חקירת זהבית כהן התנהלה באזהרה; החשד: תנובה הסתירה את דוח מקינזי שנחשף ב"גלובס"

בשלהי יוני נחשף ב"גלובס" דוח שהכינה מקינזי עבור תנובה, לפיו היא יכולה להעלות את מחירי הגבינות ולנצל את גודלה ■ כעת עומד דוח זה במרכז חקירת רשות ההגבלים ■ חקירה מתנהלת גם על הסתרה לכאורה של מידע על הסכמים מסחריים פרטניים שיש לתנובה עם רשתות השיווק

חקירתה של יו"ר תנובה, זהבית כהן, על-ידי רשות ההגבלים העסקיים אמש (א') התנהלה תחת אזהרה - כך נודע ל"גלובס". החקירה תחת אזהרה נוגעת לחשד ולפיו תנובה הסתירה מידע מרשות ההגבלים בכוונה תחילה, דבר הנחשב לעבירה פלילית. ‏

עוד נודע כי כהן נחקרה, בין היתר, על הסתרתו של דוח מקינזי שנחשף ב"גלובס". ברשות ההגבלים חושדים גם כי תנובה הסתירה לכאורה מידע על הסכמים מסחריים פרטניים שיש לה עם רשתות השיווק. ‏

כפי שחשף "גלובס" ביוני 2011, תנובה אימצה מדיניות של העלאת מחירים במטרה לייצר ערך מהיר לחברה, ולאחר שקיבלה עבודת מחקר של חברת הייעוץ מקינזי, ולפיה היא יכולה להעלות את המחיר בסדרת מוצרים בלי לפגוע בביקוש. ‏

לדברי גורמים בתנובה ועובדים לשעבר בה, עם השלמת רכישת תנובה על-ידי קרן ‏אייפקס‏, נדרשו מנהלים בקבוצה להציג את "תוכנית 100 הימים", שבה עליהם לפרט כיצד החברות יביאו ערך בפרק זמן של 100 ימים. התוכנית זכתה לכינוי "קוויק וינס" (‏quick wins‏).‏

במקביל, הכינה עבודת מחקר גם חברת הייעוץ ‏מקינזי‏, לצד הכלכלנית הראשית של תנובה, ד"ר שולה פסח. ‏

‏"אייפקס שכרה את חברת מקינזי על מנת שתבחן את יכולת ההמחרה של תנובה. בבדיקה שערכה מקינזי, בסיוע ד"ר שולה פסח, עלה כי לקוטג'‏‏, לגבינה הצהובה ולגבינה הלבנה יש ביקוש קשיח, ולכן תנובה יכולה להעלות מחיר לפחות ב-15%, בלי שהביקוש למוצרים ייפגע.‏

‏"עוד לפני עליית תשומות החלב הגולמי היה ברור שתנובה הולכת למהלך מתמשך של עליית מחירים", סיפרו ל"גלובס" גורמים בחברה ולדבריהם, למרות העבודה, ד"ר פסח התריעה כי העלאת המחירים עלולה "להתפוצץ לחברה בפרצוף".‏

כך או כך, בין השנים 2008-2011 נותר ללא שינוי מחיר גבינה צהובה העמק שבפיקוח (מחיר שעשוי להעיד על השינויים במחירי חומרי הגלם), כיוון שעליית המחיר קיזזה את הירידה ב-2009. לעומת זאת, מחירי הקוטג', הגבינה הצהובה והגבינה הלבנה, שאינם בפיקוח, עלו בעוד שמחירי חומרי הגלם בעולם ירדו.‏

כך, בין השנים 2008-2011 עלה מחיר הגבינה הצהובה העמק שלא בפיקוח בשיעור של 11.5%, מחיר הגבינה הלבנה של תנובה עלה ב-15.4%, ואילו מחיר הקוטג' עלה ב-11% (הנתונים לקוחים מרשת שיווק בארץ ומבוססים על המחירונים של חברת תנובה).‏