מהצפון ועד הדרום: תרבות, תיירות ואוכל טוב בכל הארץ

בעקבות קרב הבלימה ברמת הגולן ■ כברי וגעתון: מחול ומנוחה ■ סליחות בצפת ■ המחאה בעכו ■ חיפה במרכז העולם ■ ירושלים: סרט במשך 24 שעות ■ התמר בים המלח ■ לא בינוניים בגבולות ■ "חג המוזיקה" בב"ש ■ פסטיבל תנועה במצפה רמון

רמת הגולן: הנוף יזכור

מתי ואיפה: ה-6 באוקטובר, תצפית גדות, רמת הגולן

כל שריונר ששירת ברמת הגולן - בטח ובטח אם היה בחטיבה 7 (גילוי נאות: הח"מ הוא אחד מהם) מכיר את מורשת הקרב של עמק הבכא בעל-פה: מסופר בה על קרב הבלימה הגדול שפרץ בראשיתה של מלחמת יום הכיפורים, נמשך ארבעה ימים והפך למרחץ דמים, כשבסיומו ידה של ישראל, באורח פלא, הייתה על העליונה.

היה זה קרב טקטי מרתק והרואי שבו גדוד 77 של חטיבה 7, בפיקודו של אביגדור קהלני, עם סיוע של חטיבה 188, בפיקודו של יוסי בן-חנן, חסם ציר גישה אסטרטגי שאותו ניסו הסורים לפרוץ, על בסיס מאות משורינים חמושים היטב. הצלחת סיכול הפריצה, כאמור, היא נס של ממש. זוהי רק התמצית היבשה של האירוע, ויסלח לי קהלני על הלקוניות. הסיפור המלא יסופר במקום שבו התרחש הקרב הממושך: לרגל יום הכיפורים, יזמה קרן קיימת לישראל טיול מודרך בעקבות קרב הגבורה, שלב אחר שלב, מהרגע שבו נורה הפגז הסורי הראשון ועד לניצחון בצד הישראלי. הסיור משלב הליכה עם נסיעה ברכב, ונקודת היציאה אליו היא מתצפית גדות.

לא בדיוק משם יצאו הכוחות הישראליים ללחימה, אבל בקק"ל רוצים שעיניכם ישזפו מעט מהעשייה השוטפת שלהם בשטח. בין היתר, על-ידי ביקור בחניון עורבים חדש שבנתה קק"ל בקרבת צומת ווסט.

מסלול הטיול חולף על-פני שטחי אימונים של צה"ל. שאריות טנקים שיצאו מכלל שימוש מדמים מטרות. בצדי הכביש ינועו טנקי מרכבה חדישים על זחליהם. על הגבעות יתאמנו הפלוגות על מסלולי צוות מחלקה ופלוגה. אמנם מדובר בטנקים משופרים באופן ניכר מהדגמים אשר שימשו את צה"ל בזמנו, אך הרעש הוא אותו רעש, המראה הוא פחות או יותר אותו מראה והקוליסים הם אותם הקוליסים.

על אזרחי

גם הנוף בצפון רמת הגולן לא השתנה בהרבה. המון בסיסים צבאיים, הרבה רכבים צבאיים והרים בגוונים שונים של צהוב. הנחיה: הטיול מותאם לכל המשפחה. המלצה: הצטיידו באטמי אוזניים ובמצלמות. אזהרה: "גזלנים" (פיצוציות ניידות שמפקיעות מחירים) בצדי הדרך. לחיילים אין ברירה, לכם יש (יש בית קפה נחמד בצומת ווסט ומזללה לא רעה בצומת מחניים). שלא תגידו שלא אמרנו.

להרשמה: מוקד קו ליער 1-800-350-550; מחיר: הטיול בחינם; כתובת האתר: kkl.org.il

נוטים ללון: צימר בקתה ברמה נוטים ללון

צימר בקתה ברמה" מציעה צימרים יוקרתיים ואלגנטיים, בריכה מפוארת, ספא וחצר שטופת שמש הטובלת בירק. שמם של הצימרים נישא על כנפי השמועה - מפה לאוזן או מפה לפייסבוק. כיוון שעבור לא מעטים המושג צימר מעלה קונוטציות רומנטיות (ולא בכדי, יש ברחבי הארץ צימרים מיוחדים המיועדים למעמד הצעת הנישואין עם אהיל בצורת הינומה), אין אלא להעלות על הכתב את "מדד הקיטש", שבו זוכה הצימר בציון המכובד: 8. הישג מרשים, ללא ספק.

מחיר: 400-600 שקל; כתובת: "בקתה ברמה", מעלה גמלא; כתובת האתר: biktabarama.co.il

מסעדה טובה: גיליס

רמת הגולן מלאה במסעדות בשר. לא כולן מקיימות את ההבטחה הגלומה בעדרי הבקר הרועים כאן בשטח. מי שעושה זאת טוב במיוחד היא מסעדת גיליס במושב הדתי נוב. יוסי גיליס הוא כנראה צדיק אמיתי. עובדה, הוא מכיר טוב כל-כך את נפש בהמתו עד שהוא מצליח להתגבר על מכשלות השחיטה הכשרה ולפנק את אורחיו לא רק במפגש בלתי אמצעי עם הפרות הרועות בחצר, אלא גם בסטייקים משובחים. למסעדה צמוד גם אטליז מצוין, שבו תוכלו למלא את הצידנית בנתחים מובחרים למנגל.

שעות פתיחה: פתוח בימי ה' בערב בלבד; מחיר: תפריט טעימות - 155 שקל לסועד; כתובת: מושב נוב, רמת הגולן 04-6763555; כתובת האתר: gillis.co.il

רמת הגולן / צלם: magicinfoto/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
 רמת הגולן / צלם: magicinfoto/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

כברי וגעתון: כוכבי הצפון

מתי ואיפה: מופעי מחול: 9, 10 ו-18 באוקטובר, קיבוץ געתון

קיבוץ געתון הוא ביתה של להקת המחול הקיבוצית - מהלהקות הגדולות והמובילות בתחום המחול המודרני בישראל. הלהקה, שמופיעה בארץ ובחו"ל, זכתה בפרסים מרשימים ובשבחי הביקורת. מופעי הלהקה עולים בקביעות גם באולם הבית, באודיטוריום זכרי בגעתון. בחודש אוקטובר יוצגו במקום המופעים "טרנספורם", קריצה אירונית לעבר החברה הצרכנית והגלובליזציה; "קיבוצית 360" מופע של מחול טוטאלי הפורץ את גבולות הבמה ומשתף את הקהל ו"בין קודש לחול" מופע המעלה הרהור על ערכים ושינויים.

את להקת המחול הקיבוצית הקימה ב-1970 הכוריאוגרפית חברת קיבוץ געתון יהודית ארנון. חזונה של ארנון, האמא הגדולה של הרקדנים, היה המנוע שמאחורי מפעל המחול יוצא הדופן הזה.

אך כמו התנועה הקיבוצית ששינתה את פניה בעשור האחרון (אם לא יותר מזה), גם הלהקה הקיבוצית השתנתה. כחלק מהפיתוח העסקי שנדרש ממנה, על מנת לעמוד באמות מידה יצירתיות ורווחיות, עזבה הלהקה את הגדרות הקיבוציות הנוקשות שלה וכיום היא מתבססת על רקדנים שאינם בהכרח יוצאי קיבוצים. בלהקה הבוגרת 14 רקדנים ובלהקת העתודה הצעירה 13 רקדנים.

בשנים האחרונות, לצד להקת המחול המשגשגת, התפתח בגעתון "כפר מחול", מרכז למחול ולתיירות-מחול, המושך אליו רקדנים צעירים ובוגרים מהארץ ומהעולם, המשתתפים בפעילויות מגוונות, בתוכניות לימוד ובסדנאות.

באר מים חיים

את מקומה של ארנון תפס כבר לפני 15 שנה הכוריאוגרף והמנהל האמנותי של הלהקה, רמי באר, בן הקיבוץ שהיה בעצמו רקדן בלהקה. באר השפיע רבות על זהותה ועל סגנונה של הלהקה. כיוצר רב-תחומי, הוא מעורב עמוקות בהיבטי עיצוב הבמה, האבזרים והתפאורה, פס-הקול והתאורה.

כיום רקדני הלהקה באים מרקע מגוון. הם חיים ועובדים בקיבוץ, ויוצאים ממנו להופעות בארץ ובחו"ל.

זמני המופעים: 9.10, 12:30: "טרנספורם" 10.10, 12:30: "בין קודש לחול" 18.10, 12:30: "קיבוצית 360"; מחיר: 70-80 שקל; להזמנות: 04-9859737; כתובת האתר: kcdc.co.il

נוטים ללון: וילה פרובנס, מצפה מנות

את וילה פרובנס הקימה קתרין גרונר, שעלתה מצרפת עם בעלה לפני חמש שנים. קתרין היא מעצבת פנים בעלת משרד בהרצליה, ואת המלון הקימה באהבה, עם כל המטען התרבותי שהביאה מבית הוריה. המבנה עבר שיפוץ והפך לבית פרובנסאלי. החומרים והצבעים נבחרו בקפידה, הקרמיקה, האבנים, העצים ופרזולי הברזל נעשו בידי אומנים מקומיים, נאמנים למקור, ואילו הבדים הגיעו מדרום צרפת.

במלון, הכולל שש סוויטות בלבד, ארוחת בוקר מפנקת, ספא, טיפולי עיסוי ובריכת שחייה (עונתית). מסביב תמצאו שבילים ומסלולי טיול.

מחיר לינה וארוחת בוקר לזוג: אמצע השבוע: 1,000 שקל (1,800 שקל לשני לילות); סוף השבוע: 1,200 שקל (2,000 שקל לשני לילות); כתובת: וילה פרובנס, מצפה מנות, 04-9806246; אתר המלון: villaprovence.co.il

מסעדה טובה: שווארמה מוראד כארם, כפר יאסיף

כל חובב שווארמה רציני יודע שאת מספר השווארמיות השוות בארץ אפשר לספור על אצבעות יד אחת ולקבל אפילו עודף. אחת מאלו שעושות כבוד לשיפוד הגדול של חיינו, היא שווארמה מוראד כארם בכפר יאסיף.

כארם לא משחק. הוא מגלגל משעות הבוקר בשר כבש ועגל על השיפוד, מוסיף להם עגבניות פרוסות, סלט בצל וסומאק וגם כמה סלטים נוספים לבעלי העיניים הגדולות. אל השווארמה הנהדרת שלו הוא מצוות גם בירה גולדסטאר מחבית, המוגשת בכוסות מצוננות היטב במקרר. מי שאוהב שווארמה באמת, יודע שהבירה מהחבית היא כמעט תמיד מה שחסר במקומות כאלה. לקינוח סורו אל ממתקי אל-וואליד בקצה הרחוב ונסו את הכנאפה הממכרת שלהם.

מחיר: 28 שקל למנת שווארמה; שעות פתיחה: ב'-שבת 10:00-22:00, או עד שנגמרת השווארמה; כתובת: הרחוב הראשי, כפר יאסיף. 04-9965525

אם אתם כבר בסביבה 1: התחריט הגדול בעולם

בכברי פועלת הסדנה לתחריט על שם גוטסמן, בבניין מרהיב המשקיף על נוף הגליל. הסדנה היא כמו בית שני לאמנים, שמגיעים במיוחד לשהות במקום לתקופות יצירה, ועבור המבקרים מבחוץ, היא מציעה מפגש אינטימי עם עבודות האמנות.

מקורות התחריט כבר בימי המצאת מכבש הדפוס במאה ה-15. אמנים בני-זמננו רואים בו עומק ועניין מיוחד, כיוון שהוא מאתגר אותם ליצור בדרך שונה ומיוחדת. יגאל עוזרי וצדוק בן דוד באים לכאן במיוחד מחו"ל, סיגלית לנדאו, הילה לולו לין, ואלכס קרמר - כולם "חוטאים" בתחריט ונהנים מהמרחב היצירתי שמעמידה לרשותם הסדנה.

במרכז מוצגים כעת שני תחריטי ענק של צדוק בן דוד, הגדולים מסוגם בעולם, הדפסים של האמן האמריקאי ג'ים דיין, הדפסים חדשים של מאיה אטון ועוד.

מחיר: הכניסה חינם, ניתן לתאם הדרכה לקבוצות (בתשלום); מחירי התחריטים: החל מ-1,000 שקל. עד סוף החגים הנחה של 26%; מתי ואיפה: שעות פתיחה: א'-ה' 7:30-16:00; ו' וערבי חג בתיאום מראש; ש' וחג 10:30-15:00; מרכז גוטסמן לתחריט, קיבוץ כברי, 04-9952713; אתר הסדנה: cabriprints.com

צפת: סליחה עם קבלות

מתי ואיפה: בין ראש השנה ליום כיפור (כולל), במרכז "אסנט", רחוב האר"י 3, צפת

בלבה של צפת העתיקה, ההכנות לראש השנה בעיצומן: בחנות היודאיקה - רוכלות נוטלות מברשת ומסירות אבק מעל פריטי חרס ונחושת, תכשיטים לעיטור הבית וכריכות עור של ספרי קודש. בדוכני המיצים נמחצים גרגרי רימון למשקה עסיסי אדום עז. חלונות הראווה של הגלריות משופעים בציורי שמן ואקוורל.

למן הרחוב המתעקל ועד הסמטה המרכזית על שם שמעון אלקבץ, אין תמרור שיכוון, אין שלט שירמוז. בין סמטאות האבן הצרות - ענפי גפן מסתלסלים בחישוקי מרפסות מטות לנפול וקשתות אבן מעטרות חצרות עזובות. בין לבין, מתגלים בתי אבן שקרסו וחלקם נכחדו כליל, כמו עשרות מיליוני השקלים שהעביר משרד התיירות לפיתוח העיר במרוצת העשור הקודם.

כזו היא צפת: יפה ופצועה, נגוהה ומוזנחת. כמו ממלכה שירדה מנכסיה.

עת רצון

בהמשך, השביל שוב מתעקל עד למדרגות. מחזיר את הצועדים בו אל כיכר בקצה צוק הצופה על הר מירון, וכן על כביש הגישה הישן של צפת, שידע ימים טובים יותר וגם לא מעט מלחמות.

ממול, מרכז הקבלה "אסנט" אשר מארגן סיורי סליחות ופעילויות המוקדשות לאירועי חודשי אלול ותשרי. המקום ערוך כך שאת החוויה הרוחנית יזכו לחוות גם יחידים וגם קבוצות מאורגנות. גם אלה הנרשמים רק לפעילות סביב הסיור, וגם ללנים ולסועדים במרכז עצמו.

סיור הסליחות כולל טיול בעיר העתיקה ובקברי צדיקים או בעקבות המקובלים ומסתיים בתפילה בבית הכנסת הקבלי אבוהב. הסיור מלווה ב"שיעורים", על התחדשות הנפש, "סוד השופר", אודות "מלך בשדה" ועל התקופה שבין ראש השנה ליום כיפור - "עת רצון". אנחנו למדנו שאת הסליחות יש לומר בכוונה ובהכנעה. "תחנונים ידבר רש" (משלי י"ח, כ"ג).

הבאים למרכז ביום הכיפורים יתכנסו לתפילת כל נדרי, לא לפני טבילה במעיין האר"י הקדוש וסיור בקברי צדיקים ומקובלים. ביום הכיפורים עצמו יתקיימו הדרכות והסברים, ובסיומו תתקיים תפילת נעילה "ישראל ומלכא בלחודוהי" (ישראל ומלכם לבדם). "אנחנו כמו אי מבודד ומרוחק בתאילנד או בהודו", אומר נועם כהן, מנהל התוכניות ליחידים. "כאן לומדים ביחד על הפנימיות של היהדות".

מחיר: סיור סליחות: 40 שקל; פעילות יום הכיפורים (פנסיון מלא): ליחיד: 245 שקל; לזוג: 645 שקל; לסטודנט: 195 שקל; טלפון: 1-800-30-40-70; כתובת האתר: ascent.co.il

נוטים ללון: וילה גליליי, הר כנען

וילה גליליי הוא מלון בוטיק יוקרתי השוכן על צלע במרום הר כנען. שערו בנפשכם את הנוף הנשקף ממרפסות הסוויטות הרחבות: הרי הגליל, מבואות הכנרת, בתים ביער. זהו מלון בוטיק אמיתי, משפחתי, שהוקם על מבנה קיים כבן 90 שנה. בקומת הכניסה לובי רחב ידיים ומסעדה צנועה, המשלבת בין המטבח הצרפתי למטבח הגלילי, ומתחם ספא עם מצע טיפולים מגוון. הלובי, כמו גם החדרים עצמם, מרוהט בסגנון אירופי אלגנטי למדי. למלון מרתף יינות ובו בר מעץ וכמה שולחנות, ומומלץ להצטנן בו וללגום דבר מה. המלון ירוק, שקט ונינוח והוא ממוקם מרחק נסיעה קצר מהעיר העתיקה.

מחיר: חצי פנסיון לזוג: 2,240 שקל; כתובת: הגדוד השלישי 106, הר כנען, צפת; כתובת האתר: villa-galilee.com

מסעדה טובה: סעודה ב"גן עדן"

מסעדה איטלקית צמחונית כשרה, בסמוך למלון וילה גליליי. אם הגעתם עד צפת מגיע לכם לעבור ולטעום מהמאפים הנפלאים - לחם הפוקאצ'ה הפריך המשובח, מאפי הגבינה ולחם הבית ("גן עדן") עם האגוזים הפריכים, ששמנם מזהיב את הקליפה, עם אנטיפסטי עשיר וכיסוני גבינה צפתית בחמאה ובקבוק יין. עם כל אלה תחוו פתיחת שנה לתפארת.

המקום עצמו יפהפה, בעיקר לעת ערב, כשאורות ענבריים מתפזרים על קורות העץ וקירות האבן. מומלצת במיוחד היא מנת רביולי דלעת ברוטב שמנת עם גבינות תרד וריקוטה.

מחירים: ראשונות: 19-35 שקל; עיקריות: 53-83 שקל; שעות פתיחה: א'-ה' 09:00-11:00; ו' 09:00-14:00; כתובת: הגדוד השלישי 104, הר כנען, צפת.

אם אתם כבר בסביבה 1: טעימות במחלבה

גבינה צפתית זה לא מה שמוכרים לכם בסופר - מין גוש גבינה גמיש ורך שטעמו לא מורגש. גבינה צפתית מקורית היא גבינה קשה, קשה מאוד אפילו. מלוחה, מלוחה מאוד אפילו. המרקם שלה מחוספס, טעמה עז.

שתי משפחות צפתיות שורשיות מייצרות גבינה צפתית ומתחרות ביניהן מזה דורות רבים. גבינות קדוש של משפחת קדוש, וגבינות המאירי של משפחת המאירי (שהיא המחלבה הראשונה בארץ). שתיהן פועלות בעיר העתיקה, שם מתבצעת מלאכת החביצה, וכן המכירה. לנו אין העדפה, שתיהן מצוינות. בגבינות קדוש מייצרים גם חלבה נהדרת, גם גלידה צפתית מחלב עיזים וגם סוגים שונים של גבינות: קשקבל, ריקוטה, קממבר ובולגרית, ואם הגעתם עד צפת, אל תחמיצו את הסיור במחלבה הכולל טעימות.

מחיר: הסיור והטעימות הם בחינם; מתי ואיפה: בתיאום מראש, רחוב י"א 34, צפת; טלפון: 04-6920326

אם אתם כבר בסביבה 2: אסתר שמיר בחמדת ימים

נכון, גם אנחנו שמענו שקובי פרץ מגיע להופעה חגיגית לתושבי צפת, וכי מפעל הפיס, שנותן חסות לאירוע, מבטיח כרטיסים במחיר סמלי. אבל אנחנו ניקח אתכם למופע אחר, לא רחוק מצפת: בחמדת ימים, שם תופיע אסתר שמיר במופע "זה בינך לבין אלוהים". שמיר, שחוזרת לבמה אחרי שנות היעדרות ממושכות, תשיר את שיריה הישנים והמוכרים, ביניהם "עברתי רק כדי לראות", "גחליליות", "אמצע ספטמבר" ו"במקום הכי נמוך בתל-אביב". נוסטלגיה לתפארה.

מחיר: 70 שקל; מתי ואיפה: 30 בספטמבר, חמדת ימים כתובת האתר: hemdatyamim.com

צפת / צלם: עינת לברון
 צפת / צלם: עינת לברון

עכו: אבירי הבמה

מתי ואיפה: 16-19 באוקטובר במתחם אולמות האבירים בעיר העתיקה של עכו

65 מופעים בהשתתפות 350 שחקנים ואמנים מהארץ, לצד כמה אורחים מהעולם, הם ההיצע המיועד של אירועי פסטיבל עכו ה-32 לתיאטרון אחר, שיתקיים בחול המועד סוכות במתחם אולמות האבירים בעיר העתיקה. על התוכנית האמנותית מופקדים זו השנה השלישית סמדר יערון ומוני (מנשה) יוסף. באופן מפתיע, או שלא, רבות מהצגות התחרות ומיזם "עכו 2" הנלווה, נוגעות בצורה זו או אחרת בנושא המחאה החברתית, וזאת למרות שנכתבו הרבה לפני אירועי הקיץ החולף.

רשימת ההצגות כוללת את "מיין קאמפף" מאת ג'ורג' תאבורי ובבימויו של גיל אלון, המתאר מפגש דמיוני בין הומלס יהודי בשם הרצל המוכר ספרי תנ"ך וקאמה סוטרה, וסטודנט בשם אדולף היטלר המנסה להתקבל לאקדמיה לאמנויות. "לב", מאת ג'ייסון דנינו הולט ובבימויו, הוא מחזה שבו מונח גבר על שולחן הניתוחים ובנבכי ליבו חולף מסע חייו והחמצותיו. מרט פרחומובסקי הגה וביים את "פלישתו השנייה של נפוליאון", מיצג על שפת הים המקים את הכובש הצרפתי לתחייה 200 שנה אחרי ביקורו הקודם בעכו. זוג מתנחלים חושש שבנם שנולד ביום הזיכרון אינו מה שציפו לו ב"צפירמיהו" מאת נטלי כהן-וקסברג בבימוי אסי ממנוב.

מלח מים

עינת גולדסובל ומור ואדווה לוי גושן יצרו במשותף את המופע "לץ פליי", סטירה על החיים בישראל העכשווית במסווה של שעשועון טלוויזיה. ד"ר נעמי יואלי (זוכת הפסטיבל לפני חמש שנים עם "הדודה פרידה") יצרה מופע קונספט נוסף בשם "נפיץ: תיירות מלחמה", בהשראת מותן הטרגי של בנות הרופא הפלסטיני ד"ר עזאדין אבו אלעיש במבצע "עופרת יצוקה".

עמנואלה עמיחי כתבה וביימה את תיאטרון המחול "העצב של השכן עמוק יותר", אודות גבר וארבע עקרות בית המנהלים חיים סטריליים במטבח מעוצב. אודי ניר כתב וסיוון בן ישי ביימה את "תורה של אשת השגריר", על אישה הנשפטת בעוון ניסיון לצאת מהארץ בניגוד להוראות החירום.

חמש שחקניות הזירה הבינתחומית שותפות בהעלאת תיאטרון המחול "מלח מים". ברוח התקופה, יוקדש הדיון המרכזי של פסטיבל עכו לנושא "תיאטרון, מחאה ומהפכה".

מחירים: עבור ההצגות בתשלום - 35 שקל למופע; אתר: accofestival.co.il

מסעדה: חומוס סעיד

עכו היא לא רק אתר עלייה לרגל שנתי לחובבי תיאטרון פרינג', היא גם אתר צליינות מקודש בכל ימות השנה לחומוסולגים האדוקים. כולם מכירים כמובן את סעיד אבל סמטאות השוק מסתירות בתוכן הרבה יותר מזה. תמצאו כאן גם את החומוס הנהדר של סוהילה, עיסא, שמסייה ואחרים. אבל בכל זאת אין מה לעשות ואיש מהם לא הצליח עדיין לתת תשובה חומוסאית הולמת למנה המנצחת של סעיד, לפיתות הטריות שהוא אופה לבד וגם לא להמולה הנהדרת הרוחשת כאן בכל שעות הבוקר והצהריים, עד שהחומוס נגמר.

שימרו את הדגים של אורי בורי ואבו כריסטו לערב, ובואו לסעיד. כרגיל.

מחיר: 15 ש"ח; שעות פתיחה: א'-ו' 06:00-14:30; כתובת: סעיד, השוק העממי, עכו העתיקה, 04-9913945

נוטים ללון: חוף עכו החדש

אחרי שנים שבהן נהנה מלון חוף התמרים בעכו ממעמד של כמעט מונופול, נפתח לפני כמה חודשים בעיר מלון חוף עכו, ובו שתי קומות המכילות 80 חדרים שמתוכן שש סוויטות. המלון המרווח והמושקע מציע לאורחיו נוף לעיר העתיקה ולים, בריכת שחיה, בית כנסת, חניה חינם על בסיס מקום פנוי בכניסה למבנה ויציאה ישירה מהמלון לחוף הים. חסרונות: האינטרנט האלחוטי זמין בחינם לשימוש האורחים רק בלובי והחדרים אינם מותאמים לשימוש ציבור הנכים.

מחיר: 564 שקל לזוג בחדר בסופי שבוע, 470 שקל לזוג בחדר בימי חול; כתובת: דרך הארבעה 1 עכו; אתר המלון: hotel4u.co.il

חיפה: הכי קאן שאפשר

מתי ואיפה: 13-22 באוקטובר, במתחם הפסטיבל שבמרכז הכרמל

ערב-רב של אנשים מתגודד מדי שנה, ממסוף הכרמלית שבשדרות הנשיא בחיפה ועד קצה גן מניה שוחט, בואכה שדרות מוריה. אלו לא רק היקיים ממרכז הכרמל. שוחרי קולנוע ותרבות מכל רחבי העיר והארץ מתאספים בצמרת ההר המשקיפה אל הים. יש הבאים לצפות בכמה שיותר מתוך 200 הסרטים המשתתפים, פחות ממחציתם מישראל והיתר מ-40 מדינות שונות, ויש הבאים לחוות את החגיגה הגדולה של הקולנוע הישראלי ושל העיר כולה, שבה הלילות מתארכים פתע ובתי הקפה והמסעדות שבה מתמלאים עד תום.

מחזה מרגש מתרחש בפסטיבל ערב-ערב: קהל מוזמנים נרגש וצופים שזה אך צפו בהקרנת בכורה במעמד היוצרים, השחקנים והוריהם, מוזמנים כלאחר כבוד אל חצר הדשא אשר בעורף בית הכט - מבנה שבנתה משפחת רוטשילד ב-1893 ולימים מסרה אותו כתרומה לתושבי חיפה.

תחת הגזוזטרה של בית הכט, משקאות נמזגים, לוט דמיוני מוסר ונפתח הטקס: סרט ישראלי חדש יוצא לדרך. מפה יוצא המסע. האם יחצה מדינות ויכבוש לבבות וכרזותיו יעטרו מרכזי ערים זרות? איש אינו יודע.

ד"ר אסי ומר דיין

באותה חצר יושק השנה שיתוף הפעולה הקולנועי בין ישראל לבריטניה, אך עוד לפני כן, בטקס הפתיחה של הפסטיבל, יוענק פרס הוקרה לבמאי ולשחקן אסי דיין, על תרומתו לקולנוע הישראלי. הקרנת הבכורה של סרטו החדש של דיין - "ד"ר פומרנץ", קומדיה שחורה אודות אדם המשכיר את מרפסת ביתו לאנשים החפצים להתאבד בקפיצה, תתקיים במסגרת הפסטיבל מחוץ לתחרות. עוד במהלך אותו ערב, יוענקו לשחקנים קרן מור, מנשה נוי וששון גבאי כוכבים בשדרת כוכבי הקולנוע הישראלי.

הפסטיבל השנה ייפתח עם סרטו החדש של השחקן והבמאי ג'ורג' קלוני: "משחקי שלטון". הסרט מרובה הכוכבים (ריאן גוסלינג, פיליפ סימור הופמן, פול ג'יאמטי, מריסה טומיי וקלוני עצמו), פתח גם את פסטיבל ונציה האחרון שהתקיים בחודש שעבר. אגב משחקי שלטון, בפסטיבל יוקרן סרט תיעודי על המחאה החברתית של הקיץ האחרון בישראל. שם הסרט: "התעוררות".

מחיר: 40-45 שקל לכרטיס; אתר הפסטיבל: haifaff.co.il

נוטים ללון: ארט-גלרי

מלון ארט-גלרי נפתח לפני כשנתיים במבנה באוהאוס חיפאי מתקופת המנדט. המלון שם דגש על עבודות האמנות המוצגות בין כתליו. המלון המהודר ירד מגדולתו עם דעיכת העיר התחתית והדר הכרמל. לאחר שנים שבהן שימש כבניין משרדים אפרורי, החזירו אותו בעלי המלון לתחייה, איבזרו אותו בציוד חדיש ובסגנון עיצובי המשמר טעם נוסטלגי. בנוסף למיקום המרכזי, מציע המלון טיול רגלי מודרך מדי שבת (ללא תשלום), ובו הסברים על העיר היפה.

מחיר: בתקופת פסטיבל הסרטים החל מ-520 שקל לזוג ללילה, כולל זוג כרטיסים

כתובת: רח' הרצל 61, חיפה, טל': 04-8616161; כתובת האתר: hotelgallery.co.il

מסעדה טובה: קפה לואיז

חיפה, בתי הסעדה רבים לה. החביב עליי מכולם הוא "קפה לואיז", שהופך בתקופת הפסטיבל לקפה השכונתי של אורחיו. זאת בזכות האווירה הנעימה וקרבתו למתחם הפסטיבל, בשילוב עם האוכל הבריא המשובח, הלחמים הטריים הנהדרים הנאפים במקום והקפה שמנעים את ההפוגה.

מה בתפריט? חציל ממולא בגבינת עיזים עם לחמי הבית וסלט; שקשוקה עם חצילים, עלי תרד ושום; קדאיף גבינות עיזים, אפוי בשמן זית ומוגש על מצע עלי בוקצ'וי בויניגרט לימונענע; ריזוטו גבינות צאן ויתר מנות בריאות ומקוריות.

מחירים: ראשונות: 24-52 שקל; עיקריות: 38-86 שקל; שעות פתיחה: א'-ש' 07:00-24:00; ו' 07:00-02:00; כתובת: שדרות מוריה 58 חיפה, 04-8349950; כתובת האתר: cafelouise.co.il

אם אתם כבר בסביבה 1: קודש ואסתטיקה

קודש, אמנות, אסתטיקה. כך, בסדר הזה, מבקשת אוצרת התערוכה, סבטלנה ריינגולד, להתחקות אחר דעיכתה של המסורת היהודית בתרבות הישראלית, כפי שזו באה לידי ביטוי בפרטי האספנות (יודאיקה בעיקר), של אספן האמנות מאנה-כץ, שביתו הפך למוזיאון.

התערוכה מבקשת לחשוף את המתח ההיסטורי בין אלו שצידדו באמנות המסורתית-דתית, לבין ניסיונות חילוניים להוציא מוטיבים יהודיים מהקשרם ההיסטורי-דתי, זאת על מנת ליצור תרבות יהודית חדשה.

על-פי המוזיאון: "חפצי היודאיקה משמשים כלי המאפשר לעקוב אחר תהליך כינונה ועיצובה של התרבות המודרנית ואחר דרכי התמודדותה עם משבר המסורת במאה ה-20".

מחיר: 30 שקל למבוגר; מתי ואיפה: החל מה-1 באוקטובר, שדרות יפה נוף 89, חיפה; כתובת האתר: mkm.org.il

אם אתם כבר בסביבה 2: הופעות רוק בגן האם

במהלך עשרת ימי הפסטיבל יתקיימו מדי ערב בגן האם אירועי מוזיקה חיה. השנה הרשימה מפתיעה במיוחד, והיא כוללת כמה שמות בולטים בסצנת הרוק הישראלית. בין האמנים אשר יופיעו: אהוד בנאי, רמי פורטיס, ערן צור, מוניקה סקס, אפרת גוש, תומר בן יוסף, וטל פרידמן.

מחיר: ההופעות בחינם. לא תלכו?; מתי ואיפה: מדי ערב, ברחבת גן האם (שדרות הנשיא) בחיפה; כתובת האתר: ראו אתר הפסטיבל

ירושלים: שעון החול והקודש

מתי ואיפה: עד 22 באוקטובר מוזיאון ישראל, דרך רופין 11, ירושלים

המבצע הטיטני של שיפוץ מוזיאון ישראל, שעלה יותר מ-100 מיליון דולר, הסתיים בשנה שעברה. לא רק המוזיאון עצמו שופץ, גם נוספו לו מבנים חדשים בשטח של 7,800 מ"ר, עוצבה לו כניסה חדשה ושופרה הנגישות לנכים. בשנה שחלפה מאז פתיחתו המחודשת, נשבר שיא המבקרים. מוזיאון ישראל בירושלים, אחד מעשרת המוזיאונים הגדולים בעולם, מושך כיום בהרבה ונוח יותר למשתמש.

בימים אלה מוצגת במוזיאון תערוכה יוצאת-דופן - "השעון", של האמן הבריטי כריסטיאן מרקלי. מרקלי אסף 7,000 קטעי סרטים מכל הזמנים (מראשית הקולנוע, דרך צ'רלי צ'פלין, אורסון וולס, היצ'קוק ועוד) שבהם מופיע, חוץ מהשחקנים האנושיים, גם שחקן ראשי אחד: הזמן. בכל הסצנות מופיע שעון שמראה שעה מסוימת.

הוד קדומים

מרקלי ריכז כל-כך הרבה סצנות-שעון, שהצליח לבודד קטע נפרד לכל דקה ביממה. יותר מ-2,500 קטעים נערכו באופן וירטואוזי ויצירתי כדי לגרום לתחושת המשכיות רציפה.

הדבר המדהים עוד יותר הוא שהסרט האינסופי של מרקלי מותאם לזמן האמיתי. כשאתם רואים סצנה שמתרחשת בדקה מסוימת בסרט, אם תבדקו את השעון שלכם, תגלו שזו אותה השעה. כך הופך הסרט עצמו לסוג של שעון חי. טשטוש מוחלט בין הבדיה הערוכה שעל הבד לבין הזמן האמיתי.

הקולאז' המהפנט של מרקלי מוקרן במבנה מיוחד, אולם המשובץ בספות לבנות שהוא מעין קולנוע ישן, הוד-קדומים, אבל ההשפעה של המיצג נמשכת גם כשיוצאים מהחלל המלאכותי. שד הזמן, המתקתק את חיינו לאחור, ייראה לכם מוחשי מתמיד.

מחיר: הכניסה למוזיאון: 24-48 שקל; ילדים חינם בחגים ובימי ג' ושבת; הקרנה מרתונית מיוחדת בת 24 שעות ב-15 באוקטובר, החל ב-10:00. אחרי 21:00 הכניסה חינם; כתובת האתר: imj.org.il

נוטים ללון: בית קטן בבקעה

"בית קטן בבקעה" הוא מלון בוטיק השוכן בבניין ערבי טיפוסי. במלון 34 חדרים וסוויטות, שמתאימים בעיקר למי שמחפש את הטאץ' המשפחתי, האינטימי. "בית קטן בבקעה" הוא ירושלים של פעם, רק עם האבזור של המאה ה-21. הוא ממוקם סמוך לדרך בית לחם, עם בתי הקפה והמסעדות השכונתיות בין טיילת שרובר המשקיפה אל העיר שחוברה לה יחדיו, לבין המושבה הגרמנית ורחוב עמק רפאים.

מחיר: חדר זוגי: 700 שקל ללילה; חדר משפחתי (זוג 2): 1,200 שקל ללילה; כתובת: רחוב יהודה 1, ירושלים. 02-6737944

מסעדה טובה: קזינו דה פריז

אלי מזרחי הוא המלך הבלתי מעורער של שוק מחנה יהודה. בית הקפה שלו שבלב השוק הוא אבן שואבת לא רק לקליינטים הקבועים של הבסטות השכנות אלא אפילו לתל-אביבים שעולים אליו לרגל בהמוניהם.

לפני כמה שבועות, פתחו מזרחי ושאנן סטריט, סולן להקת הדג נחש, את קזינו דה פריז, בר החלומות של שניהם וכנראה שגם שלכם ושלנו. ברחבה הקטנה שבלב החלק המכונה השוק הגרוזיני, אפשר עכשיו לשבת בין ארגזי חצילי הבלאדי והבמיה, לשתות בירה טובה מהחבית, לנשנש קצת נקניקים כשרים מבית לבקוביץ', דגים מעושנים וכבושים שאלי מכין לפי המתכון הסודי של סאשה מהשב"כ, וירקות מוחמצים שגורמים לך לתהות מדוע אתה לא מצליח לקנות טובים כאלה בעצמך בבסטות המפורסמות של מחנה יהודה.

הבר שוכן בבניין היסטורי שבתוכו פעל בשנות המנדט מוסד בעל שם זהה, שהיה כנראה לא רק בית קפה פופולרי אלא גם, סליחה על הצרפתית, בית בושת פופולרי לא פחות.

מחירים: פחות מ-100 שקל לסועד ושובע; שעות פתיחה: א'-ה' 12:00 עד אחרון הלקוחות; ו' 12:00 עד כניסת השבת; כתובת: מחנה יהודה 3, 02-6504265

אם אתם כבר בסביבה 1: ערב לאה גולדברג

בבית הקפה, חנות הספרים ומרכז התרבות "תמול שלשום" יקדישו ערב למשוררת המדוברת (והמתוקשרת מאוד לאחרונה) לאה גולדברג, שהשנה מלאו 100 שנה להולדתה.

בשנים האחרונות, הולך וגובר העניין בכתביה הנפלאים ויותר ויותר אנשים צוללים לתוכם ומתבשמים מיופיים. זמרות-יוצרות הלחינו והקליטו משיריה לפרויקט מיוחד ("שרות לאה גולדברג", נענע דיסק) ובשנה האחרונה יצאו לאור קובץ עם כל שיריה, וגם "אבדות" (2010) ו"מחזות גנוזים וידועים" (2011).

ועכשיו אפשר וכדאי לייחד זמן ופנאי נפשי לאלעד דוד, סנדרה צ'רנס ואיתן דרור שינגנו וישירו משיריה של המשוררת הגדולה וידברו על חייה. זה יקרה בבית הקפה "תמול שלשום", אשר ביקור בו היא אירוע תרבותי בפני עצמו.

מחיר: 30 שקל; מתי ואיפה: ה-4 באוקטובר, 20:30; תמול שלשום, סלומון 5, נחלת שבעה. יש להזמין מקומות מראש בטלפון: 054-5665673

אם אתם כבר בסביבה 2: "רשימות על ערים ובגדים"

השאלה הזו עתיקה ממש, כמעט מהיום שבו ויתר האדם על עלה התאנה לטובת מלבוש עשוי כלשהו: האם הבגדים עושים את האדם? הבמאי הגרמני וים ונדרס יצא ב-1990 לבדוק האם אמנם כך. הוא התלווה למעצב האופנה היפני יוז'י יאמאמוטו, שבגדיו מספקים "שריון של אביר" ו"מעוררים תחושות כמו של עור חדש". במבט לאחור נראה שהסרט התיעודי החריג הזה "רשימות על ערים ובגדים", הקדים מאוד את זמנו. יאמאמוטו אומר שם: "העתיד לא מעניין אותי. אני לא בוטח בו...". ואילו ונדרס מתוודה: "אופנה, מה לי ולזה? ... אבל בעצם למה לא להתבונן באופנה בלי דעות קדומות?". סרט נדיר, שהוא רק לכאורה על אופנה, ובעצם הוא על החיים ועל מה שאנחנו עושים כדי לכסות ולהתכסות, לחפש ולהתחפש, באמצעות בגדים.

מחיר: 37 שקל מתי ואיפה: ה-1 באוקטובר 21:30, סינמטק ירושלים, דרך חברון 11

ירושלים / צלם: PardoY/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
 ירושלים / צלם: PardoY/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

ים המלח: מלח הארץ

מתי ואיפה: 15-19 באוקטובר, אזור המועצה האזורית תמר

זו השנה ה-12 ברציפות שבה מתקיים פסטיבל התמר, שהפך למחליף הרשמי של פסטיבל ערד ז"ל, כאירוע המוזיקה השנתי הבולט של אזור הדרום. שני אתרי המופעים של פסטיבל התמר הם הר המצדה ואתר נחל זהר, המהווה מיקום אידיאלי למופעים מוזיקליים בשל האקוסטיקה הטבעית שיוצרים קירות הסלע המקיפים אותם.

כמו כן, מתקיימת פעילות שוטפת הכוללת סיורים מודרכים בעתיקות הר מצדה, הגן הבוטני של עין גדי, יישובי כיכר סדום וואדי נחל זהר שבו גם יתקיים מופע הפתיחה הרשמי של הפסטיבל ב-15 באוקטובר. המופע יכלול שני מופעים (נפרדים) בכרטיס אחד של יהודית רביץ ושל שלום חנוך, שיעלה מיד אחריה. השניים יבצעו ממיטב להיטיהם מכל הזמנים, כאשר את רביץ ילווה הרכב בן שבעה נגנים וחנוך יסתפק בטריו אינטימי של קלידים, גיטרה ובס.

לילות לבנים

בהמשך של אותו לילה יתקיים באתר המצדה מופע של אברהם טל המשלב שירים מתקופת שוטי הנבואה ואלבום הסולו הראשון שלו בעיבודים חדשים, לצד להיטים מרב המכר "אורות" שכבר זיכה אותו בכל פרס אפשרי של תעשיית המוזיקה המקומית.

מופע בעל גוון אתני מורכב אך לא פחות ראוי, במיוחד על רקע המדבר, הוא שיתוף פעולה בין המוזיקאי עומר פארוק טקבילק, ההרכב Yemen blues והזמר דודו טסה שיארח את שלמה בר. החבורה כולה תופיע בנחל זהר ב-16 בחודש.

לפנות בוקר (ה-17 בחודש) יופיע במצדה מוש בן-ארי במיטב להיטיו, כולל האלבום החדש והמשובח "תסתכל לי בעיניים".

באותו יום בערב יתקיים בנחל זהר מפגש פסגה בין אהוד בנאי וברי סחרוף, שני ענקים שחוו שנה יצירתית במיוחד עם אלבומים חדשים שזכו לביקורות נלהבות. השניים יבצעו ממיטב הרפרטואר ביחד ולחוד.

עוד ב-18 בחודש לפנות בוקר, יעלה לבמה במצדה אביתר בנאי במופע "עד מחר", שבו הוא משתף פעולה עם הזמר-יוצר ארז לב-ארי. שני המופעים החותמים את פסטיבל התמר ה-12 יתקיימו בנחל זהר, שם ירקיד הצמד האלקטרוני Infected mushroom אלפי מעריצים על רקע נופי המדבר, אחרי מופע פותח של להקת כנסיית השכל. לפנות בוקר יעלה לבמה במצדה אביב גפן, בשיתוף פעולה נדיר עם אביו המשורר-סטיריקן יהונתן גפן.

כל המופעים המתקיימים באתר נחל זהר יחלו בשעה 21:00, כאשר כניסת קהל לאתר תתחיל ב-19:00. כל המופעים באתר מצדה יחלו בשעה 03:30 לפנות בוקר ויסתיימו עם זריחת החמה, כשהכניסה לאתר תחל ב-01:30.

מחיר: כרטיס יחיד לכל המופעים באתר נחל זהר: 200 שקל; כרטיס יחיד לכל מופעי המצדה: 185 שקל; כתובת הפסטיבל: eventim.co.il

נוטים ללון - מסעדה טובה: מלון עין גדי

הפעם אנחנו חורגים ממנהגנו ומצרפים יחדיו את בית המלון והמסעדה. הסיבה: אזור עין גדי, וים המלח בכלל, אינם מאוכלסים במסעדות ראויות ומנגד, המסעדה של בית המלון (כמו גם הבר ובית הקפה) מציעה אוכל טעים ומגוון.

לכל החדרים מרפסות אישיות המאפשרות לאורחים ליהנות מהנוף ומהאווירה הייחודיים של קיבוץ עין גדי. הקיבוץ בנוי בתוך מתחם בוטני עשיר בצמחייה והמלון מוקף עצים וירק, מה שמבדיל אותו ממלונות ים המלח הממוקמים בלב הנוף המדברי הצחיח. האטרקציה האהובה על באי המקום היא מתחם עצי הבאואב בעלי הגזעים המסועפים, ורבים מביעים את הערכתם לאדמה הסבלנית בחריטת שמם על הגזעים. למי שלא קלט את האירוניה, לא מדובר בצעד מומלץ.

עוד יתרון בולט של המלון: הופעות בחינם (מתחת לעצי הבאובב, אלא מה) של מיטב האמנים. כך ב-16 באוקטובר ב-18:30 יופיע שם תומר יוסף - סולן בלקן ביט בוקס בשירים מאלבום הסולו החדש שלו; ב-17 באוקטובר ב-18:30 תופיע עלמה זהר וב-18 באוקטובר באותה שעה יופיעו להקות הצ'רצ'ילים והסגנונות.

מחיר: החל מ-804 שקל ללילה לזוג לחדר-גן סטנדרטי בתקופת החגים (ניתן להזמין חדר לשני לילות ומעלה בלבד), ועד 1,230 שקל ללילה לזוג למיני סוויטות

כתובת: קיבוץ עין גדי (לא להתבלבל עם אכסניית הנוער הממוקמת סמוך לחוף על כביש 90); אתר המלון:ein-gedi.co.il

גבולות: חוגגים עצמאות

מתי ואיפה: 26-29 באוקטובר, מצפה גבולות, קיבוץ גבולות

יש רייטינג למוזיקה אלטרנטיבית בישראל, וראיה לכך היא הצלחתו של פסטיבל "אינדינגב" השנתי, שמתקיים בחולות מצפה גבולות שבקיבוץ גבולות אשר בנגב. כמות המשתתפים בפסטיבל גדלה מדי שנה, ואופי האירוע מאלץ את מפיקיו לא להפכו למסחרי מדי. כך שכמות המשתתפים מוגבלת, התשלום עבור הכניסה סמלי, וכל שנותר הוא להתאזר בסבלנות עד שתיסגר רשימת האמנים שישתתפו בפסטיבל השנה, שיתקיים בימים האחרונים של חודש אוקטובר. בין המופיעים שכבר אישרו את השתתפותם: עמיר לב , קרולינה, אבישי כהן, רמי פורטיס, רונה קינן, הקולקטיב, המוזיקאי בני אדם שישיר וינגן מוזיקת דאב וראגיי, להקת צנזורה שתנגן פאנק רוק אגרסיבי ו"טייני פינגרס" שתבצע משהו שנקרא "טריפ רוק אלקטרוני".

אנחנו שולחים מפה הצעה למארגני ולבאי הפסטיבל - שאולי, בין הופעה לבין קפה בפינג'אן, ייערך איזשהו ניסיון למצוא הגדרה אחרת לסוגות מוזיקליות שחוסות כעת תחת המטרייה "אלטרנטיבית" או "אינדי". זהו זמן טוב לעשות את זה, גם כי העשייה המוזיקלית בימינו היא עצמאית ברובה, וגם כי ההקשר ל"אלטרנטיבי", שנהגה על-ידי התקשורת המוזיקלית הבינלאומית בסוף שנות ה-80, הוא הקשר סתום משהו.

בשורת המקוריות

יזמי ומארגני הפסטיבל רואים בחזונם את העצמאות - ה"אינדי", ממקום של חירות. חירות מחשבתית, יצירתית והבעתית. הנגב, בעיניהם, הוא סמל לאזור שנותר זנוח מאחור, הן במישור החברתי והן במישור המדיני ולכן, זה אך טבעי מבחינתם כי מהמקום הזה תצא בשורת המקוריות, ההתעלות וחוסר ההתפשרות. האם המוזיקה תקדם את המקום, או המקום את המוזיקה? נכון לעכשיו, שני הצדדים יוצאים נשכרים - הנגב מרוויח מבחינה תיירותית ותדמיתית והמוזיקה מתגלה וחודרת לעוד ועוד אוזניים.

בדומה לשנה שעברה, גם ב"אינדינגב 2011" יוצבו שלוש במות, שעליהן ינגנו האמנים במקביל. בנוסף, יתקיימו תערוכות ניידות ומיצגי אמנות מקוריים, הקרנות של קולנוע עצמאי, ויופעל רדיו עצמאי מטעם הפסטיבל.

מחיר: 150 שקל במכירה מוקדמת; 170 שקל ביום הפתיחה; אתר הפסטיבל: indnegev.co.il

נוטים ללון: אורחן צאלים

מעלות רבות יש לאורחן צאלים, כשהראשונה שבהן היא הפאב המקומי המצוין - "הבאר". הפאב, היושב במקום שהיה פעם אסם, מיועד לאנשים שאוהבים ויודעים לשתות ומנוהל בידי אנשים שאוהבים לארח.

המעלה השנייה (לפחות בסדר החשיבות הפרטי שלי), היא החדרים עצמם: יפים, מטופחים ומצוידים היטב. המקום כולל מדשאות רחבות, מגרשי ספורט, ספא, בריכה חמה טבעית ושלל פינות מרגוע. מעלה שלישית היא המחירים הנוחים, בלשון המעטה.

מחיר: 426 לזוג ללילה ביום חול, כולל ארוחת בוקר; 486 לזוג ללילה בסוף שבוע, כולל ארוחת בוקר; כתובת: קיבוץ צאלים; כתובת האתר: zeelim.co.il

מסעדה טובה: קאדקס

טל פיחוביץ' מגשימה חלום פרוע ומנהלת טאפאס בר ב...שדרות. לא המרחק ולא הקאסמים ינצחו אותה, שלא לדבר על הרעיון המוזר והמקסים לעשות טאפאס דווקא בשדרות בזמן שאפילו בתל-אביב עוד לא בדיוק הבינו את המשמעות המדויקת של השם, ובייחוד לא של האוכל המסתתר מאחוריו.

מדי ערב מגישה פיחוביץ לאורחיה האמיצים, תלמידי מכללת ספיר ואחרים אמפנדס של האם מעושן ותירס, פאטאטאס בראווס (ה"צ'יפס" של הקאטלונים), צ'וריסוס, פהיטס ושאר מנות ספרדיות, פחות או יותר. לצידן נמזגים סנגריות, מוחיטו וקובה ליברה.

מחירים: ראשונות: 18-42 שקל; עיקריות 46-92 שקל; שעות פתיחה: א, ג'-ה' 19:00-00:00; ו'-שבת 12:00-16:00; כתובת: תחנת דלק שער הנגב, א.ת. שער הנגב, שדרות, 08-6890452

אם אתם כבר בסביבה 1: סיור לא קוצני בחוות הקקטוסים בתלמי יוסף

20 דונם של קוצים מרהיבי עין מ-3,000 מיני קקטוסים. ברגע אחד התרחב פלאים הידע המצומצם שלי על קקטוסים, שהסתכם בכך שהם דורשים מעט מאוד השקיה. גם הידע הקקטולינרי. הידעתם שיש צ'יפס מקקטוס? ככה זה כשמתוודעים לקקטוס מזן נפוליטוס, שהוא טוב לאכילה. אל תנסו את זה לבד, שלא תעזו לנשנש איזו אגבה פרחונית. או סקולנטים - קקטוסים בעלי תפרחת גבעולי שופר אדמדמים. בחווה הוקם חאן בשם "סן פדרו", עם לינה מדברית וארוחות פויקה. לילדים ישנן הפעלות שתילה, והכנת בובת קשקשתא מעלי צבר לא קוצני (גילוי נאות: האיש מאחורי קישקשתא הוא בן דוד של אבא שלי).

מחיר: 25 שקל לאדם לסיור, הטעימות כלולות במחיר; מתי ואיפה: מדי יום החל מ-11:00, חוות הקקטוסים, תלמי יוסף. הסיורים הם בתיאום מראש: 050-7549648 (שילה); כתובת האתר: cactusfarm.co.il

באר-שבע: שומעים חופשיים

מתי ואיפה: 4 באוקטובר, המשכן לאמנויות הבמה, שד' יצחק רגר, באר-שבע

ערב מיוחד של "חג המוזיקה הישראלית" בבאר-שבע, יכלול שלושה אירועים, כולם במשכן לאמנויות הבמה בעיר.

בשעה 17:00 יתקיים מפגש שכותרתו "מלחין השנה", ובו ישוחחו פרופ' יהואש הירשברג וד"ר מיכאל וולפה על המוזיקה הקאמרית של פאול בן-חיים. בהמשך תבוצע רביעיית כלי הקשת שחיבר בן-חיים בשנת 1937, בביצוע "הרביעייה העכשווית", רביעיית מיתרים מצוינת שבסיסה בישראל.

בשעה 19:00, יתקיים קונצרט שכותרתו "אהבת סתיו" ובו יבוצעו יצירות מאת המלחין מיכאל וולפה, עם סיום כהונתו כמנהל האמנותי של "חג המוזיקה הישראלית". התוכנית תכלול את היצירה "אהבת סתיו" לזמר, שלישיית כלי קשת, חלילית וכלי נקישה, את "שירים ללא מילים" למנדולינה וחמישיית כלי קשת ועוד. בשעה 21:00, ייסגרו האירועים בבאר-שבע בקונצרט מגוון ומסקרן שכותרתו "כמו צמח בר". התוכנית תכלול את הפואמה "באר-שבע" של המלחין הבאר-שבעי מקס שטרן, שבמרכזה פיוטים ושירים על המדבר; קונצ'רטו למנדולינה ותזמורת מאת אנה סגל, שאופיו רומנטי וקומוניקטיבי; ומבחר מלחניו של נחום היימן לשיריהם של נתן אלתרמן, לאה גולדברג, יורם טהרלב, אהוד מנור ואחרים. השירים יבוצעו בעיבודים חדשים של תלמידי האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים.

במופע ישתתפו תזמורת הסינפונייטה הישראלית באר-שבע, נגן המנדולינה שמואל אלבז וזמרים מהאקדמיה למוזיקה בירושלים. המנצחת תהיה קארין בן-יוסף. על פניו הוא נראה מעניין, אך קשה לנבא איך יישמעו היצירות החדשות והעיבודים. כך או כך, כשומעים חופשיים - כדאי לכם להגיע לבירת הדרום ולהשתתף בניסוי המוזיקלי.

מחיר: ללא תשלום

נוטים ללון: מלון "לאונרדו נגב"

הנגב הוא עצום וגדול (ואהוב), לבטח אחד האזורים המרתקים בארץ ישראל, אבל יחסית לצפון המתויר והרווי במלונות ובצימרים, אין בו יותר מדי הצעות מפתות לתייר המזדמן.

"לאונרדו נגב" (או בשמו העממי, הישן, "גולדן טוליפ) הוא כפי הנראה המלון המתאים ביותר בלב בירת הנגב למי שמחפש קצת יותר משינה נוחה, והוא מציע שלל פינוקים (כולל בריכה וספא) לבאים. קרוב לאוניברסיטת בן גוריון, קריית הממשלה ומרכז הקניות, ומרחק נסיעה קצר מפארק התעשייה והמוזיאון הפתוח בעומר.

מחיר: 1,300-1,500 שקל לזוג לשני לילות; כתובת: הנרייטה סולד 4, באר-שבע 03-5206090

מסעדה טובה: יקוטה

את הארמון המרוקאי של בבר בן-מויאל תגלו ברחוב צחיח בעיר העתיקה של באר-שבע. מ-1965, מגיש בבר את מיטב הקלאסיקה של האוכל המרוקאי, כולל כזו שלא תמצאו בשום מקום אחר. פסטיות ממולאות בבשר וצימוקים, מתובלות בקינמון, סיגרים ופסטלים, והשיא, מנות בשר נדירות, תבשילי זנב ולחי בקר, ריאות עם גרגרי חומוס או תבשיל טלה מסורתי בשם רילייה. המנות מוגשות בטאג'ינים מקושטים יפים, הישיבה בחלקה היא על ספות מכוסות בכריות צבעוניות והחוויה כולה שווה הגעה מרחוק ומקרוב.

מחיר ממוצע לסועד: 120 שקל; שעות פתיחה: א'-ה' 11:00-23:00; ו' 11:00 עד כניסת השבת; מוצאי שבת: מצאת השבת עד חצות; כתובת: מורדי הגטאות 27. 08-6232689

אם אתם כבר בסביבה 1: מופע של עוזי רמירז

עוזי פיינרמן, שהפך את עצמו ל"עוזי רמירז", והופיע עם "האחים רמירז", "בום פם", קרולינה ורבים וטובים אחרים, הוא אחד מהאמנים הישראלים העסוקים ביותר. רמירז מופיע ללא הרף, בפורמטים שונים ומשתנים ועם אנשים רבים ומתחלפים. מה שנשאר אצלו תמיד אותו דבר הוא השיער (על הראש ועל הפנים) והגיטרה בידיים. עשר אצבעות שעושות קסמים, מכשפות את המיתרים, מוציאות אש ופורטות על נימים דקים של רגש. רמירז/פיינרמן הוא וירטואוז. הוא נע בין בלוז לבין מחוות לקיילי מינוג, אבל תמיד תמיד מעניין את האוזן ומסקרן את הדעת. ב"עשן הזמן" הוא יארח את אלן מון הקנדי, והם ינגנו יחד קאנטרי-פולק-בלוז אקוסטי.

מחיר: 40-50 שקל; מתי ואיפה: 5 באוקטובר, 20:30 "עשן הזמן", רח' רינגלבלום 19, באר-שבע

אם אתם כבר בסביבה 2: "הכול אודות חווה"

כל חובב תיאטרון בישראל נחשף לביקורות המשבחות שקיבלה ההצגה הזו בתיאטרון הדרומי. עיבוד תיאטרלי לדרמת היצרים המפורסמת.

את "הכול אודות חווה" כתבה מרי אור וביימה איה קפלן. רמה מסינגר ("כנר על הגג", "צה"ל 1", "פיאף" - בבית ליסין), מגלמת את מרגו צ'נינג, הדמות שגילמה בקולנוע בטי דייויס. יונית טובי, שחקנית השנה בתיאטרון הישראלי לשנת 2009 (פרס לתפקיד ראשי בהצגה "פיאף" - בתיאטרון באר-שבע), היא איב הרינגטון הצעירה והתככנית. ירון ברובינסקי ("לעוף על המיליון", "מי מפחד מווירג'יניה וולף"), הוא המאהב הצעיר והמבריק. אל תחמיצו.

מחיר: 150-240 שקל; מתי ואיפה: 3 באוקטובר, 20:30, תיאטרון באר-שבע, שד' רגר 41

מצפה רמון: יורדים לרגל

מתי ואיפה: 12-13 באוקטובר, אזור התעשייה מצפה רמון

זוג הרקדנים-כוריאוגרפים ליאת דרור וניר בן-גל גילו את מצפה רמון לפני 12 שנה, אחרי שמאסו בשגרה הדוחקת בעיר הגדולה. בסוכות הם מארחים בהאנגר אדמה פסטיבל מחול ותנועה, הכולל שהות במדבר ומסיבות ריקודים שקטות אל תוך הלילה.

אוהבי המחול עדיין זוכרים להם את המופעים הנפלאים "דירת 2 חדרים" ו"חמורים", שעסקו בחיפוש הנואש אחר שקט נפשי והרמוניה זוגית בתוך חיי היומיום התובעניים. החיפוש שלהם, על הבמה ומחוצה לה, הוביל אותם הרחק דרומה, עד מצפה רמון, שם הקימו את "האנגר אדמה", מרכז תנועה ומחול, המשלב אורח חיים פשוט, כמעט סגפני, עם לימודי תנועה ואירוח סדנאות תנועה והתבוננות.

"הקמנו כאן בית ספר ולהקה. בבית הספר לומדים כ-40 תלמידים בשנה, שלושה ימים בשבוע. בלהקה שבעה רקדנים, שמציגים ועובדים במקום", אומרת ליאת. "אנחנו עובדים באופן מאוד שונה עם הגוף - זה מופע מחול לכל דבר אבל במקום להתרוצץ איתו בין אולמות, אנחנו מאוד משתדלים למשוך הנה את הקהל, שיבוא לחוות איתנו את השקט המדברי, את התנועה החופשית, המשחררת. "זה לא מעיק ולא לוחץ. כל אחד לוקח את מה שמתאים לו. זה לא שוקולד לבן או שוקולד מריר. זה נוגע בחופש שלנו".

חלל מארח

שיאה של עבודתם מול קהל מגיע בימי שלושת הרגלים, בפסטיבלים של סדנאות ומופעים שהם עורכים בסוכות, בפסח ובשבועות. בין הסדנאות שמתקיימות בתוכנית סוכות: סדנת גברים, סדנת אקרובטיקה, סדנת אבנים על שפת המכתש, רישום גוף, יוגה, מסאז', אמנויות לחימה ומסיבת ריקודים מודרכת.

הפסטיבל כולל לינה במקום, בבתי בוץ, בטיפי, בקמפינג או בהאנגר - בלינה משותפת. ליאת: "זה לא ניו-אייג', גם אם זה נשמע כך. זה קהל של אנשים רגילים, שהבינו שיש איזה ידע פנימי לגוף ואם אתה מתחזק אותו נכון זה עושה רק טוב".

ניר וליאת מאמינים שכל אדם יכול ליהנות מריקוד ומתנועה. כל אחד יכול לרקוד, מבוגר כילד, צעיר ואתלטי או מי שאינו רגיל לזוז.

בתוכנית סוכות, הכוללת שני לילות של שהייה חווייתית במקום, תהיה הופעת אורח של זוג הכוריאוגרפים-רקדנים ניב שיינפלד ואורן לאור, שיציגו עבודות שלהם וגם יעבירו סדנאות.

מופעים: יום ד', 12.10: ליאת דרור, ניר בן גל והלהקה במופע "שדה תעופה"; יום ה', 13.10: ניב שיינפלד, אורן לאור ולהקתם במופע "ספינת השוטים"; מחיר: החל מ-400 שקל לאדם (250 שקל לילד) לכל הפסטיבל כולל לינה של שני לילות. יש גם אופציות משודרגות בתוספת תשלום; כתובת האתר: adama.org.il

אם אתם כבר בסביבה 1: ביקור בצריף בן-גוריון, שדה בוקר

"נעלי הבית מונחות ליד המיטה, הספר פתוח על השידה, המתכון של ה'קוצ'מוץ'' תלוי במטבח...", חוויית הביקור בצריף המגורים של דוד ופולה בן-גוריון היא כניסה לחלל האינטימי של האיש והאגדה.

בן-גוריון "עלה לנגב" והתיישב בקיבוץ שדה בוקר, נאמן להבטחה שנתן כאשר פגש שם לראשונה "קבוצה של צעירים חולמים". המרחק הרב מהמרכז לא ריפה את ידיו, וכמי שניהל את המדינה ביד רמה, היו עולים אליו לרגל לביתו במדבר פוליטיקאים ומפקדים בצה"ל, כמו גם מנהיגים זרים. מאז מותו ב-1973, נשמר הצריף כאילו קפא בזמן.

מחיר: 12 שקל; מתי ואיפה: שעות ביקור: א'-ה' 08:30-16:00; ו' וערבי חג 08:30-14:00; שבתות וחגים 10:00-16:00, קיבוץ שדה בוקר; טל': 08-6560469; כתובת האתר: bgh.org.il

אם אתם כבר בסביבה 2: חוות יין במדבר

חוות כרמי עבדת, שהקימו חנה ואיל יזרעאל, היא אחת מחוות הבודדים החלוציות בנגב. השניים חלמו ומימשו חזון של גידול ענבים והכנת יין והם חלק מפרויקט דרך היין הדרומית.

בני הזוג בנו את ביתם במו ידיהם, ושתלו כרם בהקפדה על שימור הטרסות העתיקות וניצול מערכות ההשקיה הקדומות. בהמשך, בנו צימרים מוצנעים בנוף אך גם חשופים וצופים אליו - בנויים בהתאמה לכיווני האוויר והשמש המדבריים. לבד מהיקב ומהצימרים יש בחווה גם נפחייה וחנות המוכרת את מוצריה.

מחיר בקבוק יין: 40-120 שקל. הנחה בקניית 12 בקבוקים; איפה: כביש 40, דרומית למדרשת שדה בוקר. 08-6535177