מתנתקים מהפייסבוק? תחשבו שוב: הרשת ממשיכה לעקוב

פייסבוק נמצא היום כמעט בכל אתר אינטרנט אליו אתם גולשים, והוא מזהה אתכם בזמן שאתם מחוברים לרשת החברתית ■ מסתבר שגם כשאתם מתנתקים אתם עדיין במעקב

לא מעט אנשים אוהבים את פייסבוק. למעשה, כ-800 מיליון גולשים לפי הנתונים האחרונים שהוצגו בכנס הרשמי של החברה בשבוע שעבר. באותו כנס, פייסבוק גם השיקה לא מעט שינויים ותכונות חדשות לרשת החברתית שכולנו אוהבים.

יש כאלו שאוהבים לשתף בפייסבוק וגם באמצעות כפתורי הלייק וה- Share (שיתוף) שנמצאים היום כמעט בכל אתר אליו הם גולשים. אך לפעמים אותם גולשים רוצים להרגיש קצת יותר בטוחים מבלי שיזוהו באופן אוטומטי כגולשי פייסבוק כאשר הם מגיעים לאתרים מסוימים, ולכן מבחינתם לבצע ניתוק (Log Off) מפייסבוק ורק אז לגלוש זה הפתרון למעקב הצמוד של הרשת החברתית.

מסתבר שזה ממש לא מספיק: ניק קוברילוביץ', בלוגר, האקר ויזם הייטק, מצא כי פייסבוק שותלת "עוגיות מעקב" (Cookies) בדפדפן האינטרנט שלכם, כך שגם לאחר הניתוק מפייסבוק - הרשת החברתית עדיין מקבלת דיווח לאילו אתרים גלשתם, מי גלש ובאיזה דפדפן עשיתם שימוש. קוברילוביץ' גילה כי במקום שפייסבוק תמחוק באופן אוטומטי את הקוק'יס שלה מהדפדפן שלכם ברגע שבו ביצעתם ניתוק מהפרופיל שלכם, היא פשוט משנה את סוג הקוק'יס ולמעשה ממשיכה למשוך מהדפדפן שלכם מידע על האתרים בהם אתם גולשים בתוספת הזיהוי הייחודי שלכם בפייסבוק.

קוברילוביץ' מספר שהתחיל לחשוד במעקב הזה בעת שעשה מספר ניסויים עם חשבונות מזויפים שפתח לעצמו בפייסבוק. לאחר תקופה שהתחבר והתנתק מכמה חשבונות שניהל בו זמנית, הוא שם לב שפייסבוק מציעה לו כחבר את הפרופיל המקורי שלו. הוא אז הבין שיש קשר בין הדפדפן שבו הוא משתמש ולחשבונות הפייסבוק שמתחברים אליהם באמצעותו.

אחרי עוד קצת חקירה בקוק'יס שנשמרים בדפדפן האינטרנט שלו, הוא גילה שעל אף שהיה מנותק מפייסבוק, היא עדיין ידעה לקשר בינו לבין הדפדפן שלו ולאתרים אליהם הוא גלש. לטענת קוברילוביץ', הוא גילה את בעיית הפרטיות הזו כבר לפני כשנה, אך עד לרגע זה אף אחד מפייסבוק לא טרח לענות על השאלות והמכתבים ששלח אליהם. בעקבות חידוש הדיון על בעיות נוספות בפרטיות שצצו לאור מספר חידושים שהשיקה בפייסבוק בשבוע שעבר, הוא החליט לפרסם את מה שמצא בבלוג שלו במטרה שזה יעודד את פייסבוק להגיב לנושא.

נכון לעכשיו, הדרך היחידה שמציע קוברילוביץ' בשביל למנוע את המעקב הטורדני של פייסבוק אחרי הגלישה שלכם (מעבר להתנתקות מהפרופיל) היא פשוט למחוק באופן ידני את עוגיות המעקב בדפדפן (Delete Cookies), או לחילופין להקדיש דפדפן מסוג אחד רק לגלישה באינטרנט ודפדפן אחר רק לשימוש בפייסבוק.