשבון הבנק הפרטי שלו לצורך הסתרת כספי תרמית שביצע בחברה.

בנוסף, נקבע כי תיבחן האפשרות כי גם עונש המאסר של אברהם ארביבו, שכנו וידידו של נציה, שהורשע אף הוא בעבירות הלבנת הון בפרשה - לאחר שהודה במסגרת הסדר טיעון, כי פעל בעצתו של נציה ופתח חשבונות על שמו לשימושו של נציה לצורך תרמית באורליין - ירוצה בעבודות שירות.

פרשת אורליין, שהתפוצצה בינואר 2006, גרמה לרעידת אדמה בשוק ההון. רשות ניירות ערך עצרה אז את נציה, בעל השליטה והמנכ"ל לשעבר של אורליין, בחשד שהוציא לפועל מזימה חסרת תקדים בתולדות העבריינות הפיננסית בישראל וזייף מניות. לפי החשד, איתר נציה פירצה בנוהלי הבורסה שאפשרה לו להדפיס כסף.

בכתב האישום נטען כי ביולי 2003 רכש אהרון לילוף, שהתאבד לאחר חשיפת הפרשה, את השליטה באורליין באמצעות איש קש, שהעביר לפי הוראתו את המניות בהן החזיקו לנציה ואחרים. נציה ולילוף הואשמו כי ביצעו מעשי תרמית רבים במטרה להטעות את המשקיעים בבורסה ולהעלות את ערך מניית החברה, כאשר הם ניצלו את שליטתם בחברה לשם הזרמת מניות מזויפות בשווי של 10 מיליון שקל.

בעקבות זיוף המניות, כך נטען, נוצר פער של 8 מיליון שקל בין הון המניות המונפק של אורליין הרשום בספרי הבורסה לבין ההון המונפק הרשום בחברה לרישומים ובמסלקת הבורסה. לצורך צמצום הפער יזמו נציה לילוף ביצוע הקצאה פרטית כוזבת של 8 מיליון מניות לגבי איש עסקים גרמני.

בינואר השנה חתמה הפרקליטות על הסדרי טיעון עם הנאשמים המרכזיים בפרשה. שגיב נציה הורשע ב-5 עבירות תרמית ומירמה, בעבירות רישום כוזב ובהלבנת הון. דוד נציה, אחיו של שגיב ומי שכיהן כיו"ר הדירקטוריון של אורליין; וניסים רום, אביה של אורלין, שכיהן אף הוא כדירקטור בחברה - הורשעו, על-פי הודאתם, בעבירות של הכללת פרטים מטעים בדו"חות. השניים ואשתו של נציה התחייבו שלא לכהן כדירקטורים בחברה ציבורית למשך חמש שנים.

"התנהלותם של הנאשמים בפרשה זו הינה משמעותית וחמורה", קבע רוזן. "הנאשמים אפשרו, הלכה למעשה, את מימושה של התוכנית התרמיתית שהגו נציה ולילוף ז"ל להונאה בשוק ניירות הערך, ואפשרו להם לגרוף לכיסם כספים רבים באמצעות חשבונות הבנק שלהם. הנאשמים היוו חוליה בלתי נפרדת משרשרת ההונאה של נאשם ולילוף".

עם זאת, התחשב ביהמ"ש בנסיבותיהם האישיות של סבג וארביבו, שהודו בעבירות ושיתפו פעולה עם החקירה, היותם נעדרי עבר פלילי וכן מצב בריאותו הרופף של ארביבו שעבר אירוע מוחי קשה ומצבו הכלכלי הקשה של סבג, שהוביל אותו לביצוע העבירות.

"הנאשמים לא התעשרו מביצוע העבירות דנן. הנאשמים שימשו כ"צינור" לגלגול כספים של נאשם 1 (נציה, א' ל"ו) ולילוף, ולא "זכו" לגרוף לכיסם חלק מהרווחים שהניבו השניים", צוין בגה"ד.

סבג יוצג בידי עו"ד רונן רוזנבלום; ארביבו באמצעות עוה"ד ציון סהראי ושרון דניאלי; פרקליטות מיסוי וכלכלה מיוצגת ע"י עוה"ד חנה קורין