עפרה שטראוס: אנושיות וכנות לא צפויות שהתגלו לאור המחאה

שטראוס הגיבה במהירות למחאת המחירים ודיברה למפגינים בגובה העיניים ■ לאן היא עוד מתכוונת לקחת את עסקי החברה בעולם, ואילו גבולות היא בכל זאת מציבה להתרחבות הגלובלית של שטראוס?

למי שכבר הספיק לשכוח, תחילת גל המחאה החברתית, היה עם הניסיון הצרכני מאמצע חודש יוני להכריז חרם על גבינת הקוטג' הפופולרית. באופן טבעי, חיצי המחאה הופנו אז לעבר יצרניות הקוטג' והעומדים בראשן, שאחת מהן היא עופרה שטראוס - נציגת השושלת המשפחתית שתחילתה בשתי פרות בחצר קטנה בנהריה.

לכן, הבחירה בעופרה שטראוס אינה טריוויאלית ועשויה להפתיע חלק מהקוראים, נוכח הגישה הציבורית השלילית.

ואולם, בתקופה בה כולם כועסים ואף אחד לא מקשיב, יתכן שהבחירה בשטראוס נובעת מזיהוי יסודות של אנושיות ודיבורים שמאחוריהם לפחות כוונה אמיתית, למרות הביקורת. התגובה המהירה שניפקה שטראוס ימים ספורים לאחר יוזמת חרם הקוטג', לא הפתיעה את סביבתה.

"אני נהנית להיות יו"ר שטראוס. הנושא של יוקר מחירי המזון מכה. שיח כל כך מבקר וכה כועס זה הרבה מעבר לקוטג'", אמרה אז שטראוס, כשהיא למעשה חוזה את הנולד. "יש כאן משהו מערכתי לא בסדר. זה הרבה מעבר לקוטג' שלי או לקפה שלנו".

בניסיון להסביר את תכניות התגובה של חברת המזון המשפחתית, אמרה שטראוס כי "יש רגעים שאולי נראים כהיעלמות, אבל יש כזו עוצמה של הקולות בחוץ שכדאי לעצור רגע ולחשוב על מה ששמעתי. איך ייראה המוצר מחר בבוקר, מה זה מחיר סביר, לאיפה אני מביאה אותו. כל פתרון שיימצא לכאב שנמצא שם בחוץ - אנחנו נהיה חלק ממנו. שמעתי את הביקורות - זה כואב ולא פשוט", אמרה בכנות מפתיעה.

אותו דפוס התנהגות ניכר גם חודש לאחר מכן, כשעופרה הצטרפה וישבה עם חלק מיוזמי מחאת הדיור שהחליטו להקים אוהלים מול ביתה.

חובקת עולם

שטראוס היא האישה העומדת מאחורי אסטרטגיית הפעילות של חברת המזון מזה כעשור. את המושכות להובלת החברה המשפחתית קיבלה אחרי 20 שנה במהלכן עברה את כל הדרך בחברה מלמטה, ומילאה תפקידים שונים בחטיבות השונות.

בעשור בו היא מכהנת כיו"ר החברה, שטראוס הוכיחה כי היא יודעת לזהות מגמות וכיוונים צרכניים לתקופות ארוכות טווח. כך, היא הובילה את הקבוצה לחיבורים ושותפויות עם ענקיות מזון ברחבי העולם, שהפכו אותה לחברה גלובלית הפעילה ביותר מ-20 מדינות על פני הגלובוס. בין החברות המחזיקות בפעילות יחד עם שטראוס נמנות ענקיות עולמיות דוגמת יוניליבר, דנונה, פפסיקו והאייר.

אבל גם במעבר לחברה גלובלית, עופרה ממשיכה להקפיד ולהדגיש את חשיבות הבעלות המשפחתית על שטראוס, שנותרה חברת המזון הישראלית הגדולה היחידה בבעלות מקומית (בניגוד למתחרותיה המובילות כמו תנובה שבידי קרן אייפקס ואסם שבידי נסטלה). שטראוס הקפידה לייצר שיתופי פעולה עולמיים מול החטיבות השונות של החברות, ולא מול המטות שלמעלה, כדי לשמור על הצביון המקומי-משפחתי של השליטה.

באמצעות יצירת מערכות יחסים אינטימיות וקרובות עם מנהלי החברות העולמיות השונות, עופרה שטראוס דאגה לכך שקבוצת המזון הישראלית תהיה מרושתת בעולם ובעלת קשרים הדוקים עם חברות מובילות בתחום המזון.

דוגמה לקרבה האישית הגדולה בין שטראוס לשותפותיה, התורמת לקידום עסקי החברה, ניתן היה לקבל מדבריה של אינדרה נואי, יו"ר ומנכ"לית פפסיקו, בטקס חנוכת המפעל החדש של שתי החברות בארה"ב ב-2010, המחזיקות יחד ביצרנית החומוס והסלטים המצוננים האמריקנית "סברה", שחולשת כיום כבר על יותר מ-50% מנתח השוק של הממרחים הצוננים בארה"ב.

נואי סיפרה כי "השותפות נולדה לפני ארבע שנים במשרדי. עופרה באה אליי למשרד, חלצנו נעליים, שמנו דברים על השולחן ודיברנו. אנחנו מדברות על הכול. אנחנו חברות טובות, ולכן 'סברה' היא לא רק שותפות בין שתי חברות גדולות, אלא היא שותפות בין הלב של שתי החברות ( companies ) ושתי חברות ( friends )".

לשטראוס יחסי קרבה לא רק עם השותפים הגדולים שלה. גם מנהלי החברה בדרגות השונות, ובראשם גדי לסין המנכ"ל, חשים קרובים לעופרה ורוחשים לה הרבה כבוד. שטראוס ולסין עובדים יחד כבר 19 שנים, ולמדו איך להשלים ולתמוך אחד בשני כדי להוביל את החברה למקום הכי טוב שהם יכולים.

שימו מים לקפה בסין

כמו בשנים קודמות, גם בזו החולפת הצליחה שטראוס לייצר לקבוצה מנועי צמיחה חדשים ולפתח מנועים קיימים. בין שני המהלכים הגלובליים המשמעותיים האחרונים עליהם דווח היו תחילת פעילות בתחום פתרונות המים הביתיים בסין, בעקבות הסכם שנחתם עם קבוצת האייר העולמית, ורכישת מספר חברות קפה שממקמת את שטראוס כחברה השישית בגודלה בשוק הקפה הקמעונאי בעולם. שטראוס גם החליטה על הרחבת שיתוף הפעולה שלה עם פפסיקו מעבר לארה"ב, באמצעות הקמת חברה משותפת שתייצר ותשווק בעולם מוצרים דומים לאלו שמציעה סברה.

בזכות אלה, למרות שברבעונים האחרונים שטראוס סובלת מעליית מחירי חומרי הגלם השוחקת את הרווחיות שלה, היקפי הפעילות של החברה ממשיכים לצמוח בשיעורים מרשימים.