גליה מאור: מנוסה, שמרנית, נערצת ובעלת אינטילגנציה רגשית

האישה הראשונה והיחידה עד כה שמילאה את תפקיד המפקח על הבנקים והמנכ"לית הוותיקה ביותר בענף, מפורסמת בשמרנות שלה, אשר מאפשרת לה לשמור על מעמדו של לאומי כבנק מספר 1 בארץ

בגיל 68, אחרי 16 שנים בתפקיד מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור נחשבת לבנקאית המובילה בישראל. מאור היא ה"סניוריטי" של המערכת הבנקאית, האישה הראשונה והיחידה עד כה שמילאה את תפקיד המפקח על הבנקים והמנכ"לית הוותיקה ביותר בענף. מעבר לוותק - מקצועיותה, יכולותיה הניהוליות, הכריזמה השקטה שלה, הצלחתה בבחירת בעלי תפקידים, שמרנותה, ומעל הכל האינטליגנציה הרגשית שלה, מיצבו אותה כמנכ"לית מספר אחת בענף הבנקאות. אמנם לפני שנה וחצי ספגה מאור 'מכה קלה בכנף' כאשר ניסיונה להתמודד על תפקיד יו"ר לאומי לא עלה יפה, אולם היא התאוששה מהר וחזרה לתפקוד מלא כמנכ"לית.

בשנים האחרונות מאור לא עשתה בבנק לאומי שום דבר גדול או דרמטי. היא לא נאלצה להתמודד עם בעיות בהלימות ההון ולא עם שערוריות ומריבות בתוך הבנק. תחת ניהולה לאומי לא נכנס להרפתקאות מוזרות, לא לעימותים עם מתחרים או רגולטורים, ולא עשה מהלכים חסרי תוחלת. מאור "רק" שמרה על מעמדו של בנק לאומי כמספר 1 בישראל, מעמד אליו הגיע בנובמבר 2007, לאחר שבזמן המשבר העולמי עבר את בנק הפועלים.

לא עושה "עסקים עם כולם"

מאז 2008, עת פרץ המשבר הפיננסי הגדול ביותר זה 80 שנה, מאור ניווטה את בנק לאומי כמעט ללא נזק, שמרה על שקט עם העובדים, עם הלקוחות, עם הרגולטור, ובמקביל המשיכה לבנות את הנהלת הבנק כשילוב של צעירים וותיקים. היא מנהלת את חילופי הדורות בהנהלת הבנק ובונה את הקאדר החדש, בראשו עומדת מספר 2 שלה, מקורבתה ואולי יורשתה המיועדת - רקפת רוסק עמינח.

השמרנות של מאור הפכה לשם דבר. בראיון נדיר ל"גלובס" בשנת 2008 תיארה כך את תפיסתה: "בבנק לאומי יש משקל גבוה לניהול סיכונים, וזה שם המשחק. צריך אסטרטגיה ברורה. תמיד צריך לראות מה עושים בנקים אחרים, ולשאול מדוע אנחנו לא עושים - האם כי לא רוצים לעשות, לא יודעים לעשות או כי אין לנו כוח אדם מתאים?".

לצד השמרנות, היא מתאפיינת ביושרה נדירה. "אני מאמינה ביצירת תרבות ארגונית עם קוד אתי חזק וניהול סיכונים ברור בראיית המטרה. למשל, השאלה עם מי אנחנו עושים עסקים, ואנחנו לא עושים עסקים עם כולם, ולא עושים עסק שלא תואם את הקוד האתי", הסבירה מאור בעבר מדוע סירבה לאפשר לחברת האשראי של הבנק, לאומי קארד, לסלוק פורנו והימורים באינטרנט.

קשובה ונערצת

התפיסה הניהולית של מאור הייתה לאורך כל הקריירה הקשבה ודיאלוג. להבנתה, צומחת מכך תועלת לכל הצדדים. מאחר שאצל אף אחד לא טמונה כל החוכמה, נודעת חשיבות רבה להקשבה ולדיאלוג רחב, עם עובדים, יועצים ולקוחות. מאור נוהגת להגיד שחשוב הרצון לשמוע, ולא רק הנכונות להקשיב. לכן, היא מרבה לעודד אנשים להביע את דעתם, גם אם אינה תואמת דעות ותפיסות אחרות. היא גם מרבה להתייעץ לפני קבלת החלטות, ולא מהססת לשנות את דעתה אם השתכנעה שדעה אחרת היא הנכונה.

היחס אל גליה מאור מצד האנשים הקרובים לה גובל בהערצה נטולת ציניות. אחד מבכירי הבנק אמר פעם כי "אחרי ראיון הקבלה איתה, הייתי מוכן לקבל כל תפקיד שהיא תציע לי, ואם צריך גם להיות המזכירה שלה. הכל כדי לעבוד במחיצתה".

אחד המקורבים אליה ביותר, העוזר האישי וכיום ראש אגף אסטרטגיה בבנק, אבנר מנדלסון, תיאר איך הגיע לתפקיד: "לא ידעתי שאני רוצה להיות עוזר אישי, אבל אחרי 25 דקות עם גליה ידעתי שאני רוצה לעבוד איתה. היום אני לומד רק מלראות איך היא מנהלת ישיבות ושומרת על האיזון, איך היא מצליחה לראות את התמונה הגדולה לצד ירידה לפרטים, ושומרת על איזון בין איי.קיו לאינטליגנציה רגשית".