גורם ממשלתי: קיצוץ של 1.5% וכבר מפסיקים לאמן חיילים?

במערכת הביטחון מאיימים בוועדת וינוגרד 2 ומאשימים את האוצר בניצול וועדת טרכטנברג כדי לקצץ את התקציב ב-2.5 מיליארד שקל ■ שטייניץ: "לא יקרה כלום אם נקצץ בתקציב"

"צריך לשמור על פרופורציות", אמר הבוקר שר האוצר, יובל שטייניץ, בתגובה למתקפה של גורם ביטחוני בכיר מאתמול על הכוונה לקצץ 2.5 מיליארד שקל מתקציב הביטחון כדי לממן חלקים מהרפורמה החברתית שמציעה ועדת טרכטנברג. "כשמערכת הביטחון מתרחבת בעשור האחרון ב-100 מיליארד שקל ולמעלה מזה, יש גם מקום לקצץ בתקציב בשביל חינוך ורווחה, קיצוץ מושכל. לא יקרה כלום. אני מציע להפסיק להפחיד ולאיים. תקציב הביטחון יישאר יותר גבוה משהיה לפני שנתיים או שלוש".

"האוצר ניצל הזדמנות"

התגובה הנזעמת והצפויה של מערכת הביטחון באה שעה קלה אחרי פרסום ההמלצות של הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי. גורם ביטחוני בכיר גייס למערכה ההסברתית את טראומת מלחמת לבנון השנייה, ב-2006, וטען: "ההחלטה על קיצוץ בתקציב הביטחון היא הודעה על כתב מינוי לוועדת איתור לוועדת וינוגרד 2. אלא שהפעם ייחקרו בה גם פקידי האוצר. זו פגיעה נוספת בהמלצות של ועדת ברודט שהוקמה אחרי מלחמת לבנון השנייה וקבעה למערכת הביטחון מתווה תקציבי לעשור הקרוב".

מערכת הביטחון מזהירה שהקיצוץ, בהיקף של 1.5% בתקציב השנתי, מתעלם מהשינויים האזוריים ומהאתגרים הביטחוניים שהם מזמנים בשנים הקרובות. כך, גורם ביטחוני בכיר אמר אמש כי הקיצוץ יוביל בסופו של דבר גם לעלויות כספיות עתידיות גבוהות יותר, משום שבעקבות סגירה של תוכניות קיימות ההשקעה הכספית על חידושן בעוד כמה שנים תהיה גבוהה יותר. "פקידי האוצר הצליחו לכפות את האידיאולוגיה שלהם תוך כדי ניצול המחאה החברתית להשגת יעדים אידיאולוגיים של האוצר, שאין בינם לבין שינוי סדרי העדיפויות דבר וחצי דבר. קיימת תחושה שהאוצר ניצל הזדמנות כדי לפגוע בתקציב הביטחון. הוא מתחמק מכך שמערכת הביטחון התייעלה באופן חסר תקדים. לו האוצר היה מייעל את המערכת הציבורית כפי שמערכת הביטחון התייעלה - היו בידיו יותר מ-55 מיליארד שקל כדי לממן את הצרכים החברתיים", טען הגורם.

בימים שקדמו לפרסום ההמלצות של טרכטנברג, גברו הקולות מצד גורמים ביטחוניים על ההשלכות של קיצוץ בתקציב השנתי ופתחו לראווה את ארסנל האיומים. על הפרק: עצירת פרויקטים בעלי חשיבות לאומית כמו המשך ההצטיידות של חיל האוויר בסוללות ליירוט רקטות מסוג כיפת ברזל; שרביט קסמים; מיזמים טכנולוגיים קריטיים נוספים שהכרחיים להבטחת החוסן הביטחוני של ישראל על רקע התהפוכות האזוריות, ונוסף על אלה העלו בעלי עניין אחרים שאלות קיומיות על עתיד פרויקט טנק המרכבה. לטענתם, קיצוצים בפרויקט המרכבה יורגשו בכ-200 תעשיות אזרחיות שמעורבות בו, ורובן נמצאות בפריפריה. כל קיצוץ, לטענתם, יוביל לפיטורי עובדים. באוצר הכחישו שהועלתה דרישה כזאת ושבו על הדרישה המסורתית - להפריט את הפרויקט שמנוהל כיום באמצעות מינהלת מיוחדת של משרד הביטחון.

נבואות זעם כאלה ואחרות נשמעו לאורך כל השבועות האחרונים מצד גורמים ביטחוניים, וברקע קו מסרים בלתי אחיד ולעתים מבולבל: בבוקר טוען גורם רם דרג כי לא רק שאין מהיכן לקצץ בתקציב הביטחון, יש להגדילו כי ממילא חסרים אמצעים טכנולוגיים לעיבוי הפעילות הביטחונית באזורי עניין חדשים. בערב, שר הביטחון, אהוד ברק, כבר נשמע אחרת ואומר שוודאי שיש מהיכן לקצץ, שתקציב הביטחון באמת גדול ותמיד אפשר למצוא היכן לחתוך; שבעת הצורך מערכת הביטחון תתרום את תרומתה לרפורמה החברתית החשובה.

שטייניץ התייחס הבוקר, בראיון לגלי צה"ל, לאמירה של ברק: "שמעתי את שר הביטחון מצהיר שמערכת הביטחון תתרום תרומה משמעותית ליישום המסקנות בתחומי החינוך והרווחה. כך הוא בעצמו החליט. עכשיו מערכת הביטחון תורמת את התרומה המשמעותית - כפי שהיא הצהירה".

התקציב יישאר גדול

האיומים מצד בעלי תפקידים במערכת הביטחון תפסו את פקידי האוצר מוכנים. "זהו? קיצוץ של 1.5% מתקציב שנתי של 55 מיליארד שקל וכבר מפסיקים הצטיידות בנשק, מפסיקים לאמן חיילים למלחמה וכבר מקימים ועדת חקירה לבדיקת הכישלון הבא במערכה?" תהה גורם המקורב לנושא. "שיקצצו בכוח אדם, שיצמצמו עלויות. הם יודעים טוב מאוד איפה ואיך ניתן לעשות זאת. שיפסיקו להבהיל את כולם. הטריק הזה כבר לא מרגש אף אחד".

לדברי שטייניץ, גם אחרי סערת המימון של המלצות טרכטנברג, תקציב הביטחון יישאר גדול, הגדול ביותר בתקציבי מדינת ישראל. "חלק מהכסף יבוא מהנושא של הגדלת השקיפות והרחבת הבקרה על התקציב. ועדיין, זה קיצוץ מאוד מתון מתוך כל תקציב הביטחון. די עם ההפחדות".