8 מיליון זה לא כסף - אלה בני אדם

455 תינוקות נולדים ו-150 זוגות מתחתנים ביום, והם לא יכולים לחכות לפתרונות הדיור

1. 8 מיליון איש חיים בישראל ערב ראש השנה תשע"ב. יותר משווייץ (7.6 מיליון), יותר משכנתנו ירדן (6.5 מיליון) ואו-טו-טו כפול מאירלנד (4.7 מיליון). בלי להרגיש, הפכנו למדינה בינונית פלוס, שחייבת ללמוד להצטופף ולהתייעל, כי אנחנו כבר לא 800 אלף יהודים בארץ לא זרועה ועם אדמה לכולם.

ישראל ממשיכה לצמוח. 166,255 לידות היו פה בשנה שעברה. שיעור הגידול באוכלוסייה עומד על 1.9%, לעומת פחות מאחוז גידול בארה"ב, ירידה של חצי אחוז ברוסיה, ורק 1.25% באויבת הגדולה איראן.

כמובן שזה קשור גם לנדל"ן. מאז דיבר פרופ' טרכטנברג אמש, נולדו כאן עוד 455 תינוקות (ממוצע ליממה). 455 תינוקות למאות הורים שחושבים מהבוקר הרבה יותר ברצינות על הצורך לשדרג את הדירה. זאת בנוסף לכ-150 זוגות צעירים שמתחתנים פה בכל יום ממוצע, ונורא רוצים דירה משל עצמם, וכ-40 משפחות שמתפרקות בכל יממה, מה שמאלץ את אחד מבני הזוג לחפש לעצמו דירה. עוד תזכורת לכך שהציבור בישראל צריך פתרונות דיור. כאן ועכשיו.

2. הכי קל לרדת על המלצות טרכטנברג. לפחות בנדל"ן, ההמלצות אכן ממוחזרות במלואן. אז מה? דווקא בגלל זה, בגלל שמסתבר פעם אחרי פעם שההמלצות כבר מונחות על המדף, הכי חשוב כרגע זה לדרוש מהממשלה ליישם.

בצבא אומרים ש"האויב של הטוב הוא היותר טוב". דפני ליף מכאן, והשר אטיאס מכאן, יכולים להציע עוד עשרות שיפורים בהמלצות הדיור של הוועדה. ואז, כשנגיע לבחירות, נשמע שאו-טו-טו ההמלצות המעודכנות מגיעות לממשלה.

קל לבקר את הקריאה "שקט, יורים" (שנשמעה בימי מלחמת לבנון הראשונה בניסיון להדוף ביקורת נגד המלחמה). הפעם נראה שהביקורת עשויה בעיקר לשרת את השלטון, שנוח לו למסמס המלצות מורכבות, שכבר נקברו לא פעם.

חוש הביקורת של העיתונאים, וחוסר האמון מצד מובילי המחאה, תומכים מבלי משים באוזלת היד של הרשות המבצעת, ששכחה לבצע, לא רק להקים ועדות.

נראה אותה מאשרת 196 אלף יח"ד חדשות בחמש השנים הקרובות. נראה אותה מכפילה את הארנונה על דירה ריקה (הבית של ביבי בקיסריה?). נראה אותה מפתחת פה שוק מסיבי של דיור להשכרה. נראה אותה מוכרת קרקעות בשליש מהערכת השמאי. נראה אותה מוציאה לדרך אלפי דירות בפינוי-בינוי במרכזי הערים.

ומאות האלפים שיצאו לרחובות צריכים להבהיר כעת דבר אחד פשוט: אם משהו מכל זה שוב יתמסמס, תשכחו מאיתנו בבחירות לכנסת הבאה.